Obowiązek jazdy na oponach zimowych w Europie. Zobacz, jakie zasady są w poszczególnych krajach
Obowiązek jazdy na oponach zimowych czy całorocznych w Polsce nie istnieje, ale jest w wielu krajach Europy, do których wyjeżdżamy na ferie czy nawet na weekend. Sprawdźcie, w których i na jakich zasadach należy ich używać. Ważna jest też wymagana głębokość bieżnika.
31.10.2023 | aktual.: 01.11.2023 07:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Oto lista krajów, gdzie są jakiekolwiek większe niż w Polsce wymagania co do opon w samochodach osobowych:
- Austria – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 15 kwietnia, ale tylko w warunkach zimowych, tj. śnieg, szron, lód. Decyduje o tym policjant. Wysokie kary za spowodowanie zagrożenia z powodu braku odpowiednich opon.
- Bośnia i Hercegowina – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 15 marca.
- Chorwacja – opony zimowe obowiązkowe na drogach oznaczonych odpowiednimi znakami informacyjnymi. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
- Czarnogóra – obowiązkowe opony zimowe od 15 listopada do 1 kwietnia, ale tylko w warunkach zimowych oraz na oznakowanych drogach.
- Czechy – obowiązkowe opony zimowe od 1 listopada do 31 marca, kiedy występują warunki zimowe. Minimum 4 mm grubości bieżnika.
- Estonia – opony zimowe obowiązkowe od 1 grudnia do 1 marca.
- Finlandia – opony zimowe są obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika to 3 mm.
- Francja – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca w niektórych górskich miejscowościach i ich okolicach (34 departamenty). Dodatkowo obowiązek wprowadzany jest lokalnie za pomocą znaków drogowych.
- Hiszpania – obowiązkowe opony zimowe tylko na oznakowanych drogach.
- Litwa – opony zimowe obowiązkowe w dniach od 10 listopada do 31 marca.
- Luksemburg – opony zimowe obowiązkowe w warunkach zimowych oraz przy temperaturze poniżej 7 st. C. Minimalna głębokość bieżnika 4 mm.
- Łotwa – opony zimowe obowiązkowe od 1 grudnia do 1 marca w przypadku pojazdów do 3,5 t oraz ich przyczep. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
- Macedonia – obowiązkowe opony zimowe od 15 listopada do 15 marca. Minimalna głębokość bieżnika 5 mm.
- Niemcy – opony zimowe obowiązkowe w warunkach zimowych, niezależnie od pory roku.
- Rumunia – obowiązkowe opony zimowe na drogach pokrytych śniegiem lub lodem.
- Serbia – opony zimowe obowiązkowe od 1 listopada do 1 kwietnia w warunkach zimowych, a na niektórych drogach niezależnie od pogody. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.
- Słowacja – opony zimowe obowiązkowe w warunkach zimowych niezależnie od pory roku. Minimalna głębokość bieżnika 3 mm.
- Słowenia – obowiązkowe opony zimowe od 15 listopada do 15 marca. Minimalna głębokość ich bieżnika wynosi 3 mm.
- Szwecja – opony zimowe obowiązkowe od 1 grudnia do 31 marca. Minimalna głębokość bieżnika to 3 mm.
- Włochy – opony zimowe obowiązkowe w niektórych regionach kraju i na wybranych drogach (np. Autostrada A2) w okresie od 15 października do 15 kwietnia. Na wybranych drogach obowiązek może być wprowadzony znakiem drogowym.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Niestandardowe wyjątki
W niektórych krajach są pewne wymagania lub formalne zalecenia, których nie można wprost określić mianem obowiązku korzystania z opon zimowych. Niemniej, wybierając się do tych państw, lepiej takie ogumienie posiadać:
- Belgia – opony zimowe formalnie zalecane od 1 października do 30 kwietnia.
- Bułgaria – opony zimowe formalnie zalecane od 15 listopada do 1 marca.
- Norwegia – nie ma obowiązku korzystania z opon zimowych, ale jest obowiązek korzystania z łańcuchów na drogach, na których panują warunki zimowe. Posiadanie opon zimowych o głębokości bieżnika minimum 5 mm zwalnia kierowcę z obowiązku korzystania z łańcuchów.
- Szwajcaria – formalnie zalecane od 1 listopada do 30 kwietnia, a mogą być wymagane lokalnie okresowo. Przypisuje się kierowcy współwinę w kolizji, jeśli dojdzie do niej podczas jazdy na niewłaściwym ogumieniu.
Tylko znak 3PMSF oznacza ogumienie zimowe
Niektóre kraje dopuszczają stosowanie ogumienia "zimowego" oznaczonego symbolem M+S, a inne wymagają stosowania ogumienia oznaczonego symbolem 3PMSF. W praktyce trudno dziś kupić oponę zimową bez tego symbolu. Formalnie opony oznaczone tylko symbolem M+S nie są zimowe.
Prawie wszystkie prawdziwie opony całoroczne również oznaczone są symbolem 3PMSF i należy pamiętać, że formalnie są to opony zimowe. Nazwa "całoroczne" określa ich przeznaczenie, a konkretnie informuje użytkownika o tym, że ogumienie nadaje się do jazdy latem.
Są jednak na rynku opony określane mianem całorocznych, ale bez symbolu 3PMSF, za to z symbolem M+S (ten symbol występuje nawet na ogumieniu letnim). Takie opony formalnie są oponami letnimi, a określenie "całoroczne" informuje kierowcę o tym, że teoretycznie nadają się do eksploatacji zimą.
Uwaga na terenówki
Wiele osób wyjeżdża za granicę samochodami terenowymi do takich krajów jak m. in. Albania, Bułgaria, Czarnogóra, Bośnia i Hercegowina, Rumunia, Serbia. Warto pamiętać, że w krajach, gdzie ogumienie zimowe jest wymagane, dotyczy to także samochodów terenowych. Opony typu MT praktycznie nie występują w wersji zimowej (3PMSF), ale mogą mieć symbol M+S, co dopuszcza ich stosowanie tylko w niektórych krajach.
Warto przed wyjazdem sprawdzić precyzyjnie, jakie zasady obowiązują w kraju, do którego się wybieracie, ale też w krajach, przez które zamierzacie przejechać w drodze do celu. W praktyce każdy wyjazd na południe przez Czechy i Słowację wiąże się z obowiązkiem posiadania opon zimowych, zwłaszcza w warunkach zimowych. Można oczywiście omijać te państwa przez Ukrainę, ale i tak już w Rumunii trudno nie napotkać warunków zimowych zimą.