TestyOpelNowy Opel Astra K 1.6 CDTi - test, opinie, spalanie, cena

Nowy Opel Astra K 1.6 CDTi - test, opinie, spalanie, cena

Auta z segmentu C należą do najczęściej wybieranych przez Europejczyków, z tego też powodu konkurencja między producentami jest ogromna. Stanowią one duży udział w całkowitym wolumenie sprzedaży, więc z każdym nowym modelem wiązane są ogromne nadzieje. Opel Astra od lat znajduje się w czołówce peletonu kompaktów, a wraz z nową generacją ma szansę na jeszcze lepsze wyniki i bezpośrednią walkę o żółtą koszulkę lidera w tym wyścigu.

Nowy Opel Astra wygląda dużo bardziej drapieżnie niż poprzednik, wszystko za sprawą ostrych linii i jeszcze bardziej napompowanej sylwetki mimo...mniejszego nadwozia.
Nowy Opel Astra wygląda dużo bardziej drapieżnie niż poprzednik, wszystko za sprawą ostrych linii i jeszcze bardziej napompowanej sylwetki mimo...mniejszego nadwozia.
Źródło zdjęć: © fot. Rafał Warecki
Rafał Warecki

05.10.2015 | aktual.: 28.03.2023 15:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nowy Opel Astra K 1.6 CDTi - pierwsza jazda

Opel przy nowej Astrze podszedł do sprawy bardzo poważnie, skupiając się na oczekiwaniach dotychczasowych klientów i opiniach płynących z rynku, ale także w dużej mierze na planowanych innowacjach, które miały podnieść atrakcyjność auta w starciu z konkurencją. Efektem tych prac jest nowocześnie nakreślone auto z naprawdę dobrym układem jezdnym i technologiami raczej niespotykanymi dotychczas w kompaktach.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Astra K w najnowszej odsłonie wygląda naprawdę atrakcyjnie, a pod względem niektórych linii nadwozia wyraźnie nawiązuje do nowej Corsy. Ostre przetłoczenia zamykające przysadzistą sylwetkę to pomysł zapoczątkowany przy ustępującej generacji, który ewoluował w dobrym kierunku. Samochód prezentuje się nowocześnie i elegancko, a dzięki muskularnemu rozdmuchaniu jego tylnej części nie widać tego, że względem poprzednika jest po prostu mniejszy, i to sporo. Nadwozie jest krótsze o 50 mm, niższe o 25 mm, węższe o 5 mm, a rozstaw osi zmniejszono o 23 mm. W dobie ciągłego powiększania rozmiarów samochodów takie podejście można by śmiało nazwać płynięciem pod prąd.

Obraz
© fot. Rafał Warecki

Jednym z głównych powodów skurczenia się nowej Astry jest zmniejszenie wagi konstrukcji. Opel wziął sobie do serca notoryczne uwagi na temat otyłości swoich modeli i wpływu nadmiernych kilogramów na prowadzenie, osiągi oraz zużycie paliwa. Nowa Astra schudła więc o 120-200 kg zależnie od wersji, a poszczególne składniki tej diety cud przedstawiamy poniżej.

Dzięki intensywnym pracom nad rozplanowaniem kabiny pasażerskiej odjęte centymetry nadwozia nie przełożyły się na mniejszą przestronność wnętrza. Mało tego, w nowej Astrze jest więcej miejsca nie tylko z przodu, ale również na tylnej kanapie gdzie komfortowo usiądzie nawet bardzo wysoka osoba. Nie ma mowy o ciasnocie ani w okolicy kolan, ani nad głową, a same zagłówki oparć można wyciągnąć niemal pod sufit dzięki czemu podpierają głowę tak, jak powinny nawet u najwyższych. Tylna kanapa jest naprawdę wygodna, ale pod tym względem prym wiodą jednak przednie fotele zaprojektowane na nowo wspólnie z niemieckim stowarzyszeniem ortopedycznym AGR. Maja nawet 18-kierunkową regulację elektryczną, podgrzewanie, wentylację i masaż po stronie kierowcy. Obecnie nie oferuje tego żaden inny kompakt, a cena startując od 1900 zł nie zabija.

Wnętrze nowej Astry jest jeszcze bardziej przestronne, a jakość wykończenia nie daje powodów do narzekań. Nareszcie oprócz setki przycisków pojawił się po prostu funkcjonalny i ładnie wkomponowany w kokpit dotykowy wyświetlacz.
Wnętrze nowej Astry jest jeszcze bardziej przestronne, a jakość wykończenia nie daje powodów do narzekań. Nareszcie oprócz setki przycisków pojawił się po prostu funkcjonalny i ładnie wkomponowany w kokpit dotykowy wyświetlacz.© fot. Rafał Warecki

Wnętrze nowej Astry to również efekt odpowiedzi na uwagi klientów. Kokpit pełen przycisków zastąpiono skromnym panelem wentylacji, a pozostałe funkcje przeniesiono w okolice ładnie wkomponowanego w deskę rozdzielczą ośmiocalowego wyświetlacza systemu multimedialnego IntelliLink. Wszystko wygląda naprawdę elegancko i jest proste w obsłudze. Sama jakość wykończenia kabiny jak na segment C jest bardzo dobra, praktycznie ciężko mieć do niej jakieś poważniejsze zastrzeżenia. Opel wraz z nowym modelem zrobił pod tym względem ogromny krok do przodu. Tak naprawdę jedynym słabszym punktem wnętrza jest niezbyt duży bagażnik, który z wynikiem 370 l plasuje się bliżej końca, niż początku stawki, jednak gdzieś trzeba było odjąć, żeby gdzieś można było dodać – oczywiście mowa o centymetrach i kilogramach.

Tylna kanapa na tle konkurencji wypada rewelacyjnie, zmieści się na niej pasażer o wzroście ponad 190 cm, nawet gdy kierowca jest równie wysoki.
Tylna kanapa na tle konkurencji wypada rewelacyjnie, zmieści się na niej pasażer o wzroście ponad 190 cm, nawet gdy kierowca jest równie wysoki.© fot. Rafał Warecki

Trzymając się wciąż tych drugich - Astra po kuracji odchudzającej świetnie jeździ, jest zadowalająco komfortowa, a podczas jazdy po górskich drogach wokół słowackich Tatr daje mnóstwo przyjemności precyzją i zadziwia pewnością prowadzenia. Nieco przekonstruowane zawieszenie z belką skrętna i drążkami Watta z tyłu sprawia, że tylne koła bez oznak nerwowości idą w ślad za przodem. Opony kurczowo trzymają się nawierzchni wpisując samochód w kolejne łuki z prędkościami, z jakimi zazwyczaj nie podróżuje się kompaktem po górskich zboczach. To po części również zasługa elektronicznego systemu wektorowania momentu obrotowego nazwanego przez Opla skrótem TVBB . Dzięki niemu nie ma też większych problemów z podsterownością, a sam układ kierowniczy jak na auto tej klasy również nieźle się broni dając kierowcy dokładnie tyle czucia, ile trzeba.

Odchudzając konstrukcję zmniejszono również koła, ale nadkola zaprojektowano w taki sposób, aby nie było tego zbytnio widać. Oszczędzono w ten sposób 11,5 kg.
Odchudzając konstrukcję zmniejszono również koła, ale nadkola zaprojektowano w taki sposób, aby nie było tego zbytnio widać. Oszczędzono w ten sposób 11,5 kg.© fot. Rafał Warecki

Podczas normalnej jazdy Astra zadziwia świetnym wyciszeniem, wysoką kulturą pracy wysokoprężnego silnika i niskim zużyciem paliwa, które bez większych starań zatrzymuje się poniżej wskazania 5 l/100 km. Moc 136 KM w trasie w zupełności wystarcza do sprawnego poruszania się i okazjonalnego wyprzedzania, samochód zbiera się od najniższych obrotów i nie słabnie nawet powyżej 140 km/h. Biegi ręcznej przekładni wchodzą pewnie, przyjemnie i z lekkim oporem tuż przed zagnieżdżeniem lewarka.

Na dłuższych dystansach docenia się też bogate wyposażenie, zwłaszcza w nocy gdy swój pokaz świetlny zaczynają diodowe reflektory IntelliLux zamknięte w 8 segmentach na lampę, które pięknie oświetlają drogę jasnym strumieniem światła i precyzyjnie wycinają wszystkie obiekty stałe oraz ruchome, którym mocny strumień mógłby przeszkadzać. Skuteczność ich działania jest nie mniejsza niż w drogich limuzynach, a dopłata w porównaniu do równolegle oferowanych bi-ksenonów naprawdę niewielka.

Inteligentne światła diodowe IntelliLux sprawdzają się naprawdę wzorowo. Poszczególne segmenty dbają o to, aby oświetlać jak najwięcej drogi oraz pobocza, a jednocześnie nie oślepiać innych kierowców.
Inteligentne światła diodowe IntelliLux sprawdzają się naprawdę wzorowo. Poszczególne segmenty dbają o to, aby oświetlać jak najwięcej drogi oraz pobocza, a jednocześnie nie oślepiać innych kierowców.© fot. Rafał Warecki

Innym niedrogim i ciekawym dodatkiem, który Opel oferuje jeszcze zanim będzie on wymagany homologacyjnie w nadchodzących latach jest OnStar (1950 zł dopłaty lub standard w wyższych wersjach). To system komunikacji między kierowcą, a biurem obsługi, które zdalnie pomoże w razie kradzieży, problemów z autem, dotarciem do celu czy nawet wezwie odpowiednie służby w razie wypadku podając koordynaty zdarzenia. Aby do takich zdarzeń na drodze nie dochodziło dbają również najnowsze systemy bezpieczeństwa - od asystenta martwego pola zaczynając, na samoczynnym utrzymywaniu auta w pasie ruchu kończąc. Nowa Astra ma naprawdę rozbudowaną listę wyposażenia, którego na próżno można szukać u konkurencji.

Nowy Opel Astra K ma szansę wyrosnąć na lidera w segmencie kompaktów.
Nowy Opel Astra K ma szansę wyrosnąć na lidera w segmencie kompaktów.© fot. Rafał Warecki

Ostatnie lata do dla Opla intensywny rozwój, co najlepiej widać po kolejnych modelach. Najnowsza Astra wydaje się samochodem naprawdę dopracowanym, niemal pod każdym względem. To z pewnością jeden z najlepszych kompaktów z jakimi miałem do czynienia i zdecydowanie najlepszy Opel w historii tej marki. Jeśli tak mają wyglądać kolejne konstrukcje z Rüsselsheim to aspiracje do segmentu premium nie skończą się tylko na reklamach TV. Dobra robota!

Plusy:

Atrakcyjna sylwetka

Przestronnosć wnętrza

Jakość wykończenia kabiny

Niespotykane w segmencie C opcje wyposażenia

Bardzo dobre prowadzenie

Kultura pracy silnika i świetne wyciszenie

Niskie zużycie paliwa

MINUSY:

Trochę zbyt mały bagażnik

Ogólna ocena samochodu:

[stars]9[/stars]

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/13]

Nowy Opel Astra K 1.6 CDTi - dane techniczne, spalanie, cena

Testowany egzemplarz: Nowy Opel Astra K 1.6 CDTi (2015) 

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4, turbodoładowanie 
Rodzaj paliwa:Olej napędowy 
Ustawienie:Poprzecznie 
Rozrząd:16V 
Objętość skokowa:1598 cm3 
Stopień sprężania:16,0 
Moc maksymalna:136 KM przy 3500-4000 rpm 
Moment maksymalny:320 Nm przy 2000-2250 rpm 
Objętościowy wskaźnik mocy:85 KM/l 
Skrzynia biegów:Manualna, 6-biegowa 
Typ napędu:FWD (na przednie koła) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:Tarczowe 
Zawieszenie przednie:Kolumna MacPhersona 
Zawieszenie tylne:Belka skrętna z drążkami Watta 
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany 
Średnica zawracania:11,05 m 
Koła, ogumienie przednie:225/45 R17 
Koła, ogumienie tylne:225/45 R17 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:Hatchback 
Liczba drzwi:5 
Współczynnik oporu Cd (Cx):0,285 
Masa własna:1275 kg 
Ładowność:525 kg 
Stosunek masy do mocy:9,4 kg/KM 
Długość:4370 mm 
Szerokość:2042 mm z lusterkami 
Wysokość:1485 mm 
Rozstaw osi:2662 mm 
Rozstaw kół przód/tył:1548/1565 mm 
Pojemność zbiornika paliwa:48 l 
Pojemność bagażnika:370-1210 l 

Osiągi:

 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:9,6 s 
Prędkość maksymalna:205 km/h 
Zużycie paliwa (miejskie):4,5 l/100 km5,8 l/100 km
Zużycie paliwa (pozamiejskie):3,5 l/100 km4,6 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):3,9 l/100 km5,0 l/100 km
Emisja CO2:103 g/km 
Test zderzeniowy EuroNCAP:b.d. 

Cena:

Testowany egzemplarz:ponad 93 000 zł 
Wersja silnikowa od:84 500 zł 
Model od:59 900 zł 
Komentarze (90)