Wpadka Forda - Mustang z dwiema gwiazdkami od Euro NCAP!

Ford zaliczył potężną wpadkę ze swoim bestsellerem wśród aut sportowych, kultowym Mustangiem. Auto zbadała organizacja Euro NCAP i przyznała tylko dwie gwiazdki w ocenie bezpieczeństwa. Przy okazji sprawdzono Volvo S90 i V90, ale tu nie ma żadnych rewelacji.

Wpadka Forda - Mustang z dwiema gwiazdkami od Euro NCAP!
Źródło zdjęć: © fot. Euro NCAP
Marcin Łobodziński

25.01.2017 | aktual.: 01.10.2022 20:41

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ford Mustang został fatalnie oceniony przez europejską organizację badającą bezpieczeństwo samochodów. Euro NCAP przyznało tylko dwie gwiazdki w ocenie ogólnej. Na czym poległ legendarny Mustang?

Przede wszystkim na tym, do czego nie został stworzony. Euro NCAP oceniło bezpieczeństwo dzieci na 32 proc. Jeżeli ta ocena niewiele wam mówi, wspomnimy tylko, że ostatnio badany Ford Edge, dostał w tej kategorii notę 76 proc. Przypominamy o tym modelu nieprzypadkowo, ponieważ Edge został liderem w kategorii systemów bezpieczeństwa ze wszystkich badanych w 2016 roku modeli. Mustang może być pod tym względem najgorszym autem 2017 roku.

Stang otrzymał tylko 2 punkty za system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa z przodu i tym samym łącznie tylko 16-procentową ocenę. Dla porównania, Edge’owi przyznano 89 proc. m. in. za systemy wspomagające i układ antykolizyjny. Amerykański SUV otrzymał 10,7 pkt. Ford szybko oświadczył, że Mustang po liftingu ma już system zapobiegający lub zmniejszający skutki kolizji (AEB).

Obraz
© fot. Euro NCAP

Jak oceniono Mustanga w najważniejszych kategoriach? Nieźle, bo za bezpieczeństwo pasażerów otrzymał 72 proc., natomiast za bezpieczeństwo pieszych w trakcie kolizji 64 proc. Dla porównania, Ford Edge odpowiednio 85 proc. i 67 proc. Czy Ford Mustang jest więc samochodem bezpiecznym? Wbrew pozorom - tak!

To, na czym poległ, dotyczy wyłącznie elektroniki i elementów wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa czynnego, którego nie ma w wyposażeniu standardowym. Elektroniki, której - bądźmy szczerzy – nie chcemy w Fordzie Mustangu. Można rzec więcej i być może trochę przekornym - wielu klientów średnio życzyłoby sobie wyższego zakresu bezpieczeństwa czynnego, zwłaszcza w badanej wersji 5.0. A co z dziećmi? Tu należy się kilka słów wyjaśnienia.

Otóż zakres oceny w tej kategorii jest szeroki i przewiduje m. in. dobór sposobu mocowania fotelików oraz możliwość instalacji różnych ich typów. W tej wąskiej kategorii, Mustang otrzymał tylko 2,2 punktu (Edge 12 pkt.) ponieważ nie można w nim zainstalować wielu typów fotelików. Ponadto, choć poduszkę powietrzną z przodu można wyłączyć, to informacja na ten temat nie spełnia standardów Euro NCAP i tu znów uciekły punkty.

Ford Mustang jest samochodem bezpiecznym w zakresie, do jakiego został stworzony. Niska ocena w kategorii ochrony dzieci, wynika głównie z jego cech konstrukcyjnych, a nie ze słabych wyników prób zderzeniowych. To, że nie można zainstalować różnych typów fotelików, nie oznacza, że dzieci nie są bezpieczne w jego kabinie.

Podsumowując, pomimo informacji jakie pewnie w najbliższym czasie znajdziecie, mówiące że Ford Mustang jest samochodem mało bezpiecznym, powinniście patrzeć na nie przez pryzmat rodzaju samochodu oraz sposobu przyznawania oceny Euro NCAP. Cenimy wysokie standardy bezpieczeństwa, stawiane współczesnym autom przez tę organizację, ale wyłącznie dokładna analiza danych odpowiada na pytanie: czy auto rzeczywiście jest bezpieczne czy nie? Pojedyncze gwiazdki, jak widać na przykładzie Mustanga, niewiele nam mówią. Wręcz mogą wprowadzać w błąd.

Musimy przyznać, że bardzo rzadko aż tak dokładnie analizujemy wyniki Euro NCAP pojedynczego modelu. Tu poświęciliśmy wynikowi Mustanga więcej uwagi głównie ze względu na to, że jest to wóz wyjątkowy na polskim rynku, a także zajmuje zaszczytne miejsce w pierwszej dziesiątce legend światowej motoryzacji. Jednocześnie bardzo dobrze pamiętamy z testu, że jest to auto, w którym z przewozem dzieci czy nawet wózka nie ma większych problemów. Zaznaczyć tu trzeba, że nie jest to żadna forma obrony tego modelu, a jedynie obiektywne spojrzenie na ocenę Euro NCAP z perspektywy osoby, która zada sobie pytanie, patrząc na tych kilka marnych gwiazdek: czy aby na pewno Mustang nie jest samochodem bezpiecznym?

Tak czy inaczej, uważamy również, że Ford zaliczył wpadkę. Wyniki Euro NCAP są ważne na Starym Kontynencie, a niewiele osób będzie dokładnie analizowało sytuację. To będzie się ciągnąć za amerykańską legendą, choć z drugiej strony, kto ma go kupić i tak kupi.

Euro NCAP Crash Test of Ford Mustang

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 72 proc.

Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 32 proc.

Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 64 proc.

Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 16 proc.

Odnośnie wspomnianego we wstępie Volvo S90 i V90, szwedzki producent nie zaskoczył nas niczym. Absolutnie niczym, ponieważ model ten otrzymał nie tylko pięć gwiazdek, ale także bardzo wysokie oceny cząstkowe.

Bezpieczeństwo osób dorosłych oceniono na 95 proc., na poziomie Mercedesa Klasy E. Bezpieczeństwo dzieci na 80 proc. co jest już oceną niższą o 10 proc. od niemieckiego konkurenta. W dziedzinie ochrony pieszych, Volvo serii 90 nie jest wybitne, ale mieści się w ścisłej czołówce z wynikiem 76 proc. Natomiast pod względem systemów bezpieczeństwa, jest bezkonkurencyjne z notą 93 proc. W ostatnich latach (od 2013 roku) wyższą ocenę otrzymało tylko jedno auto. Jest nim Volvo XC90.

Euro NCAP Crash Test of Volvo S90/V90

Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 95 proc.

Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 80 proc.

Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 76 proc.

Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 93 proc.

Źródło artykułu:WP Autokult
VolvoFordbezpieczeństwo
Komentarze (32)