Volkswagen

Volkswagen – największa firma motoryzacyjna na świecie i producent marki o takiej samej nazwie. Powstała za sprawą legendarnego Garbusa jako nazistowskie "auto dla ludu". Dziś prowadzi swoje operacje w 153 krajach i zatrudnia ponad 300 tys. osób. Jej właścicielami jest rodzina Porsche. Posiada też inne znane wszystkim marki, w tym na przykład Audi.

Obraz

Volkswagen – historia

Volkswagen zawdzięcza swoje istnienie realiom nazistowskich Niemiec w połowie lat 30. Ten kraj po I wojnie światowej dotknął poważny kryzys, a większość mieszkańców nie mogła sobie pozwolić na posiadanie własnego auta. Mercedesy były wtedy pojazdami jeszcze bardziej luksusowymi niż dziś, a większą popularnością, niż samochody cieszyły się motocykle. DAF (Niemiecki Front Pracy) działający pod nadzorem nazistów postanowił temu przeciwdziałać.

Ogłoszono zapotrzebowanie na tanie samochody. Do pracy ruszyli najlepsi inżynierowie w kraju, a projektem zainteresował się sam Adolf Hitler. Już wcześniej zlecił powstanie znanych do dziś Autobahn, czyli niemieckich autostrad. Tym razem szczególnie spodobał mu się projekt auta stworzony przez człowieka o nazwisku Ferdynand Porsche. To właśnie pod nazwą Porsche początkowo samochód miał być sprzedawany, jednak później naziści zmienili plan. Lepszym pomysłem dla propagandy okazało się być "auto dla ludu" - Volkswagen.

Volkswagen – początki produkcji

Niedługo potem oficjalnie powstała firma Volkswagen i jej pierwsza fabryka w dzisiejszym Wolfsburgu. Główna siedziba znajdowała się w Berlinie, a pierwszy model producenta nazwano zwyczajnie Volkswagen Typ 1. Ze względu na swój wygląd szybko otrzymał jednak przydomek "Käfer" – żuk, co w tłumaczeniu na angielski daje nazwę pod którą pojazd znany jest do dziś. Volkswagen Beetle, czy raczej Garbus, jak u nas jest określany, początkowo był produkowany w małych ilościach.

II wojna światowa uniemożliwiła zrealizowanie planu, by każdy mieszkaniec Niemiec jeździł Garbusem. Jego produkcja tak naprawdę rozpoczęła się po wojnie, bo wtedy na podstawie jego podwozia przez pewien czas powstawały pojazdy wojskowe. Jak się miało później okazać, w fabrykach Volkswagena pracowali niewolnicy przywożeni z obozów koncentracyjnych. Niedługo jednak horror się zakończył. Niemiecka firma to, że w ogóle przetrwała zawdzięcza brytyjskiemu majorowi o nazwisku Ivan Hirst.

Wiele fabryk w kraju zostało zbombardowanych. To Alianci wygrali wojnę i przejęli kontrolę nad Niemcami. Fabryka Volkswagena trafiła w ręce Brytyjczyków. Przez pewien czas zastanawiali się, co z nią zrobić. Odkryli, że także i tu dokonywano zbrodni wojennych. Chcieli ją sprzedać Henry’emu Fordowi, jednak ten się nie zgodził. Ostatecznie Volkswagen pozostał nietknięty, a wcześniej wspomniany major stał się jego szefem. Ponownie ruszyła produkcja, a po pewnym czasie Garbusy trafiły też do Wielkiej Brytanii.

Volkswagen – pierwsze modele

Sukces na wyspach brytyjskich pozwolił na premierę Volkswagena w Stanach Zjednoczonych. W ramach akcji marketingowej skrót VW rozwinięto jako "Victory Wagon" (auto zwycięstwa). Firma dalej produkowała Garbusa, postanowiła jednak wejść na rynek także z kolejnym modelem. Początkowo określany był po prostu jako Volkswagen Typ 2. Później otrzymał nazwę Volkswagen Transporter. Produkcja ruszyła w 1949 roku i trwa do dziś, a u nas ten pojazd większych rozmiarów znany jest jako "Ogórek".

Przez cały czas w firmie powstawały także projekty, spośród których część przekształciła się w auta limitowanej produkcji. W dalszym ciągu określano je jako "typy", a nie modele firmy (tak jak dziś). To na na przykład Volkswagen Typ 14A, czyli kabriolet Hebmüller. Porsche w międzyczasie stało się osobną firmą. VW musiało ze swoimi dotychczasowymi pracownikami rywalizować i również tworzyć auta sportowe, na przykład Volkswagen Karmann Ghia (także należący do typu 14).

Do głównej linii Volkswagena powrócono dopiero na początku lat 60. Powstał wtedy Volkswagen Typ 3. Nie był to już samochód dla osób o niskim budżecie i śmiało mógł rywalizować z innymi 2-drzwiowymi coupe na rynku. Miał się stać nawet autem rodzinnym ze względu na większą, niż w Garbusie ilość miejsca w środku. Karoserię zwiększono po raz kolejny pod koniec dekady. Powstał Volkswagen Typ 4, który miał być już dostępny nawet jako kombi.

Volkswagen – Passat i Golf

Nadwozia kombi miały się jednak stać niezwykle popularne dopiero po premierze następcy czwartego Volkswagena. Właśnie ten pojazd sprawił zarazem, że firma Volkswagen została prawdziwym gigantem na rynku. To Volkswagen Passat. Ten popularny do dziś pojazd powstał w 1973 roku, gdy niemiecki producent po raz kolejny wpadł w kłopoty. Firma niecałą dekadę wcześniej dokonała drogiego zakupu – przejęła Auto Union, czyli dzisiejsze Audi. Początkowo musiała w nie ciągle inwestować.

Kolejne straty przynosiły też pojazdy samego Volkswagena. Typy 3 i 4 nie sprzedawały się tak dobrze, jak planowano. Nawet najpopularniejszy Garbus tracił powoli na popularności. Konkurencja na rynku cały czas rosła, a niemiecka firma nie mogła sobie pozwolić na odpoczynek. Odpowiedzią miał być właśnie Passat. W błyskotliwy sposób Volkswagen postanowił oprzeć go na nowym nabytku, czyli Audi 80. Obydwa pojazdy szybko zachwyciły cały świat.

Volkswagen od teraz mógł sobie pozwolić na dalsze przejmowanie kontroli nad rynkiem. Niedługo po premierze Passata zadebiutował Volkswagen Scirocco, a także kolejny strzał firmy w dziesiątkę – Volkswagen Golf. Oparto go na Scirocco i miał być następcą Garbusa. Stał się równie popularny, chociaż początkowo w niektórych miejscach na świecie nazywano go potocznie "Królik". Wraz z nim na ulice wyjechały pierwsze Volkswageny Polo.

Grupa Volkswagen – gigant motoryzacyjny

Volkswagen już wtedy był zachwalany za wytrwałość swoich pojazdów. Passaty i Golfy nie psuły się tak często jak konkurencja i dzięki temu trafiały na nowe rynki (Ameryka Południowa, Azja). Ich producent nie był już kojarzony z tragiczną historią, tylko z przystępnymi cenami i dobrymi silnikami. W latach 80. ukazywały się kolejne generacje modeli, w tym także nowego Volkswagena Jetta, a Scirocco zastąpił równie rzadko spotykany u nas Volkswagen Corrado.

Firma Volkswagen zaczęła też wygrywać nagrody przyznawane dla Samochodu Roku. To najważniejsze osiągnięcie dla producentów spotkało ją już wcześniej, za sprawą Audi 100. Samo VW na pierwszym miejscu zestawienia miało się jednak znaleźć dopiero na początku lat 90. W 1991 roku zadebiutowała 3. generacja Volkswagena Golfa i szybko ogłoszono ją najlepszą wtedy osobówką. W międzyczasie producent przerodził się w koncern, a po pewnym czasie miał otrzymać nazwę Grupa Volkswagen.

W 1986 roku Niemcy przejęli hiszpańskiego SEATa. Kilka lat później posiadali już także Skodę. Wraz z Audi miały te marki miały w Volkswagenie stanowić szeroką ofertę aut rodzinnych i zwykłych osobówek. Ambicje producenta Golfa i Passata na tym się jednak nie skończyły, bo niedługo po tym firma zaczęła przejmować także marki luksusowe. Znalazł się wśród nich angielski Bentley, a także supersamochody Lamborghini i Bugatti.

Dziś Grupa Volkswagen jest największą firmą motoryzacyjną na świecie. Posiada także inne firmy motoryzacyjne, takie jak: MAN i Scania (produkujące ciężarówki) oraz Ducati tworzące motocykle. Na całym świecie zatrudnia ponad 300 tys. pracowników. Największa ilość pojazdów samego Volkswagena powstaje jednak w dalszym ciągu w Niemczech. Główna siedziba firmy znajduje się obecnie w Wolfsburgu, a jej fabryka w tym samym mieście jako pierwsza w historii mogła się pochwalić wyprodukowaniem ponad 33 mln samochodów (w 2001 roku).

Volkswagen sukces jednak powtórzył. Podobnie później stało się także w fabryce Emden. Sama Grupa Volkswagen należy do rodziny Porsche, czyli potomków jednego z założycieli i zarazem twórcy legendarnego Garbusa – Ferdynanda Porsche. Prowadzi swoją działalność w 153 krajach, w tym także w Azji.

Volkswagen – najnowsze modele

Obecnie Volkswagen produkuje m.in.:

Volkswagen w Polsce

Początki działalności Volkswagena w Polsce sięgają końcówki lat 80. Pierwszy oficjalny przedstawiciel firmy powstał w naszym kraju właśnie na przełomie dwóch dekad. Jan Kulczyk, czyli jeden z najbogatszych polskich biznesmenów, był zarazem pierwszym dealerem marki Volkswagen w Polsce. W 1991 roku otworzył Kulczyk Tradex – firmę, która sprowadzała niemieckie samochody do naszego państwa. Później została jednak przejęta przez Volkswagena.

Niecały rok później Volkswagen sam również postanowił znaleźć się na polskim rynku. Powstała firma Volkswagen Poznań, która funkcjonuje do dziś. Otwarto fabrykę, w której produkowany jest Volkswagen Transporter wraz z innymi pojazdami Grupy Volkswagen, takimi jak SEATy i Skody. Kolejna fabryka firmy powstała pod koniec lat 90. w Polkowicach w woj. dolnośląskim i produkuje silniki diesla.

Co ciekawe, Volkswagen ma w Polsce także swój bank. To Volkswagen Bank Polska, który prowadzi usługi ubezpieczeniowe i leasingu przydatne przy sprzedaży aut. W 2016 roku powstała tymczasem kolejna fabryka firmy, tym razem w Białężycach w woj. wielkopolskim.