wersja robocza

Alfa Romeo i Maserati chcą razem tworzyć auta - jest plan ratunkowy dla obu marek

Sprzedaż Maserati spadła w zeszłym roku o 57%, do zaledwie 11 300 samochodów. Stellantis, właściciel marki, planuje odwrócić ten trend poprzez bliższą współpracę Maserati z Alfą Romeo.

Alfa Romeo 33 Stradale
Alfa Romeo 33 Stradale
Źródło zdjęć: © Autokult | Mariusz Zmysłowski
Aleksander Ruciński

13.06.2025 19:00

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Stellantis stanowczo zaprzecza doniesieniom o sprzedaży lub zamknięciu Maserati. Zamiast tego koncern zamierza wspomóc markę poprzez zacieśnienie współpracy z innym włoskim producentem – Alfa Romeo.

Santo Filici, dyrektor generalny obu marek, w rozmowie z australijskim magazynem "Drive" ujawnił, że opracowano plan współpracy, który czeka na akceptację zarządu Stellantis. Antonio Filosa, CEO koncernu, ma spotkać się z przedstawicielami Maserati i Alfa Romeo 23 czerwca w celu finalizacji szczegółów.

Filici potwierdził, że Maserati i Alfa Romeo będą współpracować przy rozwoju nowych modeli. Chociaż fuzja nie wchodzi w grę, ponieważ "Alfa Romeo jest marką premium, a Maserati to luksus", obie firmy zamierzają redukować koszty poprzez "znajdowanie synergii tam, gdzie to możliwe".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Współpraca obejmie nie tylko rozwój pojazdów, ale także inne obszary, takie jak struktura organizacyjna czy sieć dealerska. "Czeka nas duże zadanie. Zamierzamy sfinalizować ten plan" – dodał Filici.

Problemy Maserati wynikają głównie z braku wyraźnego pozycjonowania marki na rynku. Były CEO Stellantis, Carlos Tavares, stwierdził, że produkty są w porządku, ale słaby marketing przyczynił się do spadku sprzedaży.

Anulowano również elektryczny model MC20 po tym, jak firma zorientowała się, że zamożni klienci nadal preferują silniki spalinowe. Premiera nowej generacji Quattroporte, która zastąpi Ghibli, została natomiast przesunięta na 2028 rok.

Alfa Romeo również boryka się z wyzwaniami. Planowana premiera nowych odsłon Stelvio i Giulii opóźnia się. Początkowo miały to być samochody elektryczne, ale teraz zdecydowano się także na wersje z silnikami spalinowymi, co wymaga dodatkowych prac inżynieryjnych. Podobnie jak wiele innych marek, Alfa zrezygnowała z strategii opartej wyłącznie na elektryfikacji.