Poradniki i mechanikaJakie opony na zimę do terenówki? Przetestowali cztery rodzaje

Jakie opony na zimę do terenówki? Przetestowali cztery rodzaje

Serwis Tire Reviews przetestował cztery różne opony Nokiana do samochodów typu SUV (ewentualnie terenowych). Sprawdzili, która sprawdza się najlepiej zimą.

Jeep Wrangler
Jeep Wrangler
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Marcin Łobodziński

10.11.2023 | aktual.: 10.11.2023 11:10

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Do testu wybrano cztery opony firmy Nokian o różnej specyfice użytkowania - każda w tym samym rozmiarze i każda ze znakiem 3PMSF, czyli oznaczającym oponę zimową.

Założono, że przed takim dylematem może stanąć użytkownik samochodu typu SUV, pick-upa lub terenowego, więc test ma za zadanie pokazać, która opona najlepiej poradzi sobie w typowo zimowych warunkach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Do testu użyto samochodu Toyota Hilux, a do porównania wybrano następujące opony:

  • Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 SUV - bezkolcowa opona zimowa zaprojektowana na najtrudniejsze warunki typu śnieg/lód do samochodów osobowych, crossoverów i SUV-ów;
  • Nokian Tyres WR G4 SUV - całoroczna opona do samochodów typu SUV, zwana dalej całoroczną;
  • Nokian Tyres Outpost nAT - całoroczna opona terenowa typu all terrain, zwana dalej terenową;
  • Nokian Tyres One HT - wytrzymała opona użytkowa na duże przebiegi, dostosowana do potrzeb kierowców Ameryki Północnej i pojazdów typu pick-up, zwana dalej użytkową.

W próbie jazdy na czas po zaśnieżonym okrążeniu testowym oczywiście najlepszy wynik uzyskała opona typowo zimowa (czas 89,60 s). Zaskoczeniem dla testującego były jednak zbliżone wyniki opony całorocznej WR G4 (98,30 s) i opony terenowej AT (98,65 s). Zdecydowanie gorzej od nich wypadła opona użytkowa One HT z wynikiem 105,00 s.

Testujący zwraca jednak uwagę, że opony Hakkapeliitta są wyjątkowe pod względem właściwości jezdnych na śniegu, znacznie lepsze niż zimowe modele opon oferowane na rynek środkowoeuropejski. Dlatego pomimo przegranej, to wyniki opon całorocznej i terenowej można uznać za bardzo dobre.

Maserati Levante
Maserati Levante© Materiały prasowe | LORENZO MARCINNO, Lorenzo Marcinno, Maserati

Podczas pomiaru trakcji na zasadzie czasu rozpędzania w zakresie prędkości od 5 do 35 km/h znów najlepsza okazała się opona zimowa, która uzyskała czas 4,92 s. Drugie miejsce zajęła opona WR G4 SUV z wynikiem 5,80 s, a wyraźnie gorsza okazała się opona terenowa (6,96 s). Ponownie najgorszy wynik ma opona użytkowa z czasem 8,44 s.

Ta sama kolejność była również w teście hamowania z prędkości 40 do 5 km/h. Hakkapeliitta uzyskała wynik 15,3 m, całoroczna 20,14 m, terenowa 20,72 m, a użytkowa 23,88 m.

Wniosek jest oczywiście dość prosty – najlepsze na śniegu okazały się opony zimowe i to nie podlega dyskusji. Jeśli posiadasz samochód terenowy, pick-upa lub SUV-a, a nie uznajesz kompromisów, to warto mieć na zimę dobre zimówki.

Zaskakująco podobne wyniki opony całorocznej i terenowej mogłyby sugerować, że w aucie terenowym nie ma sensu montować opony typowo szosowej typu całorocznego, skoro równie dobrze na śniegu radzą sobie opony terenowe. Jednak test nie przewidywał porównania na suchej i mokrej nawierzchni, gdzie szosowa opona całoroczna zdecydowanie pokonałaby terenową. Inna sprawa, że nie każdy jeździ w terenie i nie potrzebuje takich opon.

Jeśli zaś chodzi o opony użytkowe, to nadają się one najwyżej do umiarkowanego klimatu, gdzie śnieg jest atrakcją, a nie normą. Zdaniem Tire Reviews nie są to opony nadające się na typowo zimowe warunki.

Komentarze (3)