Częsty błąd kierowców. Przy wyprzedzaniu widać brak wiedzy

Wyprzedzanie na drodze jest jednym z najbardziej ryzykownych manewrów, które kierowcy są zmuszeni wykonywać. Jak każdy inny manewr, powinien być poprzedzony odpowiednią sygnalizacją za pomocą kierunkowskazów. Istotne jest, aby każdy kierowca wiedział, jak prawidłowo sygnalizować swoje zamiary.

Jak prawidłowo wykonać manewr wyprzedzania?
Jak prawidłowo wykonać manewr wyprzedzania?
Źródło zdjęć: © East News | Bartlomiej Magierowski

20.01.2024 08:42

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Kierunkowskazy są niewątpliwie jednym z najprostszych, ale jednocześnie najważniejszych elementów wyposażenia każdego pojazdu. Dzięki nim mamy możliwość informowania innych uczestników ruchu o naszych zamiarach i planowanych manewrach. To z kolei przekłada się na bezpieczeństwo i płynność jazdy. Niestety, nie wszyscy kierowcy korzystają z kierunkowskazów w odpowiedni sposób.

Z pewnością każdy z nas spotkał na swojej drodze kierowcę, który nie sygnalizował swoich manewrów lub robił to w nieprawidłowy sposób. Jednym z najczęściej popełnianych błędów związanych z użyciem kierunkowskazów jest nieprawidłowe sygnalizowanie manewru wyprzedzania.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym kierunkowskazów powinniśmy używać, gdy zmieniamy kierunek jazdy lub pas ruchu. "Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru" (Rozdział 3. Ruch pojazdów, Oddział 4, Art. 22.5).

Zgodnie z tym przepisem prawidłowo wykonany manewr wyprzedzania powinien wyglądać następująco: włączenie lewego kierunkowskazu, zmiana pasa ruchu, wyłączenie kierunkowskazu, wyprzedzanie pojazdu, włączenie prawego kierunkowskazu, powrót na właściwy pas ruchu.

Niestety, wielu kierowców zdaje się zapominać o tym schemacie, wykonując manewr wyprzedzania ze stale włączonym lewym kierunkowskazem. Taka sytuacja może prowadzić do nieporozumień na drodze, gdyż inni uczestnicy ruchu mogą błędnie odczytać tę sygnalizację jako zamiar skrętu w lewo.

Niewłaściwe sygnalizowanie manewrów jest z pewnością mniej szkodliwe niż ich całkowity brak. Jednak warto pamiętać, że zarówno jedno, jak i drugie przewinienie może skutkować mandatem. Dlatego też, dla naszego bezpieczeństwa i bezpieczeństwa innych uczestników ruchu, powinniśmy zawsze pamiętać o prawidłowym sygnalizowaniu naszych manewrów na drodze.

Komentarze (24)