37‑letnie rajdowe audi pokazało 1070-konnemu elektrykowi, gdzie raki zimują

Chociaż już pewne jest, że auta elektryczne w następnych dekadach wyprą spalinowe, te drugie czasem dalej pokazują swoją wyższość. Szczególnie jeśli rywalizacja odbywa się na śniegu, a za kierownicą audi siedzi sam Stig Bloomqvist. Aż miło popatrzeć.

Rajdowe audi sport quattro utarło nosa ponad 1000-konnemu elektrykowi
Rajdowe audi sport quattro utarło nosa ponad 1000-konnemu elektrykowi
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Audi/Twitter/ROCSweden
Filip Buliński

07.02.2022 | aktual.: 14.03.2023 13:25

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Film, który możecie zobaczyć poniżej, to miód na serce wszystkich sceptyków aut elektrycznych. Chociaż bezemisyjne pojazdy weszły już nie tylko do świata cywilnego, ale także wielu dziedzin motorsportu, przyznacie, że nie ma to, jak stara dobra, ziejąca swego czasu ogniem rajdówka.

Szczególnie jeśli mowa o audi sport quattro S1 E2, które stanęło w szranki z 1070-konnym FC1-X – nowym, najmocniejszym autem rallycrossowym – podczas wydarzenia Race of Champions w północnej Szwecji, nieopodal koła podbiegunowego.

Chociaż po pierwszym okrążeniu na specjalnym "oesie" wydawało się, że elektryczny bolid zdominuje wyścig, audi na ostatniej prostej wyszarpało "nowoczesności" zwycięstwo. Bez wątpienia swój udział miał w tym wszystkim zasiadający za kierownicą sport quattro Stig Bloomqvist, który zresztą podobnym autem (choć we wcześniejszej ewolucji) w 1984 r. wygrał Rajd Wybrzeża Kości Słoniowej.

Podczas gdy audi dysponuje 2,1-litrowym, doładowanym silnikiem R5 o mocy ok. 530 KM i osiąga pierwszą setkę w ok. 2,6 s, 1040-konny FC1-X rozpędza się do 100 km/h w zaledwie… 1,4 s. Oczywiście w obu przypadkach musiałyby wystąpić odpowiednie warunki.

Najprawdopodobniej inna nawierzchnia sprawiłaby, że audi nie miałoby szans z elektrycznym potworem, jednak na lodowo-śnieżnej trasie, mimo 37 lat, to niemiecka rajdówka pokazała klasę, broniąc honoru spalinowych aut.

Komentarze (10)