Audi Q5
Jeszcze kilka lat temu samochody typu SUV były w przenośni ucywilizowanymi terenówkami przystosowanymi do komfortowej jazdy po szosie, co odbijało się na właściwościach terenowych. Miały lepsze wyposażenie niż typowe samochody terenowe i uchodziły za wozy bardziej przyjazne kierowcy, którymi w razie potrzeby można zjechać z utwardzonej drogi.
Wiele terenówek wraz z kolejną generacją stopniowo traciło na walorach terenowych; znikały sztywne ramy nadwozia, niezależne zawieszenie zastąpiło sztywne mosty, a stały napęd na cztery koła został wyparty w wielu przypadkach przez rozwiązanie, w którym tylna oś włącza się do pracy tylko w razie utraty przyczepności osi przedniej. Dziś nawet blokady dyferencjałów zastąpiła elektronika. Auta klasy SUV nie mają służyć do ekstremalnej jazdy w terenie, a ich popularność wzrosła na tyle, że wiele firm, w tym Audi, oferuje je w dwóch-trzech rozmiarach.
Audi Q5 (produkowane od roku 2008, na polskim rynku od 2009) nie ma zbyt wielu atrybutów auta terenowego, ale nie o to w nim chodzi. Nie jest to absolutnie jego wada, Q5 ma bowiem wiele zalet i doskonale sprawdza się jako SUV w codziennym użytkowaniu. Prześwit 200 mm pozwala na pokonanie niewielkich przeszkód. Głębokość brodzenia do 50 cm nie ma tutaj znaczenia. Zawieszenie opcjonalnie może być wyposażone w regulację twardości amortyzatorów. Mowa o systemie Audi Drive Select, który został zaadaptowany również w układzie kierowniczym o zmiennym przełożeniu dostosowującym się do prędkości.
Napęd na cztery koła oparty na centralnym mechanizmie różnicowym Torsen jest rewelacyjny. W warunkach normalnej pracy (kiedy żadne z kół nie traci przyczepności) siła napędowa jest przekazywana w proporcjach 40% na przednią oś i 60% na tylną. Gdy zajdzie taka potrzeba, 65% momentu obrotowego może zostać przekazane na przednie koła, a na tylne nawet 85%. Ma to swoje dobre strony nie tylko podczas jazdy w gorszych warunkach terenowych. Samochód dobrze się prowadzi, a w zakrętach zachowuje się neutralnie. Został wyposażony w system kontroli zjazdu ze wzniesienia, a ABS ma funkcję rozpoznawania rodzaju nawierzchni. Audi Q5 ma więc wszystko, co współczesny SUV mieć powinien.
Dzięki dobrze dobranemu rozstawowi osi we wnętrzu jest sporo przestrzeni z przodu i z tyłu. Nie brakuje miejsca na nogi ani nad głowami. Bagażnik ma przyzwoitą pojemność (540 l/1560 l). Oprócz sporych rozmiarów jest funkcjonalny. Jak na Audi przystało, kokpit to kwintesencja ergonomii, solidności i jakości.
Do napędu Q5 producent oferuje trzy silniki benzynowe i trzy diesle. Wszystkie silniki oprócz największego są turbodoładowane. Benzynowa jednostka 2,0 TFSI może mieć 180 lub 211 KM. Dzięki turbodoładowaniu charakteryzuje się dużym momentem obrotowym (odpowiednio 320 i 350 Nm) i dobrą elastycznością. Silnik benzynowy o pojemności 3,2 bez doładowania osiąga 270 KM.
Wysokoprężna jednostka 2,0 TDI występuje w dwóch wariantach mocy: 143 i 170 KM (w obydwu przypadkach 350 Nm). Silnik 3,0 TDI rozwija moc 240 KM i niebagatelny moment obrotowy 500 Nm.
Ciekawostką jest wersja z napędem hybrydowym, w którym wykorzystano jednostkę 2,0 TFSI o mocy 211 KM, wspomaganą przez elektryczny silnik generujący moc 45 KM. Ta odmiana jest przeznaczona głównie na rynek Ameryki Północnej.
W zależności od wersji silnikowej Audi Q5 może mieć skrzynię manualną 6-biegową, automatyczną, 7-biegową S-tronic w konfiguracji z mocnymi jednostkami, a także konwencjonalny automat Tiptronic współpracujący głównie z napędem hybrydowym.
Audi Q5 jest przemyślanym SUV-em ze świetnym napędem i dobrymi silnikami gwarantującymi dobre osiągi. Ma przestronne, funkcjonalne wnętrze i szereg przydatnych nowinek technicznych. Ma wszystko, co powinien mieć powinien współczesny SUV, więc można go uznać za ciekawą propozycję niemieckiego producenta.
W 2013 roku Audi powiększyło paletę modelu Q5 o wersje SQ5 3.0 TDI oraz SQ5 3.0 TFSI. Pierwsze z tych aut ma dieslowski motor o mocy 313 KM, natomiast drugie jest wyposażone w silnik benzynowy o mocy 359 KM. Ten ostatni wóz nie jest dostępny na rynku europejskim.