Tego jeszcze nie było. Urządzenie trafi do aut w 2026 r.
Volvo Cars zaprezentowało pierwsze na świecie wieloadaptacyjne pasy bezpieczeństwa, które pojawią się w elektrycznym modelu Volvo EX60 od 2026 roku. To innowacyjne rozwiązanie ma na celu jeszcze skuteczniejszą ochronę pasażerów podczas wypadków, niezależnie od ich budowy ciała czy pozycji w samochodzie.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nowe pasy bezpieczeństwa wykorzystują czujniki wewnątrz i na zewnątrz pojazdu, aby w czasie rzeczywistym analizować takie parametry jak wzrost, waga, pozycja czy siła uderzenia. Na tej podstawie system indywidualnie dobiera siłę napięcia pasów do każdego pasażera i konkretnej sytuacji na drodze. Przykładowo, w razie poważnej kolizji osoba o większej masie zostanie zabezpieczona mocniej, a mniejszy pasażer w mniej gwałtownym zdarzeniu – delikatniej, co zmniejsza ryzyko urazów.
W odróżnieniu od tradycyjnych systemów, które oferowały trzy profile działania, nowy system Volvo umożliwia aż jedenaście wariantów ochrony. Pozwala to na znacznie precyzyjniejsze dopasowanie siły napięcia pasów, zwiększając poziom bezpieczeństwa.
Co więcej, system będzie stale ulepszany dzięki bezprzewodowym aktualizacjom oprogramowania, które pozwolą reagować na nowe scenariusze wypadków i różne profile pasażerów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Plebiscyt Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Technologia ta została opracowana i gruntownie przetestowana w laboratorium Volvo Cars Safety Centre, jednym z najbardziej zaawansowanych ośrodków tego typu na świecie. Dzięki wieloletnim badaniom i analizie tysięcy rzeczywistych wypadków Volvo stale podnosi standardy bezpieczeństwa w motoryzacji.
– Pierwszy na świecie wieloadaptacyjny pas bezpieczeństwa to kolejny przełom w zakresie bezpieczeństwa w motoryzacji. To także doskonały przykład tego, jak zbierane dane analizowane w czasie rzeczywistym mogą przyczyniać się do ratowania ludzkiego życia. To transformacja klasycznego trzypunktowego pasa bezpieczeństwa, wynalezionego przez Volvo w 1959 roku, który według szacunków uratował dotąd życie milionom osób – mówi Åsa Haglund, szefowa Volvo Cars Safety Centre.