Audi Quattro
Legendarny model Audi Quattro miał swój debiut 03.03.1980 roku w Genewie. Prace nad samochodem trwały od 1977 roku. W tym czasie Jorg Bensinger, Ferdynand Piech, Hans Nedvidek oraz paru inżynierów z Audi rozpoczęli pracę nad awangardowym sportowym pojazdem. Oryginalny koncept napędu na cztery koła objawił się w trakcie zimowych testów Audi 200 i Volkswagena Iltisa. Zauważono wtedy, że wolniejsza terenówka lepiej sobie radzi w zimowej aurze od sportowej limuzyny o mocy 170 KM. Grupa wizjonerów postanowiła przystosować napęd na cztery koła do samochodu osobowego.
Audi Quattro – początek legendy
Wtedy światło dzienne zobaczył prototyp korzystający z technologii Audi 80 B1, z zainstalowanym napędem na cztery koła pochodzącym z Volkswagena Iltisa i jednostką napędową z Audi 200. Następny prototyp korzystał z przygotowanego do produkcji Audi 80 (typ 81). Prototyp ten pomyślnie przeszedł testy, postanowiono więc Audi Quattro opracować na nadwoziu Audi 80. Hannu Mikkola, pierwszy kierowca testowy, bardzo entuzjastycznie ocenił możliwości Audi Quattro, przyznając, że napęd na cztery koła w autach sportowych na zawsze zrewolucjonizuje rajdy samochodowe.
Audi Quattro – silnik, wygląd zewnętrzny
Pod maską Audi Quattro znajdziemy motor pięciocylindrowy z turbosprężarką, w pierwszych wersjach był to silnik o poj. 2,1 litra z mocą 200 KM, jest to ulepszona wersja silnika od Audi 200 5T (typ 43). Ta jednostka napędowa pozwala Audi Quattro osiągnąć maksymalną prędkość, wynoszącą 222 km/h, aby zaś osiągnąć prędkość 100 km/h, samochód potrzebował 7,1 sekundy. Ponadto, Audi Quattro posiadało stały napęd na cztery koła, z blokowanym tylnym i centralnym urządzeniem różnicowym. Zewnątrz Audi Quattro charakteryzowało się szerszymi niż w standardowych samochodach nadkolami, szerokimi zderzakami etc.
Audi Quattro – pierwsza modernizacja
Pierwsza gruntowna modernizacja samochodu nastąpiła, gdy odświeżono w 1982 roku Audi 80 (typ 81). Wtedy to podwójne kwadratowe reflektory zamieniono ze światłami zespolonymi oraz umieszczono elektroniczne wskaźniki. Zmiany również dotknęły układu sterowania blokadami napędów.
Audi Quattro – druga modernizacja
W 1984 roku mamy do czynienia z poważniejszymi innowacjami. Modernizacji w Audi Quattro podległy takie elementy, jak: atrapa chłodnicy, ponownie przednie reflektory, tylne światła, które zastąpiono czarnymi lampami od Frankani. Co więcej, całkowicie zmieniono wnętrze Audi Quatro i wprowadzono elektroniczne zegary wraz z systemem AutoCheck (posiadającym syntezę mowy).
W odświeżonej wersji Audi Quattro umieszczono pięciocylindrowy silnik z turbosprężarką o poj. 2,2 litra i niezmienionej mocy 200 KM. Samochód stał się bardziej dynamiczny, teraz osiągnięcie 100 km/h zajmuje mu 6,7 sekundy.
Audi Quattro – trzecia modernizacja
W1987 roku wprowadzono zmodernizowany napęd quattro do reszty modeli Audi. W tym samym czasie Audi Quattro uzyskało układ przeniesienia napędu z centralnym mechanizmem różnicowym (Torsen).
Audi Quattro – czwarta modernizacja
Ostatnia modernizacja na dużą skalę odbyła się 1989 roku. Audi Quattro zyskało wtedy zmodyfikowaną jednostkę napędową o pojemności 2,2 litra, z mocą 220 KM, wyekwipowaną w dwudziestozaworową głowicę. Po tej innowacji, prędkość maksymalna Audi Quattro 20V wynosiła 230 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmowało 6,3 sekundy. W takiej konfiguracji samochód produkowany był do 1991 roku, zaś jego następcą uczyniono Audi S2 (Typ 8B).
Audi Quattro - rajdy samochodowe
W zamysłach twórców od samego początku Audi Quattro miało być typowo rajdowym samochodem. Wkrótce, gdy ruszyła seryjna produkcja auta, w 1981 roku pierwotna wyścigowa wersja quattro wzięła udział w Janner Rally (Austria) i pobiła rywali w swoim debiucie. Jeszcze tego samego roku, Audi Quattro wystąpiło w mistrzostwach świata i wygrało pierwszy odcinek specjalny, z przewagą nad rywalami wynoszącą prawie 6 minut. Tak druzgocącą przewagę Audi zawdzięcza głównie napędowi na cztery koła. Po sukcesach Audi Quattro, w rajdach na całym świecie rozpoczęto używać napędu 4x4.