Porsche 963 RSP to wyścigówka z Le Mans na drogi. Nie ma drugiej takiej

Porsche stworzyło jedyny w swoim rodzaju, drogowy wariant modelu 963 LMDh. Ten unikatowy hipersamochód, nazwany 963 RSP, trafił do amerykańskiego przedsiębiorcy i byłego kierowcy wyścigowego Rogera S. Penske.

Porsche 963 RSP
Porsche 963 RSP
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Aleksander Ruciński

06.06.2025 13:58

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Porsche zdecydowało się przekształcić swój zwycięski model 963 LMDh w samochód dopuszczony do ruchu drogowego, nawiązując do legendarnego Count Rossi 917 z 1975 roku. Projekt powstał z inicjatywy Timo Rescha, prezesa Porsche Cars North America, który chciał uczcić 50. rocznicę drogowej wersji 917.

Nazwa 963 RSP to inicjały Rogera S. Penske, właściciela zespołu Team Penske, startującego w seriach IMSA i WEC właśnie modelem 963. Dzięki minimalnym modyfikacjom, samochód zachował wyścigowy charakter. Karbonowo-kevlarowe nadwozie zostało nieznacznie zmienione, by spełniać wymogi homologacyjne. Dodano nowe wloty powietrza na błotnikach, emaliowany znaczek Porsche na przodzie oraz zmodyfikowano tylne skrzydło.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Auto zostało polakierowane w specjalnym odcieniu Martini Silver, co w połączeniu z koniakowym wnętrzem wykończonym skórą i Alcantarą stanowi ukłon w stronę Count Rossi 917. Pojedyncze, karbonowe fotele z klimatyzacją i dodatkowym wyściełaniem zapewniają komfort niedostępny w wersji wyścigowej. Dodatkowe detale, takie jak trójwymiarowo drukowany uchwyt na kubek czy unikalne nawiewy klimatyzacji inspirowane silnikiem 917, podkreślają ekskluzywność tego modelu.

Pod maską kryje się hybrydowy układ napędowy z wyścigowego 963. Centralnie umieszczony, podwójnie doładowany silnik V8 o pojemności 4,6 litra generuje około 680 KM i został dostosowany do korzystania z paliwa dostępnego na stacjach. Zmieniono również oprogramowanie silnika elektrycznego dla płynniejszego przekazywania mocy.

Porsche 963 RSP
Porsche 963 RSP© Materiały prasowe

Inżynierowie zwiększyli prześwit i zastosowali miększe ustawienia zawieszenia Multimatic DSSV. Samochód otrzymał klakson, punkty mocowania tablic rejestracyjnych oraz dostosowane oświetlenie z kierunkowskazami. Francuska homologacja specjalna pozwala na jazdę po drogach publicznych, choć 963 RSP nie jest w pełni dopuszczony do ruchu na całym świecie.

Timo Bernhard, trzykrotny zwycięzca Le Mans, który miał okazję prowadzić ten wyjątkowy model, powiedział: "To było doświadczenie, które zapamiętam na całe życie. Samochód zachowywał się perfekcyjnie – był nieco bardziej przyjazny i wybaczający niż standardowy 963, a do tego znacznie bardziej komfortowy".

Porsche nie planuje produkcji kolejnych egzemplarzy 963 RSP. Ten jedyny w swoim rodzaju samochód zostanie zaprezentowany podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans na torze Circuit de la Sarthe, a następnie trafi do Muzeum Porsche w Stuttgarcie. Później będzie można go podziwiać na Festiwalu Prędkości w Goodwood w Wielkiej Brytanii, gdzie wystąpi obok legendarnego modelu 917.

  • Porsche 963 RSP
  • Porsche 963 RSP
  • Porsche 963 RSP
  • Porsche 963 RSP
  • Porsche 963 RSP
  • Porsche 963 RSP
  • Porsche 963 RSP
  • Porsche 963 RSP
  • Porsche 963 RSP
[1/9] Porsche 963 RSPŹródło zdjęć: © Materiały prasowe
PorschePorsche 963le mans
Komentarze (0)