TestyHyundaiHyundai i40 Wagon (2015) 1.7 CRDI 7-DCT – test, opinia, spalanie, cena

Hyundai i40 Wagon (2015) 1.7 CRDI 7‑DCT – test, opinia, spalanie, cena

Mogłoby się wydawać, że Hyundai i40 to już model stosunkowo stary, atrakcyjna sylwetka trochę się przejadła, a ostatni facelifting był praktycznie bez znaczenia. Nawet jeżeli odnosicie takie wrażenie, to nie znaczy, że Hyundai i40 nie może konkurować w mocno obsadzonej klasie średniej z wieloma nowościami, które zadebiutowały po nim.

Hyundai i40 Wagon (2015) 1.7 CRDI 7-DCT – test, opinia, spalanie, cena
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

04.12.2015 | aktual.: 28.03.2023 15:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Hyundai i40 Wagon (2015) 1.7 CRDI 7-DCT - test, opinia

Największe zmiany po ostatnim liftingu, który miał miejsce w tym roku, to przeprojektowany przedni pas z nowy zderzakiem i reflektorami. To tyle, jeśli chodzi o zmiany wizualne. Samochód otrzymał nowe wzory felg, ale to nie zmienia faktu, że sylwetka w ogóle się nie zmieniła. Grill z chromowaną obwódką i poziomym użebrowaniem ma kształt określany jako heksagonalny, a wydłużony poziomo jest obecnie nie tylko atrakcyjnym elementem odświeżonych modeli Hyundaia, ale też modnym kształtem na przykład w gamie Audi. Nietrudno oprzeć się wrażeniu, że auto skonfigurowane w taki sposób jak testowe (biały lakier perłowy, 18-calowe obręcze i czarny, szklany dach) wygląda atrakcyjnie i może się podobać bardziej niż produkty firm niemieckich. Pytanie tylko: dlaczego nie zdecydowano się na LED-owe paski na reflektorach jak w crossoverach ix35 czy Tucson, w technologii, którą zastosowano w tylnych lampach, a postawiono na niemodne już liczne punkciki?

Przód wbrew pozorom jest niemal zupełnie nowy
Przód wbrew pozorom jest niemal zupełnie nowy© fot. Marcin Łobodziński

Wnętrza właściwie nie dotknięto poza komputerem pokładowym z bardziej rozbudowanym menu i nowym dotykowym ekranem systemu multimedialnego. Oba są czytelne i graficznie nie odbiegają od konkurencji. Podobnie jak jakość wykonania wnętrza, przynajmniej testowego auta, które przystrojono piękną, jasnobrązową skórą. Nie występuje ona w oficjalnym cenniku, ale można ten kolor zamówić na życzenie. Swoją drogą, przesiadka z Forda Mondeo, Mazdy 6 czy VW Passata do Hyundaia i40 przypomina jak dobrym samochodem jest koreański produkt.

Przestronnością wnętrza może konkurować z najlepszymi - Mondeo z tyłu czy w bagażniku nie ma żadnych szans – a i funkcjonalność nie pozostawia wiele do życzenia. Zaprojektowane w Niemczech auto wyposażono w liczne schowki i skrytki, m. in. zamykaną przed drążkiem zmiany biegów i drugą z żaluzją na tunelu środkowym. Kierowca czuje, że i40 Wagon jest przemyślany. Komfort obsługi i ergonomia też są bez zarzutu. Kierownica ma przyjemny w dotyku, podgrzewany wieniec i duży zakres regulacji. Fotele są wygodne na dłuższym dystansie, a przyciski na tyle duże, że nie trzeba odrywać uwagi od prowadzenia by cokolwiek włączyć czy zmienić. Cechą szczególną produktów koncernu Hyundai/Kia jest dobre wyposażenie z zakresu komfortu, choć dość słabe z zakresu bezpieczeństwa. Trochę brakuje aktywnych systemów jazdy czy chociażby systemu ostrzegającego przed pojazdami w martwym polu, ale na przykład dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane siedzenia czy tempomat są w standardzie już od drugiego poziomu wyposażenia na pięć.

Takiej tapicerki nie znajdziecie w cenniku, ale możecie ją zamówić
Takiej tapicerki nie znajdziecie w cenniku, ale możecie ją zamówić© fot. Marcin Łobodziński

Hyundai to pełnowartościowy samochód rodzinny i bardzo wygodne auto dla czterech dorosłych osób. W ilości miejsca na nogi dla pasażerów drugiego rzędu jest w ścisłej czołówce swojego segmentu. Pasażerów siedzących na kanapie mogą razić jedynie czarne, twarde nakładki z tworzywa sztucznego na tylną część oparć foteli, jeśli te mają inną tapicerkę niż czarna. Takie znajdziemy też w BMW i dla osób podróżujących z małymi dziećmi to zaleta, a nie wada. Pasażerowie mają też osobne nawiewy, a komfort jaki zapewnia kanapa jest na bardzo wysokim poziomie. Tunel środkowy nie przeszkadza, bo jest niski, a komfort podnosi szeroki podłokietnik z dwoma miejscami na kubki i płaskim, ale sporym, zamykanym schowkiem.

Bardzo dobre warunki podróżowania na tylnej kanapie - możne jechać z nogą założoną na nogę
Bardzo dobre warunki podróżowania na tylnej kanapie - możne jechać z nogą założoną na nogę© fot. Marcin Łobodziński

Na koniec przejdźmy do przestrzeni bagażowej, która może nie imponuje szczególnie litrażem (553 l), ale nie trzeba metrówki by stwierdzić, że jest jednym z największych w segmencie kombi klasy średniej. Długość i forma są bez zarzutu, mamy też podwójną podłogę oraz rozkładaną siatkę oddzielającą tę przestrzeń od pasażerskiej. Na wzdłużnych szynach umieszczono przesuwane uchwyty i zabezpieczający bagaż reling. System składania oparć kanapy opiera się na prostych dźwigienkach, dzięki którym można to zrobić z poziomu bagażnika. Szczyptą dziegciu w beczce miodu jest to, że złożone oparcia nie tworzą jednolitej, płaskiej podłogi.

Jeden z największych bagażników w klasie
Jeden z największych bagażników w klasie© fot. Marcin Łobodziński

Mechanicznie odświeżony Hyundai i40 nie zmienił się znacząco. Kluczowe obszary, nad którymi pracowano to dostosowanie silników do normy Euro 6. Ważniejsze było wprowadzenie dla silnika Diesla nowej, dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej 7-DCT. Moc jednostki 1.7 CRDI podniesiono ze 136 do 141 KM, a w parze z nowym automatem tworzy ona doskonały duet. Trudno o bardziej zgrany, dwusprzęgłowy automat z dieslem. Nie poprawia on osiągów, ani nie obniża spalania, bo pracuje bardzo logicznie. Zmienia biegi później niż inne tego typu przekładnie i wcześniej redukuje. Dzięki temu głębsze wciśnięcie gazu nie musi być za każdym razem poprzedzone redukcją. Z 325 do 340 Nm wzrósł też maksymalny moment obrotowy silnika, który daje sobie radę ze sprawnym napędzaniem samochodu, mimo, że konkurenci korzystają z motorów 2-litrowych. Jest też w miarę ekonomiczny, choć nieprzesadnie. W trasie wystarcza mu 4,7 l/100 km, w mieście potrzebuje 7,6 l/100 km. Tak czy inaczej zatankowanie do pełna 70-litrowego zbiornika wystarczy na pokonanie minimum 1000 km.

W bagażniku kilka sprytnych rozwiązań
W bagażniku kilka sprytnych rozwiązań© fot. Marcin Łobodziński

Motor nie jest mistrzem w dziedzinie dynamiki, ale tak jak do nowej skrzyni biegów, tak i do zawieszenia pasuje idealnie. Jako całość wraz z nadwoziem i przyjemnym wnętrzem Hyundai i40 Wagon jest znakomitym towarzyszem podróży. Układ jezdny nie jest „niemiecki”, za to miękki i to pomimo rozmiaru opon 225/45 R18. Dobrze filtruje mniejsze nierówności, ale na większych potrafi głośno i nieprzyjemnie dobić, jednak bez żadnych konsekwencji dla bezpieczeństwa. Pomimo to Hyundai i40 Wagon to auto komfortowe, nie jest na pewno sportowym kombi, choć wygląd może to sugerować i nie przepada za gwałtownymi zmianami kierunku. Układ kierowniczy nie jest ostry i specjalnie czuły.

Hyundai i40 to wciąż bardzo udane i przemyślane auto i w klasie średniej jedno z najprzestronniejszych i najbardziej funkcjonalnych. Na pewno nie jest to propozycja dla kogoś, kto szuka dynamiki i świeżości, ale raczej dla statecznych klientów, którzy szukają po prostu dobrego samochodu.

Obraz
© fot. Marcin Łobodziński

Najmocniejszy diesel w wersji Comfort, czyli z wyposażeniem już na miarę klasy średniej kosztuje 109 900 zł. To normalna cena w tej klasie, choć Hyundai oferuje dobre wyposażenie. Jednak Hyundai nie chce być już postrzegany jako marka tania, więc zapomnijcie o tym, że koreańskie auta będą broniły ceną kiepskiej techniki. Jest wręcz przeciwnie – wysoka (stereotypowo jak na Hyundaia) cena uzasadnia dobry poziom wykonana, przestrzeń i komfort jazdy. Hyundai to już nie ta sama marka co kilka lat temu.

PLUSY:

Przestronność i funkcjonalność wnętrza

Duży bagażnik

Dobre wykonanie

Prosta obsługa

Komfortowa praca skrzyni biegów

Komfortowe zawieszenie

MINUSY:

Troszeczkę za słaby silnik w stosunku do 2-litrowej konkurencji

Zawieszenie dobija w głębszych dziurach

Brak możliwości uzyskania płaskiej podłogi po złożeniu oparć kanapy

Brak aktywnych systemów jazdy nawet w opcjach

Ogólna ocena samochodu:

[stars]8[/stars]

Hyundai i40 Wagon (2015) 1.7 CRDI 7-DCT - dane techniczne

Testowany egzemplarz: Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDI 7-DCT Premium 

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4, turbodoładowanie 
Rodzaj paliwa:Diesel 
Ustawienie:Poprzecznie 
Rozrząd:DOHC 16V 
Objętość skokowa:1685 cm3 
Moc maksymalna:141 KM przy 4000 rpm 
Moment maksymalny:340 Nm przy 1750-2500 rpm 
Objętościowy wskaźnik mocy:84 KM/l 
Skrzynia biegów:7-biegowa, automatyczna 
Typ napędu:Przedni (FWD) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:Tarczowe 
Zawieszenie przednie:Kolumna MacPhersona 
Zawieszenie tylne:Wielowahaczowe 
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany 
Średnica zawracania:11,0 m 
Koła, ogumienie przednie:225/45 R18 
Koła, ogumienie tylne:225/45 R18 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:Kombi 
Liczba drzwi:5 
Masa własna:1539 kg 
Maksymalna ładowność:611 kg 
Długość:4775 mm 
Szerokość:1815 mm 
Wysokość:1470 mm 
Rozstaw osi:2770 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:70 l 
Pojemność bagażnika:553-1719 l 

Osiągi:

 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:11,0 s 
Prędkość maksymalna:200 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):5,9 l/100 km7,6 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,6 l/100 km4,7 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):5,1 l/100 km5,8 l/100 km
Emisja CO2:134 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:5 gwiazdek 

Cena:

Testowany egzemplarz:151 700  zł 
Model od:90 900 zł 
Wersja silnikowa od:100 900 zł 
Wyposażenie:
Wybrane wyposażanie wersji testowanej:Standardowe:Opcjonalne:
Dodatki stylistyczne nadwozia:Relingi dachowe, przyciemniane szyby, Lakier perłowy (2300 zł)
Dodatki stylistyczne wnętrza:Skórzana tapicerka wentylowana, aluminiowe nakładki na pedały

Panoramiczne okno dachowe (4500 zł)

Koła i opony:18-calowe obręcze aluminiowe-
Komfort:Tempomat, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, elektrycznie sterowane szyby i lusterka z podgrzewaniem, podgrzewana kierownica, podgrzewane fotele i kanapa, elektrycznie regulowane fotele w 10 kierunkach, sterowanie audio z koła kierownicy, oparcia siedzeń z przodu z elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego, składana siatka przestrzeni bagażowej, reling podtrzymujący bagaż, kluczyk zbliżeniowy, 

-

Bezpieczeństwo:Poduszki przednie, boczne z przodu i z tyłu, kurtynowe i kolanowa kierowcy, układ ESP, wspomaganie ruszania na wzniesieniu, system utrzymania pasa ruchu, system wykrywania ograniczeń prędkości, aktywne zagłówki, asystent świateł drogowych, przednie reflektory bi-ksenonowe, światła adaptacyjne, czujniki parkowania z tyłu, czujnik deszczu, inteligentny system parkowania

-

Multimedia:System nagłosnienia Infinity, nawigacja satelitarna z 7-calowym ekranem i kamerą cofania-
Mechanika:Elektryczny hamulec postojowy, Start-Stop, 3 tryby pracy układu kierowniczegoAutomatyczna skrzynia dwusprzęgłowa 7-DCT (7000 zł)
Komentarze (9)