Audi A1

Audi A1

Od 2010 roku w ofercie Audi znajduje się najmniejszy model producenta z Ingolstadt - A1. Bazą konstrukcyjną dla tego modelu jest Volkswagen Polo, ale A1 to samochód adresowany do bardziej wymagających klientów, a co za tym idzie - droższy.

  • Audi A1 to miejski samochód osobowy występujący w trzydrzwiowym i pięciodrzwiowym nadwoziu typu hatchback. Produkcja  modelu A1 ruszyła w 2010 roku, a  jego wykonawcą jest koncern Volkswagena
  • Audi A1 w wersji wyposażeniowej S line Worldwide (8X) '2014–pr.
  • Audi A1 TFSI S line Worldwide (8X) '2014–pr.
  • Front panel Audi A1 TFSI S line Worldwide (8X) '2014–pr.
  • Audi A1 Sportback TFSI S line Latam (8X) '2016–pr.
  • Audi A1 Sportback TFSI S line Worldwide (8X) '2012–14
  • Audi A1 Sportback TFSI ultra S line (8X) '2014–pr.
  • Audi A1 Sportback TFSI ultra S line (8X) '2014–pr.
  • Front panel Audi A1 Sportback TFSI S line Latam (8X) '2016–pr.
[1/9] Audi A1 to miejski samochód osobowy występujący w trzydrzwiowym i pięciodrzwiowym nadwoziu typu hatchback. Produkcja modelu A1 ruszyła w 2010 roku, a jego wykonawcą jest koncern VolkswagenaŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/audi/a1/87837/pictures/jurrqt/) użytkownika Porlamfer

Cena to największa wada A1. Śmiało można powiedzieć, że jest za wysoka nawet jak na samochód tak wysokiej jakości, zwłaszcza że za większość elementów wyposażenia producent życzy sobie dopłaty. A1 występuje w dwóch wersjach wyposażenia: Attraction (tańsza) i Ambition (droższa). Co prawda w podstawowej wersji auto ma m.in. komplet poduszek powietrznych, ABS i ESP oraz elektrycznie sterowane szyby i lusterka, ale w samochodzie za taką cenę nie mogło tego zabraknąć. Szokuje natomiast to, że za klimatyzację trzeba dopłacić nawet w przypadku droższej wersji wyposażenia. Jeśli chcemy mieć przyzwoicie wyposażony samochód, zapłacimy za niego tyle, ile kosztuje auto dużo większe.

Pomijając koszty, Audi A1 ma wiele zalet. Jakość wykonania stoi na najwyższym poziomie. Grill jest charakterystyczny dla Audi. Stylistyka samochodu ma podkreślać jego drapieżność i sportowe aspiracje. W zestawieniu z 17-calowymi felgami auto wygląda dynamicznie i przykuwa uwagę. Z tyłu umieszczono niewielki spoiler dachowy. Również wnętrze urządzono na sportowo, choć nie straciło ono szyku ani elegancji. Nie oszczędzano na materiałach. Pod tym względem małe Audi dorównuje samochodom wyższych klas.

Zawieszenie, mimo zastosowania belki skrętnej z tyłu, zapewnia przyzwoite prowadzenie przy zachowaniu komfortu na odpowiednim poziomie. Co ciekawe, opcjonalnie i bez dopłaty można zrezygnować ze standardowego sportowego zawieszenia, które jest dość twardo zestrojone. Wnętrze jest przestronne z przodu, z tyłu natomiast jest zdecydowanie mniej miejsca, szczególnie nad głową. Znajdują się tam dwa wyprofilowane siedziska; w istocie Audi A1 jest samochodem 4-osobowym. Bagażnik nie jest duży, ale w tak małym samochodzie pojemność 270 l można uznać za przyzwoitą. Po złożeniu tylnego siedzenia pojemność wzrasta do 920 l.

Do A1 producent nie oferuje wolnossącego silnika. Podstawowa jednostka zastosowana do napędu małego Audi to benzynowy silnik 1,2 TFSI o mocy 86 KM. Warta polecenia jest większa jednostka napędowa 1,4 TFSI o mocy 122 KM, która zapewnia bardzo dobre osiągi, a przy tym nie jest paliwożerna (można zmieścić się w 6 l/100 km). Silnik ten występuje również w mocniejszym wariancie 185 KM i w tym przypadku oprócz turbosprężarki zasila go również kompresor. W drugiej połowie 2012 roku pojawi się w ofercie wersja z napędem quattro i silnikiem 2,0 TFSI o mocy aż 256 KM.

Turbodiesel zastosowany w tym modelu ma pojemność 1,6 i generuje moc 90 lub 105 KM. Najsłabsze silniki są sprzężone z 5-biegową skrzynią manualną. Mocniejsze jednostki konfigurowane są z 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną S-tronic.

Mimo wysokiej ceny model A1 zdążył już przynieść zysk niemieckiemu producentowi. Sprzedaż przekroczyła szacowaną liczbę egzemplarzy. Potencjalni klienci Audi A1 to specyficzna grupa docelowa. Osoby poszukujące małego miejskiego, praktycznego auta kupią raczej Volkswagena Polo lub podobny samochód konkurencji. Modelem A1 Audi chce odebrać klientów Mini Cooperowi. Jest to hatchback mający gwarantować wysoką jakość i przyjemność z prowadzenia. Praktyczność ma drugorzędne znaczenie. Turbodoładowane jednostki napędowe zapewniają rewelacyjne osiągi, a układy jezdny i kierowniczy mają nadać autu sportowy charakter.