Tesla oskarżona o zawyżanie przebiegu w swoich autach
Właścicielka Tesli Model Y złożyła pozew przeciwko producentowi, zarzucając zawyżanie odczytów liczników nawet o 117 proc. Według pozwu praktyka ta ma na celu uniknięcie napraw gwarancyjnych i przyspieszenie amortyzacji pojazdów.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Autorką pozwu, który został złożony w Kalifornii jest Nyree Hinton. Kobieta zarzuca Tesli, że ta nie korzysta z mechanicznych ani elektronicznych systemów do dokładnego pomiaru odległości. Zamiast tego producent ma polegać na "algorytmach predykcyjnych, metrykach zużycia energii i mnożnikach zachowań kierowcy, które manipulują i zniekształcają rzeczywisty przebieg pojazdów".
Hinton zakupiła w grudniu 2022 roku Teslę Model Y z 2020 roku z przebiegiem 36 772 mil. Twierdzi, że od 14 grudnia 2022 do 6 lutego 2023 średnio pokonywała 55,54 mili dziennie. Jednak między 26 marca a 28 czerwca 2023 średni dzienny przebieg wzrósł do 72,53 mili, mimo niezmienionej rutyny. Jej zdaniem rzeczywisty przebieg powinien być o około 20 mil dziennie niższy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dodatkowo Hinton zauważa, że jej poprzednie pojazdy pokonywały średnio 6 086 mil w ciągu sześciu miesięcy, podczas gdy Model Y wykazał aż 13 228 mil w tym samym okresie. Według pozwu odczyty przebiegu w Teslach mogą być zawyżane od 15% do nawet 117%.
Właścicielka podkreśla, że Tesla może precyzyjnie mierzyć przebieg za pomocą GPS. Jednak według patentu producenta odczyty liczników nie są bezpośrednimi pomiarami przebytej odległości, lecz opierają się na "współczynniku przeliczeniowym mil na energię elektryczną", który dynamicznie zmienia się w zależności od warunków drogowych i ruchu.
Pozew argumentuje, że poprzez "powiązanie limitów gwarancji i limitów przebiegu w leasingu z zawyżonymi odczytami liczników" Tesla może zmniejszyć swoje zobowiązania gwarancyjne, zwiększyć przychody z napraw oraz skłonić klientów do wcześniejszego zakupu rozszerzonych gwarancji.
To nie pierwszy raz, gdy właściciele Tesli kwestionują dokładność odczytów przebiegu. Od lat na forach Reddit i Tesla pojawiają się skargi na zawyżane wartości. Użytkownicy twierdzą, że problem ten utrzymuje się od ponad dwóch lat, co potwierdza zarzuty zawarte w pozwie Hinton.