Citroën DS3
Citroën DS3 to samochód należący do segmentu B, produkowany we Francji, w mieście Poissy, od 2009 roku. Na rynek wszedł w 2010. Był pierwszym autem z nowej linii DS, którą Citroën próbuje zbudować bardziej prestiżowy i dynamiczny wizerunek marki. DS3 z założenia miał być konkurencją dla takich aut jak Mini Cooper. Magazyn Top Gear przyznał mu tytuł Samochodu Roku w 2010 roku.
Bazę do stworzenia modelu DS3 stanowił Citroën C3 drugiej generacji. Mimo to nie widać żadnego podobieństwa między tymi modelami. Niewielkie nadwozie C3 miało przyciągać nabywców nie tylko nowoczesną i atrakcyjną stylistyką, ale również niezwykle szerokim wachlarzem możliwości personalizacji konfiguracji auta. By DS3 był bardziej osobisty, zdecydowano się zastosować dwukolorowe nadwozie.
Charakterystyczna stylistyka tego małego Citroëna jest widoczna z każdej strony. Przód został wyposażony w dużą, czarną atrapę chłodnicy, nad którą umieszczono rozszerzone logo producenta. Poniżej nowoczesnych świateł o nieregularnych kształtach wmodelowano w pas przedni pionowo zorientowane diodowe lampy do jazdy dziennej. Z boku widoczna jest najbardziej charakterystyczna część stylistyki DS3. Słupek B optycznie kończy się w połowie wysokości okien. Z tyłu obyło się bez szczególnych fajerwerków stylistycznych, ale zachowano nowoczesny charakter auta.
Do wykonania wnętrza użyto materiałów dobrej jakości. Nowocześnie zaprojektowany kokpit mieści duży kolorowy wyświetlacz, poniżej którego znajdują się przyciski służące do obsługi systemu audio, klimatyzacji oraz innych funkcji. Tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz radio mogą być kontrolowane za pomocą dodatkowych manetek mieszczących się za kierownicą. Ze względu na usportowiony charakter DS3 zastosowano w nim fotele o dobrym trzymaniu bocznym. Kryte skórą siedziska są, podobnie jak reszta wnętrza, zaprojektowane tak, by pasowały nowoczesnością do nadwozia auta.
Ze względu na chęć umożliwienia dokładnej personalizacji modelu DS3 Citroën nie tylko zapewnił bogate wyposażenie dodatkowe, ale również bardzo swobodną możliwość jego konfiguracji. Listwa deski rozdzielczej oferowana jest w 8 wariantach wykończenia, gałka dźwigni zmiany biegów - w 7 odmianach, a dach nie tylko może być pomalowany w kolorach innych niż reszta nadwozia, ale również pokryty dodatkowymi wzorami. Te można znaleźć również na dywanikach. Dla Citroëna DS3 oferowana jest też szeroka gama obręczy kół: łącznie 12 modeli 16- i 17-calowych felg. Wyposażenie modelu DS3 obejmuje takie dodatki, jak: rozpylacz do zapachów, moduł HiFi, zestaw głośnomówiący Bluetooth, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i wiele innych.
Citroën DS3 oferowany jest w Polsce z sześcioma jednostkami. Trzy z nich to diesle. Najsłabszy silnik wysokoprężny to 1,4 HDi o mocy 70 KM. Pozostałe dwa silniki o zapłonie samoczynnym mają pojemność 1,6 l. Odmiana HDi generuje 110 KM, a e-HDi jedynie 90. Więcej frajdy z jazdy powinny zapewnić silniki benzynowe. Najsłabszy z nich to 1,4 VTi generujący 95 KM. 25 KM więcej dostępne jest, gdy pod maską modelu DS3 znajduje się motor 1,6 VTi. Najmocniejszy oferowany w tym aucie silnik to 150-konna jednostka 1,6 THP.
Citroën oferuje w swoim małym aucie dwa warianty skrzyni 5-biegowej ręcznej i jeden 6-biegowej. Dodatkowo DS3 może zostać wyposażony w automat o 4 przełożeniach. Dla bardziej wymagających dostępna jest wersja DS3 R, oferująca aż 207 KM.
Citroën DS3 jest wciąż produkowany. Niestety, atrakcyjny wygląd ma swoją cenę. DS3 jest drogim autem. To nie dziwi - w końcu ma konkurować z podobnymi do siebie samochodami, które do tanich nie należą.