Opel Adam
Adam to najmniejszy model produkowany przez firmę Opel należącą do koncernu General Motors. Pierwsze oficjalne zdjęcia Adama wytwórca udostępnił w lipcu 2012, a salonowy debiut odbył się na paryskim salonie samochodowym w październiku. Sprzedaż samochodów rozpoczęła się na początku 2013 roku.
Opel Adam jest dostępny wyłącznie jako 3-drzwiowy hatchback. Charakteryzuje się ładnym nadwoziem, które z pewnością do gustu przypadnie szczególnie kobietom. Cechą wyróżniającą Adama jest jakby odcięty od reszty karoserii dach. Taki efekt uzyskano przede wszystkim poprzez indywidualne malowanie dachu.
Co interesujące, zarówno przednie, jak i tylne światła Adama są w całości wykonane z diod LED. To nowość w segmencie najmniejszych aut. Choć diody elektroluminescencyjne podnoszą koszty produkcji, to jednak tego typu światła dają sporą oszczędność paliwa.
Z diod LED może być wykonane także podświetlenie sufitu samochodu. W wyposażeniu dodatkowym znajduje się bowiem opcja „gwieździstego” sufitu. Takie rozwiązanie znane jest z najbardziej luksusowych samochodów lub aut po indywidualnych modyfikacjach. Warto też zwrócić uwagę, że Adam w wyposażeniu ponadstandardowym ma podgrzewaną kierownicę, co jest również zupełną nowością w segmencie najmniejszych aut.
Skoro już mowa o wyposażeniu, to ciekawym rozwiązaniem (seryjnym) jest możliwość połączenia systemu multimedialnego Adama z telefonami wyposażonymi w oprogramowanie Android i Apple iOS. Komunikacja następuje przez Bluetooth.
Oparty na skróconej płycie podłogowej przyszłej Corsy Adam jest oferowany w trzech podstawowych poziomach wyposażenia: Jam, Glam i Slam. Można do nich dobierać różnego rodzaju pakiety i dodatki, a także modyfikacje. Wśród nich znajduje się wspomniana wcześniej dwukolorowa karoseria małego Opla. Poza głównymi pakietami do wyboru jest mnóstwo drobnych zmian takich, jak naklejki na karoserii, inne malowania felg czy osłony chłodnicy itd. Niestety, każda modyfikacja kosztuje, i to sporo.
W wyposażeniu seryjnym najtańszego Adama znajdują się dwie czołowe i dwie boczne poduszki powietrze, kurtyny gazowe, ABS, ESP, układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniu, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, radio, obszyta skórą kierownica, klimatyzacja czy koła z 16-calowymi felgami. To wszystko za cenę 13 400 euro w Niemczech (w Polsce w chwili tworzenia opisu nie była jeszcze znana cena samochodu) w wersji z najsłabszym 70-konnym silnikiem.
Na razie do wyboru są dwa silniki benzynowe dostępne w trzech wersjach. Podstawowym motorem jest jednostka 4-cylindrowa o objętości skokowej 1,2 l. Ten motor należący do rodziny EcoFLEX osiąga moc 70 KM przy 5600 obr./min i maksymalny moment obrotowy 115 Nm. Gwarantuje on prędkość maksymalną na poziomie 165 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w 14,9 s.
Lepsze osiągi zapewnia większy motor o objętości skokowej 1,4 l, który oferowany jest w wersji 87-konnej oraz 100-konnej. W obu odmianach maksimum mocy jest dostępne przy 6000 obr./min. W obu wersjach maksymalny moment obrotowy wynosi 130 Nm przy 4000 obr./min. W mocniejszej wersji Adam osiąga prędkość 185 km/h, a po 11,5 s jedzie z prędkością 100 km/h.
Silniki cechują się zużyciem paliwa w granicach 5,3-5,5 l/100 km. Z pakietem start&stop spalają około 0,3-0,4 l/100 km mniej.
W przyszłości Opel planuje zastąpienie tych jednostek 3- i 4-cylindrowcami o objętości skokowej od 1,0 do 1,4 l. Jednostki te będą miały bezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie. Pojawi się także silnik wysokoprężny o objętości 1,6 l.
Początkowo na rok 2014 Opel planował wypuszczenie elektrycznego Adama, ale ze względu na trudności finansowe na razie projekt ten zarzucono.
Podobnie jak obecnie wytwarzane Astra i Insignia Adam ma być samochodem, który postawi Opla na nogi.