Test ogumienia letniego w popularnym rozmiarze. Pokazał ile warte są tanie opony
Wyobraź sobie, że jedziesz z prędkością 80 km/h na mokrej jezdni i auto przed tobą hamuje. Ty też to robisz, ale ono już stoi, a ty nadal masz sporą prędkość. Mijasz je i zatrzymujesz się prawie 10 metrów dalej. Tylko dlatego, że zaoszczędziłeś 1200 zł kupując opony.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Eksperci z Tyre Reviews poddali ocenie siedem modeli opon letnich w popularnym rozmiarze 225/50 R17. Test, w którym użyto BMW Serii 3 wykazał znaczące różnice w osiągach poszczególnych modeli, zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i komfortu, co czyni te wyniki istotnymi dla kierowców poszukujących optymalnych opon do codziennej jazdy. Warto podkreślić, że różnice między najlepszymi a najgorszymi oponami w niektórych kategoriach sięgały nawet 27 proc. Pełne wyniki testu znajdziecie na stronie tirereviews.com.
W teście udział wzięły następujące modele opon (orientacyjna cena w Polsce):
- Pirelli Cinturato C3 (ok. 540 zł)
- Continental PremiumContact 7 (ok. 600 zł)
- Vredestein Ultrac (ok. 470 zł)
- Falken ZIEX ZE320 (ok. 400 zł)
- Michelin Primacy 4 Plus (ok. 650 zł)
- Firestone Roadhawk 2 ENLITEN (ok. 420 zł)
- Goodtrip GR 66 (ok. 300 zł)
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wyniki na suchej nawierzchni
W hamowaniu z prędkości 100 km/h bezkonkurencyjna okazała się opona Pirelli z wynikiem 34,13 metra. Najgorszy rezultat uzyskała opona budżetowa Goodtrip, która potrzebowała o 3 metry więcej (37,09 m), co stanowi różnicę rzędu 8 proc.
W testach przejazdu toru na czas najszybsza okazała się Falken z wynikiem 85,54 sekundy. Ciekawostką jest, że pomimo najlepszego czasu obiektywnego, w subiektywnej ocenie z jazdy po suchej nawierzchni Falken nie zajął pierwszego miejsca. Ten zaszczyt przypadł oponie Michelin, która uzyskała maksymalną notę 10 punktów.
Wyniki na mokrej nawierzchni
W hamowaniu na mokrej nawierzchni z 80 km/h bezkonkurencyjny okazał się Continental z wynikiem 24,61 metra. Na przeciwnym końcu znalazła się opona Goodtrip, która potrzebowała aż 34 metrów - różnica wynosząca 9,4 metra to przepaść.
W jeździe na mokrej nawierzchni najlepszy czas uzyskała opona Falken (105,18 s), choć warto zauważyć, że pięć czołowych opon dzieliła różnica zaledwie 3 proc., co świadczy o wyrównanym poziomie najlepszych modeli.
Continental dominował w teście aquaplaningu na prostej, zachowując przyczepność aż do prędkości 98,1 km/h, podczas gdy Goodtrip tracił kontrolę już przy 88,2 km/h. Z kolei w zakręcie najlepiej z aquaplaningiem radził sobie Pirelli (wynik przeciążenia 2,6 m/s²), a najsłabiej - co ciekawe - Falken (2,27 m/s²), mimo doskonałych wyników w innych testach na mokrym.
W subiektywnej ocenie właściwości jezdnych na mokrej nawierzchni najwyższą notę (10 punktów) uzyskała opona Vredestein Ultrac, która wyróżniała się przewidywalnością i konsekwencją zachowania.
Komfort i hałas
W kategorii komfortu jazdy, kluczowej dla opon z tego segmentu, najwyższą ocenę subiektywną (10 punktów) uzyskała opona Michelin Primacy 4 Plus, potwierdzając reputację francuskiego producenta jako eksperta w dziedzinie komfortu. Najgorszy wynik (7 punktów) uzyskała ekonomiczna opona Goodtrip, która we wszystkich warunkach odczuwalna była jako stosunkowo twarda.
W pomiarach hałasu, najcichszą oponą okazał się Vredestein (70,9 dB), podczas gdy najgłośniejszy był Continental (73,2 dB). Różnica 2,3 dB jest wyraźnie odczuwalna dla użytkownika i może wpływać na komfort codziennej jazdy, szczególnie na długich trasach.
Efektywność
W teście oporu toczenia, który bezpośrednio przekłada się na zużycie paliwa, najlepszy wynik uzyskała opona Firestone (7,31 kg/t), a najgorszy Goodtrip (7,94 kg/t). Różnica 0,6 kg/t (7,9 proc.) może wydawać się niewielka, ale w dłuższej perspektywie przekłada się na wymierne oszczędności paliwa.
Podsumowanie
Nowa opona Pirelli Cinturato C3 zdominowała test, dzieląc pierwsze miejsce z Continentalem. Opona wyróżniała się znakomitymi właściwościami jezdnymi zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, oferując precyzyjne prowadzenie i doskonałą stabilność.
Continental PremiumContact 7 ex aequo zajął pierwsze miejsce, dominując w testach na mokrej nawierzchni. Słabszymi stronami okazały się najwyższy poziom hałasu wśród testowanych modeli oraz pewne problemy z balansem podczas jazdy na mokrej nawierzchni, gdzie tył wydawał się mniej stabilny niż przód.
Vredestein Ultrac wyróżnił się najniższym poziomem hałasu (70,9 dB) i bardzo dobrymi ocenami komfortu, zajmując trzecie miejsce. Opona pokazała również świetne właściwości jezdne na mokrej nawierzchni, uzyskując najwyższą subiektywną ocenę.
Falken ZIEX ZE320 uzyskał najlepsze czasy zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, demonstrując doskonałą przyczepność i balans. Opona była również bliska czołówki pod względem poziomu hałasu, oferując dobry ogólny poziom wyciszenia.
Michelin Primacy 4 Plus zajął dopiero piąte miejsce, wykazując najwyższy poziom komfortu i drugi najniższy poziom hałasu. Model charakteryzował się również niskim oporem toczenia, co przekłada się na oszczędność paliwa. Słabszą stroną opony Michelin okazały się osiągi na mokrej nawierzchni.
Firestone Roadhawk 2 ENLITEN zajął szóste miejsce, wyróżniając się najniższym oporem toczenia spośród wszystkich testowanych opon oraz przewidywalnymi właściwościami jezdnymi bez nieprzyjemnych niespodzianek.
Goodtrip GR 66 zajął ostatnie, siódme miejsce w teście, notując najsłabsze wyniki w niemal wszystkich kategoriach: najdłuższe drogi hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, najgorsze czasy, najniższe oceny komfortu oraz najwyższy opór toczenia.