Abarth 500
Model 500 jest produkowany przez firmę Abarth od 2008 roku. Jego premiera odbyła się podczas Motor Show w Genewie w marcu tego samego roku. Samochód ten stanowi usportowioną wersję Fiata 500. Faktycznie, podobieństwo w wyglądzie jest ogromne. To zwinne auto z segmentu A zjeżdża z linii produkcyjnych w polskich zakładach produkcyjnych w Tychach, należących do Fiata. Niewielkie gabaryty i klasyczna stylistyka nadwozia powodują, że Abarth 500 jest postrzegany głównie jako samochód dla kobiet, ale jego imponujące osiągi zachęcą do zakupu również mężczyzn.
To zwinne autko napędza turbodoładowany silnik o pojemności 1,4 l, mający różną moc w zależności od wersji. W opcji podstawowej pod maską drzemie 135 KM. Bez względu na wariant dostępny jest tylko jeden rodzaj napędu: przedni. Samochód w opcji podstawowej występuje w dwóch wersjach nadwozia: jako 3-drzwiowy hatchback oraz 2-drzwiowy kabriolet. Ten drugi, znany pod nazwą Abarth 500C, jest napędzany za pomocą 140-konnej jednostki benzynowej. W standardzie auto ma 5-biegową manualną skrzynię biegów, a po dopłacie 5000 zł – przekładnię automatyczną, o takiej samej liczbie przełożeń. Możliwe jest operowanie biegami za pomocą manetek.
Opcja z pakietem Esseesse to jedna ze wzmocnionych wersji modelu 500. Podobnie jak wariant podstawowy również charakteryzuje się ciekawą stylistyką nadwozia i niewielkimi gabarytami. Dwie podwójne końcówki wydechu wkomponowane w atrapę dyfuzora nadają nadwoziu zadziorny charakter. Samochód napędzany silnikiem o mocy 160 KM rozpędza się do prędkości maksymalnej 211 km/h. Pięciobiegowa manualna skrzynia biegów jest precyzyjna, działa bardzo poprawnie.
Doskonale skonfigurowany system ESP oraz mało inwazyjny system kontroli trakcji gwarantują radość z jazdy. W kabinie znajdują się kubełkowe fotele firmy Sabelt, których walory z pewnością można docenić podczas pokonywania trudnych zakrętów, jednak w dłuższej trasie mogą się one okazać mało komfortowe. Efekt ten potęgować może twarde zawieszenie, które sprawia, że wyraźnie odczuwalna jest duża część nierówności nawierzchni. Po wciśnięciu przycisku Sport większe zmiany w charakterze jazdy nie są niestety odczuwalne.
Do kolejnych wersji modelu 500 zaliczamy następujące warianty: Abarth 695 Tributo Ferrari (180 KM, maksymalna prędkość 225 km/h, 5-biegowa przekładnia, obniżone sportowe zawieszenie ze specjalnymi amortyzatorami, głęboki zderzak tylny i przedni, spojler, zmodyfikowane progi), Abarth 500 Assetto Corse (190 KM, 6-przełożeniowa manualna skrzynia biegów, elektryczne wspomaganie z trybem Racing, dodatkowy tylny oraz przedni spojler, wzmocniona struktura klatki, fotel kierowcy przesunięty w kierunku środka samochodu) oraz wersję rajdową – Abarth 500 R3T Rally.
Abarth 500, bez względu na wybraną wersję, przyciąga uwagę na ulicach. Ten niepozorny, niewielki samochód gwarantuje niezapomniane przeżycia podczas jazdy. Z założenia jednak nie nadaje się do dłuższej podróży z pasażerami na tylnej kanapie – miejsca jest tak niewiele, że jazda nie byłaby komfortowa. Osoby siedzące z przodu również nie mają zapewnionej wygody jazdy. Twarde zawieszenie doskonale sprawdza się na szybko pokonywanych zakrętach, ale sprawia, że pasażerowie odczują większość nierówności drogi.
Dyskomfort sprawiają również szarpnięcia odczuwalne podczas zmiany biegów. Brak regulacji wysokości fotela kierowcy bywa uciążliwy, podobnie jak słaba czytelność zegarów. Trzeba jednak pochwalić jakość wykonania wnętrza. Obszycie wykończonych czarną skórą foteli i innych elementów kabiny czerwoną nitką, tak jak w wariancie Esseesse, pozwoliło projektantom osiągnąć bardzo ciekawy efekt. Wygląd wewnętrzny modelu 500 jest więc interesujący i niebanalny.
Klimatyzacją oraz systemem audio steruje się intuicyjnie; nie powinno to nikomu sprawiać kłopotów. Jedyna innowacja, do której trzeba się po prostu przyzwyczaić, to umiejscowienie przycisków sterowania przednich szyb na konsoli środkowej. Opcjonalny wydech Rekord Monza dodaje walorów dźwiękom słyszalnym podczas jazdy. Zwinny Abarth 500 sprawdzi się świetnie w roli samochodu miejskiego. Dobra ekonomia silnika i gwarantowana radość z jazdy tym autem powinny zachęcić do wyboru Abartha 500, zwłaszcza że jego cena w porównaniu z konkurentami nie jest zbyt wygórowana.