Policjant spojrzy na koło. Kara to nawet 3000 zł

Jest kilka elementów w samochodzie, które warto sprawdzić i naprawić, zanim staną się przyczyną wypadku lub zwrócą na siebie uwagę policjanta podczas rutynowej kontroli drogowej. W przeciwnym razie, podczas takiej kontroli, możemy narażeni być na srogą karę i pożegnanie się z dowodem rejestracyjnym.

Mundurowy może zwrócić uwagę na opony
Mundurowy może zwrócić uwagę na opony
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Policja

03.02.2024 | aktual.: 07.03.2024 10:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Istnieją pewne usterki w samochodzie, które nie powinny być lekceważone. Zły stan techniczny niektórych części samochodu może bowiem mieć znaczący wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Jednym z takich elementów są opony, które są jedyną częścią samochodu mającą bezpośredni kontakt z nawierzchnią.

Właściciele samochodów powinni regularnie kontrolować stan swoich opon, zwłaszcza jeśli od ostatniej wymiany opon minęło już sporo czasu. Policja przypomina kierowcom o tym, jak ważne jest posiadanie opon w dobrym stanie, regularnie sprawdzając ich stan podczas rutynowych kontroli drogowych. Jeśli funkcjonariusz zauważy jakiekolwiek nieprawidłowości, czyli jeśli istnieje uzasadnione podejrzenie, że stan techniczny opon jest nieprawidłowy, kara może być surowa - wysoki mandat, a nawet utrata dowodu rejestracyjnego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Co więc policjant sprawdza podczas kontroli?

Zużyte lub niewłaściwe opony to wykroczenie, za które można otrzymać mandat do 3 tys. zł. Policjant zwraca uwagę na kilka kluczowych aspektów. Rozmiar i wzór bieżnika są jednym z nich. Opony na jednej osi muszą być identyczne. Tylko w sytuacji awaryjnej, na przykład gdy przebijemy oponę, możemy dojechać do najbliższego warsztatu na kołach, które nie pasują do siebie. W przypadku kontroli musimy jednak być w stanie pokazać policjantowi przebitą oponę w bagażniku.

Kolejnym elementem, na który zwraca uwagę policjant, jest głębokość rowków bieżnika i wskaźnik zużycia (TWI). Głębokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm, ale jeśli opona jest już zużyta do wskaźnika, to nawet jeśli bieżnik ma prawidłową wartość, oponę należy wymienić, ponieważ nie jest już bezpieczna do jazdy.

Stan gumy jest kolejnym aspektem, na który zwraca uwagę policjant. Jeśli funkcjonariusz zauważy, że opony są mocno spękane, uszkodzone, a guma się kruszy, może nawet zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu. Mówi o tym art. 132.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Policjant, funkcjonariusz Straży Granicznej albo funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w przypadku:
1. stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd:
a. zagraża bezpieczeństwu, szczególnie po wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy,
b. zagraża porządkowi ruchu,
c. narusza wymagania ochrony środowiska […].

Prawo o ruchu drogowym Art.132.1
informacjepolicjaprzepisy drogowe
Komentarze (3)