Nowe prawo dla starszych aut. Kierowcy się ucieszą

Wieloletnie oczekiwanie dobiegło końca. Osoby chcące zamontować legalnie żarówkę diodową do swojego halogenowego reflektora mogą zrobić to zgodnie z prawem. Marka Philips uzyskała dla jednego swojego produktu certyfikat UN/ECE.

Retrofit H11
Retrofit H11
Źródło zdjęć: © Autokult
Marcin Łobodziński

10.04.2025 | aktual.: 10.04.2025 16:15

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Philips Ultinon Pro6000 H11 LEDr to źródło światła zatwierdzone do użytku na drogach publicznych, zgodne ze zmienionymi międzynarodowymi przepisami ruchu drogowego UN/ECE R37, które weszły w życie pod koniec 2024 roku. Żarówka Philipsa jest zgodna z regulaminem EKG ONZ R37.

Ta ujednolicona homologacja zapewnia spójne standardy na szerszym obszarze geograficznym, upraszcza zgodność z przepisami i potencjalnie umożliwia łatwiejsze transgraniczne użytkowanie pojazdów wyposażonych w te źródła światła. Przejście od krajowych lub lokalnych homologacji do ujednoliconej homologacji EKG ONZ stanowi znaczący postęp w standaryzacji i akceptacji zamiennych żarówek LED w branży oświetlenia samochodowego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Co to oznacza dla użytkowników pojazdów? Choć zgodnie z polskimi przepisami retrofity wciąż nie są legalne, to są legalne zgodnie z przepisami europejskimi, de facto stając się takie również w Polsce. Nowa homologacja UN/ECE dla żarówki H11 LED ustanawia jednolity standard uznawany we wszystkich krajach przestrzegających regulacji UN/ECE, umożliwiając kierowcom na całym świecie modernizację oświetlenia pojazdów.

Warto w tym miejscu podkreślić, że status retrofitów jako takich nie uległ zmianie – obecna zmiana dotyczy wyłącznie jednego produktu. Najważniejsze, że machina ruszyła i kwestią czasu jest legalizacja pozostałych typów – H4, H7, W5W itd.

Czym jest żarówka H11 LED Ultinon Pro6000 Boost?

Jest to diodowy zamiennik tradycyjnej żarówki H11 stosowanej w pojazdach jako światła mijania, drogowe lub przeciwmgłowe. Nie jest to co prawda najpopularniejszy typ żarówki, jak H4 lub H7, ale H11 stosuje się dość często w samochodach japońskich w oświetleniu głównym i europejskich jako przeciwmgłowe.

Retrofit dopuszczony do użytku drogowego daje do czterech razy jaśniejsze światło, dzięki czemu kierowca może cieszyć się lepszą widocznością. Dzięki technologii SafeBeam, żarówka zapewnia optymalne oświetlenie drogi, eliminując efekt oślepiania innych kierowców. Żywotność tej żarówki producent określa na ok. 3000 godzin.

Marka Philips zapewnia, że uzyskanie homologacji dla pierwszej na świecie żarówki retrofit H11, której premiery można się spodziewać na przełomie maja i czerwca, to dopiero początek drogi do legalizacji innych typów retrofitów. W przyszłości mają pojawić się produktu zgodne z UN/ECE nadające się do stosowania w innych typach reflektorów.

Komentarze (47)