20 aut z najczęściej kręconymi licznikami. Na te modele uważaj
Przebieg auta jest jedną z ważniejszych informacji dla kupujących, bo określa orientacyjnie jego stopień zużycia. To dlatego oszuści tak lubią zmieniać tę wartość. Oto 20 modeli, w których dochodzi do tego najczęściej
08.12.2021 | aktual.: 14.03.2023 14:07
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Przedstawiona poniżej lista modeli jest wynikiem analizy ekspertów z firmy carVertical zajmującej się weryfikacją historii aut. Przebadano ponad 700 tys. raportów historii pojazdów z 18 rynków. Z analizy wynika wprost, że najczęściej fałszowane są przebiegi aut marek niemieckich, w szczególności diesli.
Matas Buzelis, ekspert branży automotive z carVertical wskazał, że blisko połowa listy top 20 to auta BMW:
- To pokrywa się z dużym popytem na używane BMW na różnych rynkach - wyjaśnia. - Dane wskazują też, że cofanie licznika jest najbardziej prawdopodobne przy droższych samochodach i należy to brać pod uwagę przy poszukiwaniu używanego pojazdu - dodaje.
Oto pierwsza dziesiątka z listy top 20 samochodów, w których najczęściej dochodzi do fałszowania wskazania drogomierza.
BMW M5 – 33,6 proc. sfałszowanych przebiegów
Najczęściej fałszowane roczniki: 2006, 2012, 2013
Dość rzadkie, wyjątkowe auto na rynku wtórnym jest liderem wśród aut z najczęściej fałszowanym przebiegiem. M5 jest drogie nie tylko w zakupie, ale też – a nawet szczególnie – w naprawach i utrzymaniu, więc tu przebieg jest odzwierciedleniem wydatków, jakie można potencjalnie ponieść po zakupie. Nawet samochody z dużym przebiegiem mogą być bardzo dobrze utrzymane, co może oznaczać pułapkę w postaci wyeksploatowanego układu napędowego (szczególnie modelu E60).
BMW Serii 7 - 33,4 proc. sfałszowanych przebiegów
Najczęściej fałszowane roczniki: 2009, 2010, 2016
Praktycznie ten sam odsetek co w M5 i ten sam powód – wysokie koszty napraw. BMW Serii 7 G11 szybko traci na wartości, przez co staje się atrakcyjnym autem dla osób, których w rzeczywistości nie stać na zakup nowego. Dlatego kluczowy jest przebieg, stan wizualny i kondycja techniczna, której nie da się tak łatwo ocenić. Z kolei używane egzemplarze modelu F01 są już na tyle tanie, że trafiają do osób, których nie stać nawet na ich utrzymanie. Dlatego kuszące są oferty z niskim przebiegiem. W znakomitej większości fałszowanych wersji (78 proc.) są benzyniaki.
Subaru Outback – 31,8 proc. sfałszowanych przebiegów
Najczęściej fałszowane roczniki: 2011, 2012, 2013
Nie ma wątpliwości co do tego, że zakup subaru nie starszego niż 10 lat to spory wydatek, ponieważ te auta świetnie trzymają wartość. Jak więc sprawić, by zbyt drogi samochód stał się przystępny dla Polaka? Kupić auto zużyte w znacznym stopniu, z dużym przebiegiem, odświeżyć je i ustawić drogomierz tak, by model wyglądał w ogłoszeniu atrakcyjnie. Tak sprzedaje się Outbacki czwartej generacji w naszym kraju.
BMW Serii 6 – 31,7 proc. sfałszowanych przebiegów
Najczęściej fałszowane roczniki: 2012, 2013, 2015
Kolejne BMW w pierwszej dziesiątce i kolejne z grona luksusowych. W odróżnieniu od "Siódemki" tu aż tak bardzo nie dominują diesle – 52,6 proc. miało sfałszowany przebieg. W autach segmentu E klienci chętniej szukają benzyniaków, zwłaszcza w modelach sportowych, a te od BMW nie są szczytem techniki jeśli chodzi o awaryjność i wytrzymałość. Dlatego handlarze chętnie również im korygują "stan techniczny" poprzez drogomierz.
Audi A8 – 31,4 proc. sfałszowanych przebiegów
Najczęściej fałszowane roczniki: 2011, 2012, 2014
A8 generacji oznaczonej jako D4 jest już technicznie bardzo nowoczesnym, a więc i atrakcyjnym modelem, szczególnie z dieslem pod maską. Dlatego aż 84,5 proc. fałszerstw dotyka właśnie wersji TDI. Choć nawet po "korekcie" te silniki potrafią robić duże przebiegi.
Volkswagen Phaeton – 31,0 proc. sfałszowanych przebiegów
Najczęściej fałszowane roczniki: 2008, 2011, 2012
Model podobny do Audi A8, więc i wynik podobny, choć roczniki są trochę starsze. Jest też większa przewaga diesli (89,9 proc.) w gronie wersji z fałszowanym przebiegiem.
BMW X5 – 26,7 proc. sfałszowanych przebiegów
Najczęściej fałszowane roczniki: 2007, 2008, 2014
Tu problem dotyczy tak naprawdę dwóch modeli – drugiej generacji E70 oraz trzeciej F15. Oczywiste jest więc, że w pierwszym przypadku chodzi o fałszowanie przebiegów bardzo dużych w samochodach, które są w zasięgu portfeli typowych klientów. W drugiej generacji bardziej chodzi o walkę o zamożniejszego klienta, dla którego przebieg auta jest odzwierciedleniem stopnia zużycia stosunkowo młodego samochodu. W tym modelu mamy dużą dominację diesli (85,5 proc.)
BMW Serii 5 – 26,0 proc. sfałszowanych przebiegów
Najczęściej fałszowane roczniki: 2007, 2010, 2011
Ponad ¼ bardzo popularnych na naszym rynku "Piątek" ma fałszowany przebieg, a wśród nich problem dotyczy głównie generacji E60 i F10 z silnikiem Diesla (86 proc.). Model ten jest uwielbiany przez Polaków, ale im młodszy, tym bardziej kłopotliwy, więc trzeba być ostrożnym przy zakupie.
Ford Mustang – 25,9 proc. sfałszowanych przebiegów
Najczęściej fałszowane roczniki: 2014, 2015, 2016
Zaskoczeni? Model ostatniej generacji sprowadzany z USA, gdzie jest dużo tańszy niż w Europie, bardzo często jest nie tylko po większej czy mniejszej naprawie blacharskiej, ale i po korekcie przebiegu – tak przy okazji. Szczególnie atrakcyjne cenowo są samochody z pierwszych roczników, ale mają już trochę kilometrów pokonanych na kołach. Stąd problem.
Audi A7 – 25,8 proc. sfałszowanych przebiegów
Najczęściej fałszowane roczniki: 2011, 2012, 2015
Kolejny popularny w Polsce – często zbyt drogi – model po BMW Serii 5, w którym przebieg ma wpływ na cenę. Pierwsza generacja modelu właśnie dzięki coraz bardziej przystępnej cenie zyskuje na atrakcyjności, stąd dość częste korekty drogomierza. Oczywiście fałszerstwa w znakomitej większości dotykają diesli (83,7 proc.).
Modele spoza pierwszej dziesiątki
Matas Buzelis wyjaśnia, że obecność aut premium wśród aut z najczęściej fałszowanym przebiegiem to skutek tego, że w ich przypadku można najwięcej zarobić. Za granicą samochody luksusowe szczególnie szybko tracą na wartości wraz z przejechanymi kilometrami, bo naprawy takich aut są nie tyle drogie, co nieopłacalne.
Cofnięcie licznika jest względnie tanim i łatwym do przeprowadzenia procesem, który może przełożyć się na spore zyski nieuczciwego sprzedawcy. Ryzyko nie jest aż tak duże, bo naprawy w Polsce, nawet samochodów luksusowych, są jeszcze względnie tanie. Dlatego też poza pierwszą dziesiątką znajdują się wciąż modele premium lub po prostu stosunkowo drogie w zakupie.
- BMW X6 (2010, 2011, 2015) – 24,4 proc. fałszerstw
- BMW M4 (2014, 2015, 2016) – 24,4 proc. fałszerstw
- Volkswagen Touareg (2011, 2012, 2013) – 23,3 proc. fałszerstw
- Volvo V70 (2007, 2008, 2009) – 22,6 proc. fałszerstw
- BMW Serii 3 (2006, 2007, 2008) – 22,3 proc. fałszerstw
- Porsche Panamera (2012, 2013, 2014) – 22,3 proc. fałszerstw
- Audi A6 (2006, 2012, 2013) – 22,2 proc. fałszerstw
- Chrysler Town & Country (2008, 2014, 2015) – 21,4 proc. fałszerstw
- Volkswagen CC (2012, 2013, 2014) – 21,2 proc. fałszerstw
- Volkswagen Sharan (2011, 2012, 2013) – 19,6 proc. fałszerstw