Test: Quattro - rodzaje i działanie legendarnego napędu
Napęd na cztery koła od 40 lat jest jednym z filarów marki z Ingolstadt. Od czasu, gdy pierwsze Audi Quattro zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1980 r., fabryki Audi wyprodukowały prawie 11 mln pojazdów z układem napędowym quattro.
26.04.2021 | aktual.: 30.09.2022 19:51
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Na przestrzeni lat wiele się jednak zmieniło, dlatego warto sprawdzić, jaki dzisiaj jest napęd quattro. A uwierzcie mi, to bardziej skomplikowane, niż myślicie. I nie mówię tutaj tylko o zasadzie działania.
Napęd Quattro - test wideo
Na sam początek trzeba wyjaśnić pewną kwestię. Quattro to nie określenie typu napędu, a jedynie nazwa handlowa stosowana przez Audi, bo tak jak wam wcześniej wspomniałem, napęd 4x4 w tej marce pierwszy raz pojawił się w modelu Quattro i był prosty, prymitywny, mechaniczny, ale również bardzo skuteczny i niezawodny.
Składał się on z trzech mechanizmów różnicowych – jeden na przedniej osi, drugi na tylnej osi i trzeci międzyosiowy, a dwa z nich początkowo blokowane były ręcznie. Kierowca dźwignią mógł zablokować centralny mechanizm różnicowy, a w razie potrzeby również tylny. Dopiero w 1986 roku Audi po raz pierwszy zastosowało samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy Torsen.
W kolejnych latach marka kontynuowała udoskonalanie napędu, ale zanim pojawił się napęd, który znamy dziś, quattro ewoluowało w rozmaity sposób w zależności od budowy silnika, jego ułożenia oraz przeznaczenia samochodu. Całą historię oraz rodzaje napędów Audi zobaczycie w tym filmie. Zapraszam.