Ford Focus Vignale vs. VW Golf. Porównujemy kompakty za 100 tys. zł
To jest nieuniknione. Nowy Ford Focus prędzej czy później spotka się w porównaniu z Volkswagenem Golfem, uważanym za króla segmentu C. Nic nie stoi na przeszkodzie, by już teraz porównać oferty. Postanowiłem sprawdzić bogato wyposażone kompakty.
11.07.2018 | aktual.: 30.03.2023 11:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak już wiecie, Ford Focus Vignale to dobry wybór, jeżeli na auto kompaktowe chcecie przeznaczyć kwotę powyżej 100 tys. zł. Prawda jest taka, że dobrze wyposażony przedstawiciel segmentu C z dość dynamicznym silnikiem mniej więcej tyle kosztuje i nie jest to bardzo zależne od marki.
Zobacz także
Dlatego też postanowiłem sprawdzić jak nowy Ford Focus Vignale wypada na tle Volkswagena Golfa w bogatym standardzie Highline, który, podobnie jak linia Vignale Forda, sprawia, że ma się wrażenie przebywania w samochodzie klasy premium. W kwestii silnika – sprawdzamy samochody z benzynowymi jednostkami 1.5 o mocy 150 KM.
Dlaczego Vignale?
Oczywiście lepszym wyborem wydaje się tańszy od Golfa o 2 tys. zł Ford Focus Titanium, ale mało który klient wybiera bogate specyfikacje w standardzie. Zwykle oczekuje czegoś znacznie więcej, zatem konfigurowanie aut kończy się zwykle i tak sumą 100 tys. zł lub wyższą.
Teoretycznie więc, Focus Vignale od razu daje mniej więcej to, czego klienci oczekują od samochodu kompaktowego z wyższej półki. Jak wykazałem w jednym z wcześniejszych artykułów, doposażenie Focusa Titanium do poziomu Vignale daje podobną cenę, ale to w Vignale mamy lepsze jakościowo materiały, czyli... porównywalne z Golfem Highline.
Nowy Ford Focus Vignale kontra VW Golf Highline
Na starcie Ford Focus dużo traci do Volkswagena Golfa. W wersji ze 150-konnym silnikiem kosztuje 99,3 tys. zł przy cenie konkurenta 84 850 zł. Jednak lista standardowego wyposażenia Focusa jest znacznie dłuższa.
wyposażenie | Ford Focus | Volkswagen Golf | |
---|---|---|---|
Asystent pasa ruchu | TAK | Pakiet Drogowy (2660 zł) | |
Head-up display | TAK | NIE | |
Tempomat | pasywny (aktywny w pakiecie Technology) | aktywny | |
Asystent parkowania | TAK | 2030 zł | |
System rozpoznawania zmęczenia | Pakiet Technology (2000 zł) | TAK | |
Diodowe reflekory | TAK | 2230 zł lub Pakiet Techniczny (3600 zł) | |
Multimedia | Radioodtwarzacz z SYNC3 z nawigacją satelitarną, 8" kolorowy ekran dotykowy, Applink 3.0, Apple CarPlay, Android Auto, zestaw głośnomówiący z Bluetooth i funkcją sterowania głosem w języku polskim, funkcja wzywania pomocy, 2x USB, zdalne sterowanie na kierownicy, 6 głośników | System radiowy "Composition Colour" z 6,5 calowym,kolorowym i wielofunkcyjnym ekranem dotykowym, 4 głośnikami z przodu, czytnikiem kart SD oraz funkcją odtwarzania muzyki w formacie MP3 | |
Nawigacja | TAK | 4680 zł | |
Skórzana tapicerka | TAK | 9150 zł | |
Dostęp bezkluczykowy | TAK | 1690 zł lub Pakiet Techniczny (3600 zł) | |
Elektryczna regulacja fotela kierowcy | TAK | NIE | |
Obręcze kół | 17-calowe | 16-calowe 17-calowe (1640 zł) | |
Cena bazowa samochodu | 99 300 zł | 84 950 zł | |
Cena po doposażeniu | 101 300 zł | 108 610 zł | |
Cena po doposażeniu (bez skórzanej tapicerki) | 100 640 zł | ||
dodatkowe, wybrane opcje | Ford Focus | Volkswagen Golf | |
system ostrzegania o pojazdach w martwej strefie | 1500 zł | 1510 zł | |
Reflektory diodowe adaptacyjne | Pakiet Design 5 (5000 zł) dodatkowo z 18-calowymi felgami | 3540 zł lub z pakietem technicznym 1320 | |
18-calowe felgi | 2600 zł | 3720 zł | |
Zawieszenie adaptacyjne | 4400 zł | 4460 zł | |
Automatyczna skrzynia biegów | 9950 zł | 9900 zł |
Aby zrównać ze sobą oba auta bez większego zamieszania, należy doposażyć Forda Focusa w pakiet Technology, a Volkswagena Golfa w pakiet Drogowy. Tylko wtedy mają podobne funkcje w zakresie bezpieczeństwa i komfortu.
Niestety Golf wciąż nie ma diodowych reflektorów i bezkluczykowego dostępu, zatem trzeba jeszcze dodać pakiet Techniczny. Ponadto jest kilka pojedynczych opcji, by zrównać wyposażenie z Vignale, w tym dość droga nawigacja.
Volkswagen Golf ma jednak przewagę w cenie nad Focusem dopóki nie dotkniemy tematu siedzeń. Otóż najdroższą opcją, a standardem w fordzie, jest skórzana tapicerka, kosztująca u Volkswagena 9150 zł, a niekoniecznie będąca ulubionym elementem wyposażenia klientów.
I to w zasadzie ona sprawia, że Golf przegrywa pojedynek na ceny i wyposażenie, ponieważ po odjęciu tej opcji, a dołożeniu podgrzewanych siedzeń jest minimalnie od forda tańszy. Jednak wciąż nie oferuje jednego elementu, jakim jest elektryczna regulacja fotela kierowcy, czego nie można zamówić nawet jako opcji.
Czy Ford Focus ewidentnie wygrywa to porównanie? Obiektywnie tak, ale trudno jednoznacznie to powiedzieć, ponieważ wiele zależy od gustu klienta.
Jednak różnica na jego korzyść wynosząca 7310 zł pokazuje, że Ford Focus Vignale jest naprawdę dobrze skonfigurowanym autem, choć, gdy nie uwzględnimy skórzanej tapicerki i elektrycznej regulacji fotela, okazuje się też, że Golf nie jest tak drogi jak się wielu osobom wydaje.