Czym jest zaślepka w zderzaku? Lepiej, żeby się nie przydała
Zaślepki w zderzakach są powszechnym elementem w samochodach, choć większość kierowców wolałaby, aby ich użycie nie było konieczne. Jednak w sytuacjach awaryjnych mogą okazać się nieocenione.
22.05.2025 10:58
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Co kryje się pod zaślepką?
W większości aut zarówno z przodu, jak i z tyłu, można znaleźć małą zaślepkę, która może być okrągła lub kwadratowa, w zależności od modelu pojazdu. Pod nią znajduje się gwint, do którego można wkręcić ucho do holowania, będące częścią fabrycznego zestawu narzędzi. Dzięki temu możliwe jest bezpieczne przymocowanie linki holowniczej lub liny do wciągania pojazdu na lawetę.
Jak uzyskać dostęp do gwintu?
Aby dostać się do gwintu, wystarczy włożyć płaski śrubokręt lub grot kluczyka w wyżłobione miejsce i delikatnie podważyć zaślepkę. Zazwyczaj jest ona zabezpieczona plastikowym paskiem, aby nie zgubić jej po otwarciu. Po wkręceniu ucha do holowania, należy je mocno dokręcić.
Różnice w konstrukcji
Długość ucha do holowania może się różnić w zależności od konstrukcji samochodu, ponieważ gwint jest umieszczony w belce. Niektórzy producenci decydują się na zintegrowanie ucha z belką, co sprawia, że jest ono widoczne bez konieczności zdejmowania zaślepki.
Dlaczego warto znać tę funkcję?
Choć dla entuzjastów motoryzacji jest to oczywista informacja, dla osób używających samochodu głównie do transportu może być to nowość. Mimo że instrukcja obsługi pojazdu zawiera te informacje, lepiej jest wiedzieć wcześniej, gdzie szukać ucha do holowania, niż tracić czas na przeszukiwanie dokumentacji.