SUV‑y i crossovery w Grupie Volkswagena. Co jest czym?
Jeszcze kilka lat temu koncern Volkswagen był daleko z tyłu z SUV-ami i oferował jedynie drogie pojazdy. Jednak w ostatnim czasie bardzo się to zmieniło. Trudno się już połapać co jest czym w gronie czterech marek. Postaraliśmy się więc uporządkować ten temat z pominięciem Bentleya i Porsche.
09.10.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Crossovery czy SUV-y?
W dobie tak licznych modeli, jakie występują na rynku samochodów, trudno o jednoznaczny podział, ponieważ zaczyna się on rozmywać. Bez wątpienia SUV-em trudno nazwać auto z napędem na jedną oś, ale są od tego nieliczne wyjątki.
Dlatego też termin SUV i crossover jest często stosowany zamiennie i nie ma większego sensu wnikać w nazewnictwo. Instytucje badające rynek często traktują segment SUV/crossover jako jeden, podzielony na auta pod względem wielkości, na tradycyjne klasy A, B, C, D itd.
Crossovery, czyli małe SUV-y w Grupie VW
Bez cienia wątpliwości klasycznym crossoverem jest jeden z najnowszych modeli koncernu – Seat Arona. To auto jest oparte na płycie podłogowej i podzespołach Ibizy, nic więc dziwnego, że oba auta należą do segmentu B. Arona jako jedyna w całej gamie nie jest wyposażona w napęd na cztery koła i ma tylko jeden silnik. Jest też najtańsza, bo cena na polskim rynku zaczyna się od 63,5 tys. zł.
Niewiele od niego dłuższe (tylko 53 mm) jest Audi Q2, ale oparte na zmodyfikowanej płycie podłogowej, o znacznie większym rozstawie osi. Ten ostatni wymiar 2601 mm wprowadza pewną komplikację w ścisłym podziale. Z jednej strony długość nadwozia wskazuje na to, że jest w segmencie B, natomiast rozstaw osi jest prawie identyczny z dużo większym Audi Q3 segmentu C.
Najliczniejsza klasa kompaktowa
Segment kompaktowych SUV-ów i crossoverów jest obecnie najpopularniejszy w Europie, zatem Grupa VW przygotowała bardzo mocną ofertę w tej klasie.
Najmniejszym i obecnie najnowszym modelem w gamie jest Volkswagen T-Roc, który, tak jak niemal wszystkie inne w tym segmencie, został zbudowany na modułowej i bardzo "elastycznej" płycie MQB. Jest krewniakiem Tiguana, ale aż o 252 mm krótszym. Ma też najmniejszy rozstaw osi, wynoszący zaledwie 2590 mm, więc można go trochę traktować jak konkurenta Audi Q2.
Większe i najbardziej do siebie podobne są modele Seat Ateca, Škoda Karoq i Volkswagen Tiguan. Również zbudowane na platformie MGB, dzielą między sobą rozwiązania techniczne - w tym przypadku zarówno pod względem rozmiarów, jak i technologii, a także gamy silnikowej, Ateca i Karoq są bliźniakami. Mają bardzo podobne rozmiary (czeskie auto jest dłuższe o 19 mm) i rozstaw osi (w Škodzie większy o 10 mm).
W tej trójcy Volkswagen Tiguan jest samochodem największym i ma najmocniejszy bazowy silnik, choć też nie wybija się za bardzo. Ma nadwozie dłuższe od Karoqa tylko o 4 mm, za to rozstaw osi mierzy 2681 mm – to o 43 mm więcej niż w Škodzie.
Co więcej, jest też dłuższy o 78 mm od tego w Audi Q3, ale ten samochód oparto na innej – starszej – płycie podłogowej. Model marki premium należy przy tym do tego samego segmentu – SUV-C.
Klasa kompaktowa czy średnia?
Trudno jednoznacznie zdefiniować takie modele jak Škoda Kodiaq i Volkswagen Tiguan Allspace. O ile Audi Q5 jest klasycznym przedstawicielem SUV-ów klasy średniej i ma zupełnie inną konstrukcję – silnik umieszczony wzdłużnie – oraz cenę, o tyle Kodiaqa i Tiguana Allspace'a oparto na tych samych podzespołach i płycie podłogowej co standardowego Tiguana.
Co prawda platforma jest znacznie wydłużona – do 2790 mm rozstawu osi – ale silniki i przeniesienie napędu są dokładnie takie same. Czy wydłużenie Tiguana o 215 mm od razu pozycjonuje go w innym segmencie? Czy skoro Škoda Kodiaq mierzy 315 mm więcej niż Karoq, ale technicznie jest prawie tym samym autem, to należy do wyższej klasy?
Odpowiedź na to pytanie może być trudna, ale należy przyjąć, że tak właśnie jest i oba modele są pozycjonowane w klasie SUV-D. Ich wspólną cechą, której nie ma akurat Audi Q5, jest możliwość zamówienia wersji 7-osobowej.
Prawdziwe SUV-y, czyli w Europie klasa wyższa
Tak naprawdę, do pierwotnej definicji SUV-a można zaliczyć tylko dwa modele – Volkswagena Touarega i Audi Q7. Oba są technicznie spokrewnione, ale zupełnie inne niż pozostałe modele w ofercie. Tylko z Audi Q5 łączy je fakt umieszczenia silnika wzdłużnie oraz stały układ przeniesienia napędu. Jako jedyne mają duże motory o pojemności minimum 3 litrów.
Co prawda Touareg jest tylko o 94 mm dłuższy od Tiguana Allspace, ale jego rozstaw osi jest większy o 103 mm. Dzieli płytę podłogową z Porsche Cayenne. Natomiast Audi Q7 jest największym z gamie tych czterech marek i użyczył płyty podłogowej oraz wielu rozwiązań technicznych Bentleyowi do zbudowania modelu Bentayga. Warto przy tym zaznaczyć, że Porsche Macan jest opracowany na bazie podzespołów i na płycie podłogowej Audi Q5.
Podstawowe parametry techniczne | Seat Arona | Audi Q2 | VW T-Roc | Seat Ateca | Skoda Karoq | Audi Q3 | VW Tiguan | Audi Q5 | Skoda Kodiaq | VW Tiguan Allspace | VW Touareg | Audi Q7 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Segment (umownie) | B | B | B/C | C | C | C | C | D | D | D | SUV | SUV | ||||||
Długość [mm] | 4138 | 4191 | 4234 | 4363- 4463 | 4382 | 4385- 4411 | 4486 | 4663- 4671 | 4697 | 4701 | 4795- 4801 | 5052- 5069 | ||||||
Rozstaw osi | 2566 | 2601 | 2590 | 2621- 2628 | 2630- 2638 | 2603 | 2681 | 2819- 2824 | 2791 | 2790 | 2893 | 2994- 2996 | ||||||
Minimalna pojemność bagażnika* [litry] | 400 | 405 | 445 | 485 | 479 | 460 | 520 | 550 | 650 | 760 | 580 | 890 | ||||||
Maksymalna liczba siedzeń | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 7 | 7 | 5 | 7 | ||||||
Napęd na cztery koła | brak | tak | tak | tak | tak | tak | tak | tak | tak | tak | tak | tak | ||||||
Pojemności dostepnych silników** [litry] | 1,0 | 1,0- 2,0 | 1,0- 2,0 | 1,0- 2,0 | 1,0- 2,0 | 1,4- 2,0 | 1,4- 2,0 | 2,0- 3,0 | 1,4- 2,0 | 1,4- 2,0 | 3,0 | 3,0- 4,0 | ||||||
Moce dostepnych silników** [KM] | 95- 115 | 116- 190 | 115- 190 | 115- 190 | 115- 150 | 125- 183 | 115- 240 | 150- 354 | 125- 190 | 150- 240 | 204- 262 | 218- 435 | ||||||
Cena bazowa** [tys zł] | 63,5 | 98,9 | 76,5 | 79,7 | 87,9 | 119,6 | 97,8 | 159,2 | 92,4 | 117 | 238,4 | 277 | ||||||
*w konfiguracji pięciomiejscowej **na rynku polskim
w przypadku Seata Ateki i Skody Karoq podane wymiary zależą od wersji w przypadku Audi Q7 wersja e-tron quattro (hybryda) ma bagażnik o pojemności 650 l) |
Po co nam ta wiedza?
Z jednej strony można powiedzieć, że to wiedza bezużyteczna, bo i tak kupujemy samochód wedle własnego gustu i potrzeb. Trzeba przyznać, że obecna gama licząca sobie 12 modeli SUV/crossover oraz dodatkowe trzy auta marek Porsche i Bentley zaspokaja praktycznie każde wymagania. Z drugiej strony warto mieć taką wiedzę podczas kupowania samochodu, jeżeli kierujecie się głównie ceną.
Przykład? Volkswagen Tiguan Allspace i Škoda Kodiaq dzięki podobnym wymiarom są względem siebie konkurencyjne pod względem przestrzeni wewnątrz. Warto zatem patrzeć na cenę jednego przez pryzmat drugiego. Wiemy, że konkurentem największej Škody nie jest raczej zwykły Tiguan, swoją drogą kosztujący więcej.
Jeżeli natomiast chcecie kupić Tiguana, to wiecie, że warto zajrzeć do salonu Seata, ponieważ Ateca jest jego bliźniakiem, choć ma mniejszy bagażnik, ale za to zapłacicie za nią dużo mniej.
To samo można powiedzieć o Skodzie Karoq, która dopiero co weszła na rynek i tak naprawdę mało osób się orientuje czym w rzeczywistości jest ten model. Podpowiadamy – to wewnętrzny konkurent przede wszystkim Seata Ateki, a jednocześnie bardzo bliski kuzyn Volkswagena Tiguana.