Test ogumienia letniego w popularnym rozmiarze. Pokazał ile warte są tanie opony

Wyobraź sobie, że jedziesz z prędkością 80 km/h na mokrej jezdni i auto przed tobą hamuje. Ty też to robisz, ale ono już stoi, a ty nadal masz sporą prędkość. Mijasz je i zatrzymujesz się prawie 10 metrów dalej. Tylko dlatego, że zaoszczędziłeś 1200 zł kupując opony.

Zdjęcie ma charakter wyłącznie ilustracyjny
Zdjęcie ma charakter wyłącznie ilustracyjny
Źródło zdjęć: © Autokult
Marcin Łobodziński

18.04.2025 09:18

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Eksperci z Tyre Reviews poddali ocenie siedem modeli opon letnich w popularnym rozmiarze 225/50 R17. Test, w którym użyto BMW Serii 3 wykazał znaczące różnice w osiągach poszczególnych modeli, zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i komfortu, co czyni te wyniki istotnymi dla kierowców poszukujących optymalnych opon do codziennej jazdy. Warto podkreślić, że różnice między najlepszymi a najgorszymi oponami w niektórych kategoriach sięgały nawet 27 proc. Pełne wyniki testu znajdziecie na stronie tirereviews.com.

W teście udział wzięły następujące modele opon (orientacyjna cena w Polsce):

  • Pirelli Cinturato C3 (ok. 540 zł)
  • Continental PremiumContact 7 (ok. 600 zł)
  • Vredestein Ultrac (ok. 470 zł)
  • Falken ZIEX ZE320 (ok. 400 zł)
  • Michelin Primacy 4 Plus (ok. 650 zł)
  • Firestone Roadhawk 2 ENLITEN (ok. 420 zł)
  • Goodtrip GR 66 (ok. 300 zł)

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wyniki na suchej nawierzchni

W hamowaniu z prędkości 100 km/h bezkonkurencyjna okazała się opona Pirelli z wynikiem 34,13 metra. Najgorszy rezultat uzyskała opona budżetowa Goodtrip, która potrzebowała o 3 metry więcej (37,09 m), co stanowi różnicę rzędu 8 proc.

W testach przejazdu toru na czas najszybsza okazała się Falken z wynikiem 85,54 sekundy. Ciekawostką jest, że pomimo najlepszego czasu obiektywnego, w subiektywnej ocenie z jazdy po suchej nawierzchni Falken nie zajął pierwszego miejsca. Ten zaszczyt przypadł oponie Michelin, która uzyskała maksymalną notę 10 punktów.

Wyniki na mokrej nawierzchni

W hamowaniu na mokrej nawierzchni z 80 km/h bezkonkurencyjny okazał się Continental z wynikiem 24,61 metra. Na przeciwnym końcu znalazła się opona Goodtrip, która potrzebowała aż 34 metrów - różnica wynosząca 9,4 metra to przepaść.

W jeździe na mokrej nawierzchni najlepszy czas uzyskała opona Falken (105,18 s), choć warto zauważyć, że pięć czołowych opon dzieliła różnica zaledwie 3 proc., co świadczy o wyrównanym poziomie najlepszych modeli.

Continental dominował w teście aquaplaningu na prostej, zachowując przyczepność aż do prędkości 98,1 km/h, podczas gdy Goodtrip tracił kontrolę już przy 88,2 km/h. Z kolei w zakręcie najlepiej z aquaplaningiem radził sobie Pirelli (wynik przeciążenia 2,6 m/s²), a najsłabiej - co ciekawe - Falken (2,27 m/s²), mimo doskonałych wyników w innych testach na mokrym.

W subiektywnej ocenie właściwości jezdnych na mokrej nawierzchni najwyższą notę (10 punktów) uzyskała opona Vredestein Ultrac, która wyróżniała się przewidywalnością i konsekwencją zachowania.

Komfort i hałas

W kategorii komfortu jazdy, kluczowej dla opon z tego segmentu, najwyższą ocenę subiektywną (10 punktów) uzyskała opona Michelin Primacy 4 Plus, potwierdzając reputację francuskiego producenta jako eksperta w dziedzinie komfortu. Najgorszy wynik (7 punktów) uzyskała ekonomiczna opona Goodtrip, która we wszystkich warunkach odczuwalna była jako stosunkowo twarda.

W pomiarach hałasu, najcichszą oponą okazał się Vredestein (70,9 dB), podczas gdy najgłośniejszy był Continental (73,2 dB). Różnica 2,3 dB jest wyraźnie odczuwalna dla użytkownika i może wpływać na komfort codziennej jazdy, szczególnie na długich trasach.

Efektywność

W teście oporu toczenia, który bezpośrednio przekłada się na zużycie paliwa, najlepszy wynik uzyskała opona Firestone (7,31 kg/t), a najgorszy Goodtrip (7,94 kg/t). Różnica 0,6 kg/t (7,9 proc.) może wydawać się niewielka, ale w dłuższej perspektywie przekłada się na wymierne oszczędności paliwa.

Podsumowanie

Nowa opona Pirelli Cinturato C3 zdominowała test, dzieląc pierwsze miejsce z Continentalem. Opona wyróżniała się znakomitymi właściwościami jezdnymi zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, oferując precyzyjne prowadzenie i doskonałą stabilność.

Continental PremiumContact 7 ex aequo zajął pierwsze miejsce, dominując w testach na mokrej nawierzchni. Słabszymi stronami okazały się najwyższy poziom hałasu wśród testowanych modeli oraz pewne problemy z balansem podczas jazdy na mokrej nawierzchni, gdzie tył wydawał się mniej stabilny niż przód.

Vredestein Ultrac wyróżnił się najniższym poziomem hałasu (70,9 dB) i bardzo dobrymi ocenami komfortu, zajmując trzecie miejsce. Opona pokazała również świetne właściwości jezdne na mokrej nawierzchni, uzyskując najwyższą subiektywną ocenę.

Falken ZIEX ZE320 uzyskał najlepsze czasy zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, demonstrując doskonałą przyczepność i balans. Opona była również bliska czołówki pod względem poziomu hałasu, oferując dobry ogólny poziom wyciszenia.

Michelin Primacy 4 Plus zajął dopiero piąte miejsce, wykazując najwyższy poziom komfortu i drugi najniższy poziom hałasu. Model charakteryzował się również niskim oporem toczenia, co przekłada się na oszczędność paliwa. Słabszą stroną opony Michelin okazały się osiągi na mokrej nawierzchni.

Firestone Roadhawk 2 ENLITEN zajął szóste miejsce, wyróżniając się najniższym oporem toczenia spośród wszystkich testowanych opon oraz przewidywalnymi właściwościami jezdnymi bez nieprzyjemnych niespodzianek.

Goodtrip GR 66 zajął ostatnie, siódme miejsce w teście, notując najsłabsze wyniki w niemal wszystkich kategoriach: najdłuższe drogi hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni, najgorsze czasy, najniższe oceny komfortu oraz najwyższy opór toczenia.

Komentarze (0)