Wielu kierowców nie wie, do czego służy otwór przy wlewie. Mechanik wyjaśnia

Po uchyleniu klapki wlewu paliwa poza samym korkiem do zbiornika można pod nią znaleźć również niewielki otwór. Wyjaśniamy, do czego służy.

Czytelnika zaniepokoił ten otwór, bo napadało mu tam wody
Czytelnika zaniepokoił ten otwór, bo napadało mu tam wody
Źródło zdjęć: © fot. Czytelnik Mariusz

16.06.2025 | aktual.: 16.06.2025 10:22

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Tajemniczy otwór przy wlewie. Do czego właściwie służy?

Szukając odpowiedzi w internecie można znaleźć różne opinie, a jedną z nich jest taka, że ten nieduży otwór to element systemu odpowietrzania zbiornika paliwa. To nieprawda. Jest to o tyle ważne, że przez ten otwór mogłyby się dostawać zanieczyszczenia, a nawet woda, kiedy tankowalibyśmy w czasie deszczu. To mogłoby spowodować zanieczyszczenie zbiornika.

Warto podkreślić, że pytania o ten otwór pojawiają się głównie w kontekście samochodów z Grupy Volkswagena, z uwagi na ich popularność w Polsce. Audi, VW, Skoda i Seat to marki, które często wybierają Polacy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.

Adam Lehnort z ProfiAuto Serwis tłumaczy, że zagadkowy otwór przy wlewie paliwa pełni funkcję odpływu. Służy on głównie do odprowadzania wody, aby nie gromadziła się wokół wlewu. Nie wszystkie samochody mają szczelne zamknięcie – niektóre wyposażone są jedynie w zatrzask, co sprawia, że zgromadzona woda mogłaby w przyszłości wniknąć do zbiornika. Dlatego taki otwór jest potrzebny. Dodatkowo, podczas tankowania można przez ten właśnie otwór odprowadzić nadmiar paliwa, jeśli zostanie ono "przelane". Zmniejsza to ryzyko zalania nadwozia i nóg tankującego.

Zwykle kanalik odpływowy prowadzi do nadkola, gdzie może być odprowadzana zarówno woda, jak i paliwo. Ostatecznie płyny trafiają po prostu pod auto. Nie ma żadnego dodatkowego zbiorniczka.

Z upływem czasu warto sprawdzić czystość tego otworu, gdyż może się w nim zbierać kurz, który zmieszany z wodą i paliwem, tworzy lepką masę.

Komentarze (0)