Audi Q3
Po modelach Q7 i Q5 trzeci z kolei SUV Audi zadebiutował w 2011 roku i otrzymał nazwę Q3. Bazę konstrukcyjną stanowiła płyta podłogowa Volkswagena Tiguana. Auto jest bezpośrednim konkurentem BMW X1 i podobnie jak on ma z założenia pełnić funkcję miejskiego pojazdu sportowo-rekreacyjnego.
Kompaktowy SUV wiele rozwiązań technicznych przejął od większego krewnego - Q5. Szkielet karoserii zbudowano ze stali wysokiej wytrzymałości( co ma zwiększyć bezpieczeństwo), a maska i klapa bagażnika zostały zrobione z aluminium (w celu obniżenia masy pojazdu). W środku jest wystarczająco miejsca dla osób siedzących z przodu. W tylnej części mogą zmieścić się trzy osoby, jednak wygodnie będzie tylko dwóm. Osoba siedząca na środkowym miejscu tylnej kanapy będzie narzekała na brak miejsca nad głową z powodu przetłoczenia w podsufitce ingerującego w wewnętrzną przestrzeń. Do jakości materiałów i ergonomii nikt nie będzie miał zastrzeżeń. Bagażnik oferuje 460 l pojemności, którą da się powiększyć do 1365 l. Są to wartości zdecydowanie zadowalające, zważywszy na kompaktowy charakter samochodu.
W przypadku słabszego diesla napędzane są wyłącznie koła przednie. W pozostałych przypadkach Audi Q3 wyposażane jest w napęd na cztery koła quattro. Nie jest to permanentny napęd czterech kół, ale w kompaktowym SUV-ie sprawdza się znakomicie. Standardowo, podczas jazdy bez uślizgu żadnego z kół, siła napędowa przekazywana jest na przednią oś, a w przypadku utraty przyczepności przednich kół do akcji wkracza tylna oś, załączana za sprawą sprzęgła lepkościowego Haldex. Takie rozwiązanie dobrze sprawdza się na nawierzchniach o złej przyczepności. Układ napędowy wspomagany jest przez system wspomagania ruszania na wzniesieniu.
Do modelu Q3 zawitał znany z Q5 system Audi Drive Select, dzięki któremu nabywca ma spore pole do popisu podczas personalizowania auta. Oferuje on zmianę ustawień siły tłumienia amortyzatorów, pracy układu kierowniczego czy czułości pedału przyspieszenia. Jeśli samochód wyposażony jest w dwusprzęgłową skrzynię automatyczną S-tronic, i ona podlega zmianom ustawień.
Producent przewidział użytkowanie Q3 głównie w mieście i postanowił ułatwić manewrowanie samochodem na parkingach. Asystent parkowania występuje w pięciu odmianach. Najmniej zaawansowana składa się z czujników sygnalizujących zbliżanie się do przeszkody. W bardziej rozwiniętej samochód ma na pokładzie kamerę cofania, a najbardziej wymagający mogą otrzymać system, dzięki któremu auto samo kręci kierownicą podczas parkowania, a kierowca operuje tylko pedałem gazu i hamulcem.
Do napędu Q3 oferowane są cztery silniki. Jednostka 2,0 TFSI generuje 170 KM mocy i sprzężona jest z manualną, 6-biegową skrzynią biegów. Mocniejsza odmiana tego silnika o mocy 211 KM współpracuje ze skrzynią S-tronic o siedmiu przełożeniach.
Z manualną przekładnią łączony jest wysokoprężny silnik 2,0 TDI o mocy 140 KM. W tej odmianie auto oferowane jest z napędem na przednie koła. W przypadku jednostki napędowej 2,0 TDI o mocy 177 KM Audi Q3 wyposażone jest w skrzynię biegów S-tronic.
W przyszłości ma się pojawić jednostka o pojemności 2,5 l z podwójnym doładowaniem i mocy 310 KM.
Najmniejszy SUV Audi kusi nie tylko techniką, ale też stylistyką. Reflektory są wykonane w technologii LED. Linia dachu opada ku tyłowi, co dodaje autu dynamiki. Tylną krawędź dachu wieńczy stylowa lotka. Nadwozie wygląda na masywne i ma sportową stylizację. Ciekawy design i udana konstrukcja - Audi Q3 ma spore szanse, by odnieść sukces.