Hyundai i40
i40 to model klasy średniej (segment D) produkowany od połowy 2011 roku przez wielobranżowy południowokoreański koncern Hyundai. Samochód zadebiutował podczas salonu samochodowego w Genewie w marcu 2011 w wersji kombi. Właśnie w takiej wersji nadwoziowej pojawił się w Europie w połowie roku.
Hyundai i40 w Europie dostępny jest z nadwoziem typu kombi, dopiero niedługo będzie można kupić sedana. Koreańczycy zdecydowali się na takie rozwiązanie z dwóch powodów. Po pierwsze 54% samochodów sprzedanych w 2010 roku to auta z nadwoziem typu kombi, a po drugie zamierzeniem Hyundaia było trafienie w dużym stopniu do klientów flotowych.
Dynamiczne sportowe nadwozie kombi zaprojektowano w europejskiej siedzibie Hyundaia w Russelsheim w Niemczech. Auto mierzy 4,7 m długości i swobodnie mieści na swoim pokładzie pięć osób. Przednia część kabiny jest jedną z największych w klasie, więc kierowca i pasażer mogą usadowić się wygodnie. Regulowana kierownica i fotel pozwalają na dobre ustawienie pozycji do jazdy dla kierowcy.
Siedzenia są szerokie i mają długie siedziska, dzięki czemu kierowca mniej męczy się w czasie długiej jazdy, bo ma podpierane uda. Również w tylnej części i40 nie można narzekać na brak miejsca, a to dzięki dużemu, bo wynoszącemu 2770 mm rozstawowi osi. Dodatkowo oparcie tylnej kanapy ma regulację kąta pochylenia.
Mimo opadającej linii dachu i40 oferuje całkiem pojemny bagażnik. W normalnym położeniu oparcia tylnej kanapy Hyundai może zabrać 553 l bagażu, a po złożeniu tylnego siedzenia aż 1719 l. Dodatkową zaletą jest nisko przebiegająca (poniżej 600 mm) krawędź załadunku bagażu oraz szyny, do których można przymocować bagaże. Jest podejrzenie, że mogą się one przesuwać w czasie jazdy.
Wnętrze i40 wygląda nowocześnie i zastosowano w nim materiały dobrej jakości. Hyundai zadbał też o precyzyjny montaż elementów tapicerki.
Komfort jazdy podnosi miękko zestrojone zawieszenie, które jednak nie pozwala na zbyt szybką jazdę po łukach. Część winy za ograniczenia w dynamicznej jeździ ponosi też elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, które co prawda w miejscu pozwala manewrować Hyundaiem bez wysiłku, kręcąc kołem kierownicy jednym palcem, jednak daje nie najlepsze czucie drogi.
Hyundai i40 wyposażany jest w skrętne światła ksenonowe, które zapewniają niezłą widoczność, ale brakuje mu zestawu składającego się z dwóch żarówek wyładowczych.
i40 w teście bezpieczeństwa otrzymał maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Było to możliwe m.in. dzięki bogatemu wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa. Już w podstawowej wersji w i40 montowane są poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne przednie poduszki powietrzne, poduszka powietrzna kolanowa dla kierowcy i kurtyny gazowe. Są też oczywiście systemy ABS, ASR i ESP.
Hyundai i40 sprzedawany jest z trzema silnikami, z których dwa to motory benzynowe, a jeden to jednostka dieslowska.
Na polskim rynku i40 sprzedawane jest w pięciu konfiguracjach wyposażenia: Classic, Comfort, Comfort Plus, Style i Premium. W zależności od wybranej wersji silnikowej dostępne są wszystkie te wersje lub tylko część z nich.
W najbogatszej odmianie oprócz wymienionych wyżej poduszek powietrznych dostępne są urządzenia chroniące pasażerów z tyłu przy uderzeniu bocznym. Poza tym w wyposażeniu znajdują się system nawigacyjny z kamerą cofania, tempomat czy wspomniane wcześniej światła adaptacyjne.
Silniki benzynowe mają bezpośredni wtrysk paliwa i objętość skokową 1,6 l i 2,0 l. Mniejszy silnik rozwija moc 135 KM, a większy 177 KM mocy maksymalnej. Silnik Diesla oferowany jest w konfiguracji Low i High. W tej pierwszej ma on moc 115 KM, a w drugiej 136 KM.
W Polsce i40 można nabyć w cenie od 84 900 zł.