Volvo S90
Volvo rozpoczęło swoją intensywną ofensywę modelową drugą generacją swojego popularnego SUV-a - XC90. W rozwój tego samochodu szwedzka marka zainwestowała 11 miliardów dolarów. Ta kwota rozłożyła się jednak na kilka innych modeli, które miały dołączyć do gamy później i miały bazować na tych samych, nowych rozwiązaniach. Pod koniec roku 2015 Szwedzi przedstawili drugi samochód, który jest owocem potężnej inwestycji i tym samym - krewnym dużego SUV-a. To duży sedan S90.
Nowy model jest następcą S80. Volvo umieściło S90 w segmencie E, przez co sedan ten stał się bezpośrednim konkurentem Mercedesa Klasy E, BMW Serii 5, Audi A6, Jaguara XF, Infiniti Q70 i Lexusa GS. Nadwozie tego Volvo mierzy 4963 mm długości, 1443 mm wysokości i 2019 mm szerokości z lusterkami. Rozstaw osi S90 wynosi 2941 mm.
Design S90 odpowiada językowi stylistycznemu, który poznaliśmy przy okazji premiery drugiej generacji XC90. Przednie światła wyposażone są w diodowe pasy układające się w literę T, którą Volvo określa mianem młota Thora. Całe auto jest narysowane prostymi liniami, ale poprowadzonymi w bardzo przemyślany sposób. Stylistom Volvo udało się uzyskać nadwozie eleganckie, pozbawione przesadnie ostrych kształtów, ale wyraźne. Po premierze kontrowersje wzbudził jedynie pas tylny. Według krytyków tylne światła są przeprojektowane - ich złożony kształt nie pasuje do schludnej reszty S90.
Wnętrze nie jest może kalką z XC90 II, ale bez wątpienia było projektowane z myślą o spójności z tym modelem. Króluje tu drewno, aluminium i skóra. Podobnie jak nadwozie, kabinę tworzą proste kształty. Elementem centralnym jest duży wyświetlacz w orientacji pionowej. Po S90 można spodziewać się dobrego wykonania, ponieważ Volvo podkreśla, że podobnie jak w XC90, tak i tutaj nie ma imitacji. Jeśli coś wygląda na drewno, aluminium czy włókno węglowe, to właśnie tym jest.
Wnętrze S90 jest przestronne. Z przodu oferuje ono aż 1027 mm odległości między siedziskiem a sufitem. Z tyłu wymiar ten mierzy 961 mm. Bagażnik S90 jest w stanie zmieścić równe 500 l bagażu.
Początkowo Volvo oferuje swojego sedana z dieslami D4 o mocy 190 KM oraz D5 AWD rozwijającym 235 KM. Gama jednostek benzynowych obejmuje T6 AWD z automatem w standardzie. Wariant ten rozwija 320 KM. Ta moc wystarczy, by rozpędzić S90 do 100 km/h w 5,8 s. Jeszcze lepsze parametry będzie oferować S90 T8, który zostanie wprowadzony do oferty 14 listopada 2016 roku. Volvo zapowiedziało, że będzie to hybryda, rozwijająca ponad 400 KM, z czego 84 KM ma zapewniać jednostka elektryczna. Razem z T8 w gamie pojawi się także diesel D3 o mocy 150 KM. Wszystkie silniki spalinowe będą miały pojemność skokową wynoszącą 2 l.
Obecnie (marzec 2016) cena podstawowa Volvo S90 wynosi 209 300 zł. W tej cenie otrzymamy diesla D4 z napędem FWD i automatyczną, 8-biegową skrzynią Geartronic. Ceny jednostek benzynowych zaczynają się od 218 900 zł za T5 FWD. Oba silniki podstawowe oferowane są na razie bazowo z wyposażeniem Momentum.
14 listopada 2016 roku wraz z nowymi jednostkami napędowymi do gamy Volvo S90 w Polsce dołączy wyposażenie Kinetic dla jednostek wysokoprężnych. Wtedy Najtańszym wariantem będzie D3 FWD z ręczną skrzynią biegów i wspomnianym poziomem opcji. Cennik takiego auta będzie otwierać kwota 171 600 zł. Na drugim biegunie będzie topowe T8 AWD, które w wersji Momentum ma startować od 330 500 zł.