Audi RS Q3 i Audi RS Q3 Sportback - premiera sportowych SUV‑ów spod znaku RS
2,5 litra pojemności, 5 cylindrów i 400 KM - te dane mówią wszystko. To najbardziej sportowe SUV-y spod znaku czterech pierścieni i jednocześnie pierwsze spod znaku RS, zapowiadające nową gamę szykowaną przez dział Audi Sport.
25.09.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:58
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W roku 2017 Stephan Winkelmann, szef Audi Sport, zapowiedział całą gamę SUV-ów Audi spod znaku RS, która powstanie na bazie najnowszych modeli. Do tej pory jedynym takim autem był model RS Q3 poprzedniej generacji, więc jego następca zaczyna nowy rozdział w historii Audi Sport.
W wywiadzie dla Top Gear w 2017 roku Stephan Winkelmann został zapytany o listę priorytetów i bezpośrednio o to, czy bardziej zależy mu na sportowym SUV-ie, czy też na stricte sportowym modelu. Odpowiedź? Ważniejszy był SUV o wysokich osiągach.
Zapowiedź staje się rzeczywistością
Audi prezentuje od razu dwa SUV-y RS. Q3 i Q3 Sportback są wyposażone w 2,5-litrowy, pięciocylindrowy motor benzynowy o mocy 400 KM. To o 33 KM więcej niż poprzednik w topowej specyfikacji Performance.
Dodajmy do tego 480 Nm momentu obrotowego, 7-biegową skrzynię S tronic i napęd quattro, a efektem będzie przyspieszenie do 100 km/h w czasie 4,5 s. Maksymalny moment jest dostępny w szerokim zakresie od 1950 do 5850 obr./min. Prędkość maksymalna to oczywiście 250 km/h, ale po zdjęciu elektronicznego "kagańca" auta rozpędzą się do 280 km/h.
Doskonale znana jednostka 2.5 TFSI jest o 26 kg lżejsza niż w modelu poprzednim, w dużej mierze przez zastosowanie aluminium, zmniejszenia łożysk wału korbowego czy jego drążenie.
Niżej i szybciej
Zawieszenie RS Q3 jest niższe o 10 mm względem standardowego, jest też sztywniej zestrojone, a w połączeniu z progresywnie działającym układem kierowniczym samochód ma przez zakręty przemykać jak auto osobowe. Opcjonalnie samochody dostępne są z zawieszeniem RS sport plus z adaptacyjną siłą tłumienia amortyzatorów.
Audi po raz pierwszy w SUV-ie tej wielkości zastosowało 21-calowe obręcze kół, muszą bowiem pomieścić sześciotłoczkowy układ hamulcowy RS z wentylowanymi, perforowanymi tarczami o średnicy 375 mm z przodu. Z tyłu tarcze mają 310 mm. Opcją jest układ ceramiczny z tarczami o średnicy 380 mm z przodu, ale wciąż stalowymi z tyłu, jednak z zaciskami pływającymi.
Agresywna sylwetka
Warto podkreślić, że samochód jest szerszy o 10 mm od standardowego modelu. To niewiele jak na modele RS. Poszerzono nadkola, ale także zastosowano charakterystyczną osłonę chłodnicy Singleframe, utrzymaną w tym samym kolorze co jej otoczenie. Jest też czarny grill o strukturze plastra miodu, umieszczony głębiej i bezpośrednio wpasowany w zderzak RS z dużymi wlotami powietrza po bokach.
Z tyłu w oczy rzucają się dwie duże owalne końcówki układu wydechowego, które będą podkreślały rasowe brzmienie 2,5-litrowej jednostki.