Puchar hot hatchów - wielka wojna małych sportowców - wstęp
Segmenty A, B i C - to właśnie z tych kategorii pochodzi grupa 26 bohaterów naszego kolejnego pucharu, w którym zwycięzca może być tylko jeden i to Wy zdecydujecie, kto nim zostanie.
02.09.2016 | aktual.: 01.10.2022 22:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Puchar hot hatchów - wstęp
W kwietniu zakończyliśmy pierwszy puchar, w którym to Wy wybieraliście zwycięzcę. Były to rozgrywki w segmencie E. W finale Lexus GS zmierzył się z Maserati Ghibli, BMW Serii 5 oraz Volvo S90. Numerem jeden okazał się sedan ze Szwecji. Drugie miejsce zajął wóz z Bawarii, a na trzeciej pozycji uplasowała się maszyna z Włoch.
Już w komentarzach zapytaliście się, kiedy rozegramy puchar hot hatchy segmentu C. Uznaliśmy, że albo idziemy po całości, albo wcale i postanowiliśmy przeprowadzić starcie... wszystkich hot hatchy, jakie można dostać w polskich salonach, bez względu na segment.
To już na wstępie okazało się niełatwe do zrealizowania przez bardzo różniące się od siebie gamy producentów. Na początek kilka słów o samochodach, które nie pojawiły się w zestawieniu oraz o tych, które pojawiły się tu, chociaż stało to pod znakiem zapytania.
Hot B War - porówanie hot-hatchy - test trailer
Zebranie pełnej stawki wymagało zgromadzenia informacji u dilerów na temat aut, które wzbudziły nasze wątpliwości. Na początek telefon do Renault. Na stronie wciąż widnieje cennik Mégane R.S. poprzedniej generacji, ale zgodnie z naszą wiedzą, ten samochód jako nowy wóz jest już niemal nie do dostania. Nasze przypuszczenia się potwierdziły - jeśli w ogóle jest możliwe jeszcze zdobycie nowej Mégane R.S., to tylko z zasobów dilerskich, które i tak prawdopodobnie już wynoszą zero, a jeśli jeszcze tak nie jest, zapewne w momencie finału turnieju tak już będzie.
Kolejna zagadka - Hyundai i30 Turbo. Po naszym teście uznaliśmy, że z hot hatchem ten wóz ma niewiele wspólnego, bo więcej straszy spojlerami i czerwonym napisem Turbo, niż faktycznie oferuje, ale uczciwie byłoby dać temu autu szansę. Sprawa się rozwiązała sama, ponieważ nie można już zamówić tego samochodu.
Zagadką był także Volkswagen Polo GTI. Chociaż obecna generacja Polo nadal jest w produkcji, GTI na stronie producenta nie ma, ani w cennikach, ani w konfiguratorach. Okazało się, że usportowiona wersja tego auta została wycofana ze sprzedaży w maju tego roku.
Ku naszemu zdziwieniu stwierdziliśmy, że chyba również Corsy OPC nie zobaczymy w tym pucharze. W cenniku po Corsie OPC ani śladu, w konfiguratorze również. Jeden telefon do Opla wyjaśnił sprawę. Usportowiona Corsa cały czas jest na rynku, można ją zamawiać i szaleć tym małym hot hatchem do woli. Na wszelki wypadek potwierdziliśmy też, że Astra GTC OPC poprzedniej generacji jest cały czas oferowana, mimo wprowadzenia nowej generacji tego kompaktu.
Co ciekawe, przy okazji telefonu do Opla udało nam się ustalić ciekawy szczegół odnośnie kolejnego kompaktowego OPC tego producenta. Nie będzie to już Astra trzydrzwiowa. Zatem gdy pożegnamy obecną Astrę GTC, kolejnej już prawdopodobnie nie będzie.
Wróćmy do sedna. By wybrać całą stawkę hot hatchy, musieliśmy sobie założyć kilka zasad. Za hot hatcha uznawaliśmy samochód, który jednoznacznie jest modelem usportowionym względem podstawowego. Jednocześnie do turnieju nie dopuściliśmy słabszych wersji tych samych modeli, chyba, że znacznie różniły się pod względem napędu. Dlatego np. w stawce jest Ford Focus ST i Focus RS oraz Volkswagen Golf GTI i Golf R, ale nie ma Peugeota 308 GT i GTi.
W przypadku dwóch pierwszych wymienionych par, mamy do czynienia z samochodami, które w topowych wersjach dysponują nie tylko mocniejszymi silnikami, ale także napędami na obie osie. Tymczasem oba Peugeoty mają napęd FWD i 1,6-litrowy silnik turbo.
Dodatkowo, jeśli w gamie widnieje mocniejsza wersja specjalna, do turnieju wprowadzaliśmy zawsze tego lepszego reprezentanta. Nie uwzględniamy jednocześnie dodatkowych pakietów typu Performance Pack - do walki stają topowe wersje, ale w swoich niedozbrojonych odmianach.
W ten sposób zgromadziliśmy 26 hot hatchy z trzech segmentów i różnych półek cenowych. Poniżej znajdziecie kompletną listę zawodników, którzy staną w tym pucharze do walki o tytuł najlepszego:
- Abarth 595 Seria 4
- Audi S1 Sportback
- Audi S3 Sportback
- BMW M135i
- Alfa Romeo MiTo Veloce
- Alfa Romeo Giulietta Veloce
- DS 3 GT Performance
- Ford Fiesta ST200
- Ford Focus ST
- Ford Focus RS
- Honda Civic Type R
- Kia pro_cee'd GT
- Mercedes Klasy A AMG
- Mini JCW
- Opel Adam S
- Opel Corsa OPC
- Opel Astra GTC OPC
- Peugeot 208 GTi
- Peugeot 308 Gti
- Renault Clio R.S. 220 EDC Trophy
- Renault Mégane GT
- Seat Ibiza Cupra
- Seat Leon Cupra 290
- Volkswagen Golf GTI
- Volkswagen Golf R
- Volkswagen Scirocco R
Podobnie jak w przypadku segmentu E, w pary auta dobraliśmy auta poprzez losowanie, którego dokonała oczywiście piękna asystentka. 13 par okazało się jednak liczbą problematyczną. Dlatego w pierwszej turze musi odpaść jeden dodatkowy samochód. Który? O tym zdecydujecie oczywiście Wy. Po wyłonieniu 13 zwycięzców, sprawdzimy, który ze zwycięskich hot hatchy zdobył najmniej głosów. Ten wóz otrzyma czarną kartę i mimo zwycięstwa w pojedynku odpadnie z turnieju.
Poznaj pary
Poniżej prezentujemy zestaw par hot hatchy, które zetrą się ze sobą w pojedynkach. Puchar segmentu E udowodnił, że nawet najtwardsi faworyci do zwycięstwa mogą odpaść już w przedbiegach, dlatego chętnie zobaczymy jakie macie typy już teraz, w komentarzach, ale z pewnością nie zabraknie w turnieju niespodzianek.