Tak źle nie było od 70 lat. Brytyjski przemysł motoryzacyjny ma problem

Wielka Brytania wyprodukowała w kwietniu zaledwie 59 203 pojazdy, co jest najniższym miesięcznym wynikiem od 1952 roku, nie licząc miesięcy lockdownu w 2020 roku.

Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

06.06.2025 08:13

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Brytyjski przemysł motoryzacyjny boryka się z poważnymi wyzwaniami. Późne święta wielkanocne w kwietniu skróciły czas pracy fabryk, a zmiany modeli wymusiły przerwy w produkcji z powodu modernizacji linii montażowych. Dodatkowo, niepewność związana z taryfami celnymi USA na poziomie 10% dla eksportu do 100 000 pojazdów rocznie nadal wpływa negatywnie na produkcję.

Mike Hawes, dyrektor generalny Stowarzyszenia Producentów i Sprzedawców Motoryzacyjnych (SMMT), stwierdził, że Wielka Brytania doświadczyła "najtrudniejszego początku" w produkcji od 2009 roku. "Pilnie potrzebne są działania na rzecz zwiększenia krajowego popytu i naszej międzynarodowej konkurencyjności" – powiedział Hawes.

Produkcja w kwietniu spadła o 15,8% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Produkcja samochodów osobowych zmniejszyła się o 8,6% do 56 534 sztuk, podczas gdy pojazdów użytkowych spadła o 68,6% do 2 669 sztuk. Spadek w sektorze pojazdów użytkowych wynika z zamknięcia jednej z fabryk oraz "normalizacji popytu" po boomie postpandemicznym.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mimo niepewności taryfowych głównym rynkiem eksportowym Wielkiej Brytanii pozostaje Europa. Wysyłki na kontynent spadły o 19,1% w kwietniu, ale nadal stanowią ponad połowę całego eksportu. Eksport do USA zmniejszył się o 2,7%, podczas gdy dostawy do Chin i Turcji wzrosły odpowiednio o 44% i 31,2%.

"Aby skorzystać z tych możliwości handlowych, musimy zabezpieczyć dodatkowe inwestycje, które zależą od konkurencyjności i zaufania, jakie może zapewnić kompleksowa i innowacyjna długoterminowa strategia przemysłowa" – podkreślił Hawes. "Jeśli nam się to uda, miejsca pracy, wzrost gospodarczy i dekarbonizacja rozprzestrzenią się w całej Wielkiej Brytanii".

Komentarze (28)