Masz taką naklejkę w aucie? Szykuj pieniądze przed latem

Wraz z nastaniem pierwszych upałów kierowcy, którzy dotąd nie zadbali o serwis klimatyzacji, pojawiają się w specjalistycznych zakładach. To, ile trzeba będzie zapłacić, zależy od naklejki, znajdującej się pod maską. Różnica może wynieść nawet 100 proc.

Naklejka pokazuje, jaki czynnik wykorzystuje klimatyzacja
Naklejka pokazuje, jaki czynnik wykorzystuje klimatyzacja
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
oprac. MŁOTBU

06.06.2025 | aktual.: 06.06.2025 15:15

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Oznaczenia czynnika klimatyzacji

W każdym samochodzie, który nie przeszedł napraw blacharskich, po otwarciu maski można znaleźć nalepkę z symbolem R134a. Jeśli to nowszy model, na naklejce zobaczymy R1234yf. Przy zakupie używanego auta warto zwrócić na to uwagę, ponieważ jedna z podstawowych czynności serwisowych może kosztować prawie dwa razy więcej.

R134a i R1234yf to oznaczenia czynnika do klimatyzacji. Pierwszy z nich, R134a, to starszy czynnik, który od lat 90. był powszechnie stosowany w układach klimatyzacji większości samochodów na rynku. R1234yf to nowy typ czynnika, który, choć stosowany od około 10 lat, powszechnie pojawił się w samochodach dopiero w 2017 roku. Dotyczyło to jednak tylko nowych aut, a konkretnie tych z nową homologacją, podczas gdy starsze modele mogły być nadal produkowane z użyciem starego czynnika.

W latach 2015-2020 nastąpiło płynne przejście na nowy czynnik, nawet w modelach, które wcześniej uzyskały homologację. Ten okres jest szczególnie istotny dla osób kupujących używane samochody wyprodukowane w tym czasie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Różnice w pieniądzach

Dla użytkowników pojazdów różnice są trzy. Po pierwsze, nowy czynnik jest mniej wydajny od starego, co oznacza, że klimatyzacja bardziej obciąża silnik. Po drugie, wymiana czynnika w ramach serwisu jest prawie dwa razy droższa. W praktyce różnice te nie są ogromne, ale zauważalne. W jednym z warsztatów obsługujących oba typy klimatyzacji zapytałem o cenę usługi dla samochodu z układem o pojemności 500 gramów. Podłączenie maszyny do czynnika R134a kosztuje 150 zł, a do R1234yf 200 zł. 100 g czynnika starego typu kosztuje 30 zł, a nowego 60 zł. Łączny koszt wymiany czynnika wynosi 300 zł dla starego czynnika i 500 zł dla nowego. Różnica w całym serwisie (bez wymiany filtra) wynosi zatem 200 zł, ale koszt samego czynnika to już dwukrotna różnica. Proces serwisowy jest jednak identyczny.

Ostatnią kwestią są naprawy. Układy klimatyzacji z czynnikiem R1234yf są według mechaników bardziej awaryjne, co dotyczy głównie kompresorów i nieszczelności. Stare klimatyzacje mogą działać bez serwisu nawet do 10 lat, po czym zazwyczaj wystarczy wymienić czynnik. Zaleca się jednak serwisowanie co dwa lata. Nowe układy często wymagają poważniejszych napraw przed upływem 10 lat.

Komentarze (6)