Nowy Volkswagen Sharan (2015) 2.0 TDI DSG - test, opinia, spalanie, cena
Volkswagen Sharan ma za sobą 20-letnią historię dzieloną z Seatem oraz Fordem i ponad 800 000 sprzedanych egzemplarzy. Choć wydawać by się mogło, że dwie dekady to sporo czasu, obecnie w salonach stoi dopiero druga pełnoprawna generacja tego modelu, która właśnie przechodząc przez półmetek doczekała się niewielkiego odświeżenia.
10.09.2015 | aktual.: 28.03.2023 16:13
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nowy Volkswagen Sharan (2015) 2.0 TDI DSG - pierwsza jazda, opinia
Największe MPV w gamie Volkswagena przeszło lifting praktycznie bez użycia skalpela. Z zewnątrz tak naprawdę ciężko doszukać się zmian, jedynie dłuższe zawieszenie wzroku pozwoli dostrzec kosmetykę tylnych świateł w technologii LED czy subtelne zmiany w obrębie atrapy chłodnicy. Klienci dostaną także do wyboru nowe odcienie lakierów i wzory obręczy kół, jednak ciężko uznać to za wyróżnik wersji po liftingu, bo nikt przecież katalogu ze sobą nie nosi, żeby rozpoznać czy dany kolor lub felga dostępne były już wcześniej. Sharan nadal wygląda dość konserwatywnie, ale jednocześnie wciąż pasuje do reszty gamy modelowej, a tym bardziej palety minivanów co świetnie widać na zdjęciu rodzinnym Golfa Sportsvana, Tourana i Sharana.
Nie jest to co prawda kadr, który wydrukują i z westchnieniem powieszą sobie na ścianie fani motoryzacji, niemniej jednak nie o to tutaj chodzi. Rodzinne Volkswageny to przede wszystkim wysoka funkcjonalność oraz solidność wykonania i dokładnie takie wrażenie sprawia Sharan po zajrzeniu do wnętrza.
Wnętrze bez zmian, rewolucja w multimediach
Modyfikacje są równie niewielkie co w przypadku nadwozia. Pojawiła się kierownica przeszczepiona z nowego Passata, trochę inne fotele z rozszerzoną paletą tapicerek oraz świeże aplikacje dekoracyjne. Kompozycja deski rozdzielczej czy sposób jej wykończenia praktycznie się nie zmieniły względem dotychczasowych wersji, materiały w zasięgu dłoni są przyjemne w dotyku i pieczołowicie spasowane. Największą rewolucją są nowe systemy multimedialne, które w końcu zostały gruntownie odświeżone i wzbogacone o funkcje dostępne w nowszych modelach Volkswagena. W standardzie na pokładzie zainstalowany jest system Composition Colour z 5-calowym ekranem dotykowym, opcjonalnie można zamówić 6,5-calowy Composition Media lub Discover Media z nawigacją. W urządzeniach tych dostępna jest technologia App-Connect obsługująca MirrorLink oraz produkty Apple (Car Play) i Google (Android Auto). Pod względem wyposażenia uzupełniono też paletę asystentów jazdy o nowsze zdobycze techniki takie jak Blind Spot z funkcją asystenta wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego, inteligentny tempomat z utrzymywaniem pasa ruchu czy Front Assist z funkcją City działającą do prędkości 30 km/h.
W odświeżonym Sharanie postawiono również na wyższy komfort podróży dzięki czemu szeroko regulowane siedziska można opcjonalnie doposażyć w funkcję masażu. Same w sobie są bardzo wygodne i zachęcają wręcz do przesiedzenia w nich dłuższej podróży, nie ważne czy za kółkiem czy obok kierowcy. Wysoka pozycja i duża powierzchnia przeszklenia pozwalają uważnie obserwować otoczenie wokół niemałego przecież auta.
W drugim rzędzie foteli za dorosłą osobą bezproblemowo zmieści się nawet bardzo wysoki pasażer, który będzie podróżował w komfortowych warunkach. Trzy niezależne siedziska (wszystkie z mocowaniem isofix) pozwalają na indywidualną regulację ustawienia wzdłużnego i pochylenie oparcia do 20 stopni od pionu, dzięki czemu można tak umeblować Sharana, aby optymalnie wykorzystać przestrzeń na przewóz osób i bagażu. Jadąc we dwójkę Sharan pomieści aż 2430 litrów, przy pięciu pasażerach 955 litrów, a przy siedmiu 267 litrów. Warto też wspomnieć, że podróż w siedem osób po odpowiednim ustawieniu wszystkich siedzisk pod pasażerów nie będzie udręką dla zajmujących miejsca w trzecim rzędzie, a dodatkowe fotele składają i rozkładają się na płasko niemal w oka mgnieniu, dzięki systemowi Easy Fold.
Nadal rodzinnie i komfortowo
Pod względem właściwości jezdnych w przypadku rodzinnego Sharana również nie ma co oczekiwać rewolucji. Volkswagen na szczęście nie szukał modnych w ostatnim czasie możliwości usportowienia podwozia i dzięki temu zawieszenie pozostało bardzo komfortowe, wręcz idealne do pokonywania długich tras. Wygodne fotele, niezłe wyciszenie i dobra separacja nadwozia od nierówności pozwalają opuścić auto w pełni sił nawet po kilkuset kilometrach.
Choć w środku jest w miarę cicho to sam silnik 2.0 TDI do zbyt kulturalnych jednak nie należy, co słychać już stojąc na zewnątrz auta. Sprzężono go z sześciobiegową przekładnią DSG, która pod względem płynności zmiany przełożeń obsługuje go całkiem nieźle, ale nadal szarpie podczas ruszania. Dynamika jazdy jest wystarczająca jak na gabaryty Sharana, ale podczas jazdy na pusto lub we dwie, maksimum trzy osoby, przy większym obłożeniu mimo 340 Nm dostępnych od 1750 obr./min. auto nie jest już tak zrywne, można by nawet napisać, że lekko ślamazarne. Decydując się na regularny transport większej liczby pasażerów warto rozważyć coś mocniejszego. Wtedy na horyzoncie pojawia się 220-konne 2.0 TSI lub 184-konne 2.0 TDI. Ten pierwszy podobno jest teraz oszczędniejszy o 14,3%, ten drugi o 10,2%. Niestety podczas stosunkowo krótkich pierwszych jazd nie było możliwości tego sprawdzić. Jeśli zależy nam jednak na napędzie na wszystkie koła to 4Motion oferowane jest niestety wyłącznie do 150-konnego wariantu TDI.
Rzut oka na ceny
Volkswagen sprzedając nowego Sharana liczy sobie co najmniej 114 190 zł za bazową wersję z silnikiem 1.4 TSI 150 KM, to równo 1800 zł więcej niż przed liftingiem. Różnica ta nie jest duża, a wynika z lepszego wyposażenia standardowego największego MPV z Wolfsburga, które obejmuje obecnie m.in. siedem poduszek powietrznych, automatyczną klimatyzację czy system multimedialny z dotykowym ekranem. Bliźniaczy Seat Alhambra, który przeszedł lifting w zeszłym roku w tej samej wersji silnikowej kosztuje jednak zauważalnie mniej, bo 103 500 zł. Czy różnica ponad 10 000 zł w cenie podstawowej jest uzasadniona? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć po udostępnieniu przez Volskwagena pełnego cennika i listy wyposażenia odświeżonego Sharana, czyli zapewne podczas pełnowymiarowego testu.
Plusy:
Sensowne zmiany w zakresie wyposażenia
Przestronność wnętrza i bagażnika
Komfort podróżowania nawet dla 7 osób
Świetny system Easy Fold
Minusy:
Dynamika jazdy przy większym obciążeniu
Szarpanie skrzyni DSG podczas ruszania
Ogólna ocena samochodu:
[stars]7[/stars]
Nowy Volkswagen Sharan (2015) 2.0 TDI DSG - dane techniczne, spalanie, cena
Testowany egzemplarz: | Volkswagen Sharan 2.0 TDI 150 KM DSG | |
Silnik i napęd: | ||
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowanie | |
Rodzaj paliwa: | Olej napędowy | |
Ustawienie: | Poprzecznie | |
Rozrząd: | DOHC 16V | |
Objętość skokowa: | 1968 cm3 | |
Stopień sprężania: | 16,2 | |
Moc maksymalna: | 150 KM przy 3500 rpm | |
Moment maksymalny: | 340 Nm przy 1750-3000 rpm | |
Objętościowy wskaźnik mocy: | 75 KM/l | |
Skrzynia biegów: | 6-biegowa, DSG | |
Typ napędu: | Przedni (FWD) | |
Hamulce przednie: | Tarczowe wentylowane | |
Hamulce tylne: | Tarczowe pełne | |
Zawieszenie przednie: | Kolumna typu MacPhersona | |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | |
Układ kierowniczy: | Zębatkowy, wspomagany | |
Średnica zawracania: | 11,9 m | |
Koła, ogumienie przednie: | 225/50 R17 | |
Koła, ogumienie tylne: | 225/50 R17 | |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | MPV | |
Liczba drzwi: | 5 | |
Współczynnik oporu Cd (Cx): | b.d. | |
Masa własna: | 1718 kg | |
Ładowność: | 692 kg | |
Stosunek masy do mocy: | 11,45 kg/KM | |
Długość: | 4854 mm | |
Szerokość: | 1904 mm bez lusterek | |
Wysokość: | 1720 mm | |
Rozstaw osi: | 2920 mm | |
Rozstaw kół przód/tył: | 1571/1617 mm | |
Pojemność zbiornika paliwa: | 70 l | |
Pojemność bagażnika: | 267-955-2430 l (7/5/2) | |
Osiągi: | ||
Katalogowo: | Pomiar własny: | |
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 10,3 s | |
Prędkość maksymalna: | 198 km/h | |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,2 l/100 km | 7,8 l/100 km |
Emisja CO2: | 136 g/km | |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | |
Cena: | ||
Testowany egzemplarz: | b.d. | |
Model od: | 114 190 zł | |
Wersja silnikowa od: | b.d. |