Królowie prędkości wśród luksusowych limuzyn

Flagowe limuzyny producentów aut klasy premium oferują nie tylko niesamowity komfort czy wyszukany design. Te z najmocniejszymi silnikami są w stanie zawstydzić swoimi osiągami nawet samochody sportowe. Oto przegląd piekielnie drogich limuzyn z niesamowitym czasem przyspieszenia od 0 do 100 km/h.

Królowie prędkości wśród luksusowych limuzyn
Bartosz Pokrzywiński

24.11.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:38

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Porsche Panamera Turbo S

Obraz

Turbo S to najmocniejsza odmiana Panamery dostępna na rynku. Pierwsze w historii 4-drzwiowe, a w zasadzie 5-drzwiowe Porsche, pojawiło się na rynku w 2009 roku. Co ciekawe, oficjalna premiera Panamery odbyła się w Szanghaju.

4-miejscowe Porsche dostępne jest w kilku wersjach silnikowych, a na szczycie stoi właśnie Turbo S, które oferuje pasażerom dokładnie taki sam komfort jak Panamera czy Panamera S, i osiągi, których nie powstydziłoby się Porsche 911.

Obraz

Wszystko za sprawą jednostki V8 o pojemności 4,8 l, która wspomagana jest przez 2 turbosprężarki. Całość produkuje aż 550 KM oraz 750 Nm momentu obrotowego. Moc przekazywana jest na obie osie za pośrednictwem 7-biegowej przekładni PDK.

W rezultacie Porsche z dodatkowym pakietem Sport Chrono przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s oraz osiąga prędkość maksymalną 306 km/h.

Dane techniczne

Obraz

Audi S8

Obraz

Najnowsze Audi S8 zbudowane na bazie A8 generacji D4 zostało zaprezentowane pod koniec sierpnia tego roku. Podobnie jak poprzednik będzie to topowa wersja luksusowej limuzyny, a w ofercie nie pojawi się odmiana oznaczona logo RS.

W S8 D3 pod maską pracowała jednostka V10 pochodząca z Lamborghini. Tutaj, w ramach downsizingu, zastosowano silnik V8 o pojemności 4,0 l wzmocniony przez 2 turbosprężarki. Co więcej, w ramach ekotrendów, poza systemami odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania oraz start/stop, Audi zainstalowało także system, który podczas spokojniejszej jazdy może całkowicie odłączyć nawet 4 z 8 cylindrów.

Obraz

W Audi S8 produkuje on 520 KM oraz 650 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu ogromna limuzyna z napędem Quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 s oraz osiąga prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 250 km/h.

Auto różni się od zwykłego A8 20-calowymi obręczami oraz dodatkami poprawiającymi aerodynamikę oraz wygląd. Nadal jednak nie znamy ceny sportowej odmiany luksusowej limuzyny z Ingolstadt.

Dane techniczne

[sup]*[/sup]- ograniczona elektronicznie

Obraz

Mercedes S 65 AMG L

Obraz

Topowa odmiana Mercedesa Klasy S, czyli auta, które od lat uważane jest za synonim luksusu, dostępna jest jedynie w przedłużonej wersji nadwozia oznaczonej literką L. W języku niemieckim oznacza ona Lang, czyli długi.

AMG V12 BITURBO – taki napis widzą na centralnym wyświetlaczu przed uruchomieniem silnika wszyscy ci, którzy odważa się zasiąść za kierownicą tego potwora. Podczas gdy z tyłu można skorzystać z funkcji masażu w wentylowanych i podgrzewanych siedziskach obitych wentylowaną skórzaną tapicerką i obejrzeć film na DVD, z przodu toczy się prawdziwa walka.

Obraz

To walka o kontrolę nad pojazdem, w której sędzią jest system kontroli trakcji. Pod prawą nogą kierowcy pracuje bowiem 612 KM oraz kolosalne 1000 Nm momentu obrotowego. Zamieniane jest ono w dźwięk oraz za pośrednictwem 5-biegowej przekładni wędruje na tylną oś, powodując, że ogromna limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 s. Pomimo że prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h, jasne jest, że po zdjęciu blokady Mercedes rozpędzi się do 300 km/h.

Dane techniczne

[sup]*[/sup]- ograniczona elektronicznie

Obraz

BMW 760i/760Li

Obraz

BMW 760i jest najmocniejszą dostępną seryjnie odmianą Serii 7 najnowszej generacji oznaczonej jako F01. Auto jest z nami od 2008 roku i w przeciwieństwie do swojego poprzednika zbiera niemal wyłącznie pozytywne opinie.

Decydując się na topową odmianę tego modelu, możemy wybrać, czy chcemy auto w standardowym rozmiarze, czyli 760i, czy potrzebujemy dłuższej wersji z większą ilością miejsca na nogi, wówczas przygotowano dla nas 760Li.

Obraz

W obu przypadkach pod maską Bawarki pracuje jednostka V12 o pojemności 6,0 l. Jednostka ta wspomagana jest przez 2 turbosprężarki, dzięki czemu produkuje 544 KM oraz aż 750 Nm momentu obrotowego. Sporo jak na wygodną limuzynę.

Dzięki temu w krótszej wersji nadwoziowej 760i auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,6 s. 760Li jest wolniejsze zaledwie o 0,1 s. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.

Dane techniczne

Obraz

Bentley Continental Flying Spur Speed

Obraz

W 2005 roku Bentley postanowił wykorzystać na dobre możliwości, jakie daje brytyjskiej firmie bycie częścią koncernu Volkswagena, i pożyczyć od Audi płytę platformę, na której powstało A8. Ogromne wnętrze mierzącej 5290 mm długości wykończono prawdziwym drewnem i skórzaną tapicerką, a możliwości personalizacji są niemal nieograniczone.

Stylistycznie auto bardzo przypomina Continentala GT, czyli sportowe coupe. Poza platformą także jednostka napędowa zapożyczona została z innego auta VAG, a konkretniej z Volkswagena Phaetona.

Obraz

Jest to podwójnie turbodoładowany silnik W12 o pojemności 6,0 l, który w topowej odmianie Speed, produkuje aż 610 KM i 750 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu ważący ponad 2,5 tony Bentley rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,8 s oraz jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 322 km/h, co zapewnia mu tytuł najszybszej limuzyny na świecie.

Dane techniczne

[sup]*[/sup]- cena w USA

[sup]

Obraz

Rolls-Royce Ghost

Obraz

Na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2009 roku Rolls-Royce pokazał auto, które ma zapewnić brytyjskiej marce nową grupę odbiorców. Phantom był kupowany przez osoby, które wolały siedzieć na tylnej kanapie, niż prowadzić. W przypadku mniejszego Ghosta ma być zupełnie odwrotnie.

Duch zbudowany został na bazie BMW Seri 7, bowiem Rolls-Royce jest własnością producenta z Bawarii, a więc nie można narzekać na brak wolnej przestrzeni czy na właściwości jezdne. Brytyjczykom udało się jednak zamaskować niemieckie geny za sprawą niesamowicie luksusowych materiałów wykończeniowych i dbania o każdy detal.

Obraz

Pod maskę Rollsa trafiła jednostka V12 o pojemności 6,6 l, która dzięki pomocy 2 turbosprężarek produkuje 570 KM oraz 780 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu ważący 2435 kg salon na kołach przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 s oraz z łatwością rozpędza się do prędkości maksymalnej, którą ograniczono do 250 km/h.

Dane techniczne

[sup]*[/sup]- ograniczona elektronicznie

Obraz

Jaguar XJ Supersport

Obraz

W 2009 roku na rynku pojawiła się najnowsza wersja luksusowej limuzyny brytyjskiego Jaguara, który teraz jest własnością koncernu Tata Motors. Model oznaczony jako X351 wyraźnie zrywa ze swoimi poprzednikami, nadal jednak zachowuje niezwykłą elegancję, co widać w każdym detalu aluminiowego nadwozia.

We wnętrzu odnaleźć można wspaniałe smaczki, jak np. podświetlany na fioletowo schowek, lampki zapalane czujnikiem dotyku czy cyfrowy prędkościomierz wyświetlany na ekranie LCD.

Obraz

Pod maską auta pracuje jednostka V8 o pojemności 5,0 l, którą wzmocniona jest kompresorem. Silnik ten jest montowany także w najbardziej luksusowej wersji Range Rovera, oznaczonej napisem Supercharged.

Jednostka produkująca 510 KM oraz 625 Nm momentu obrotowego sprawia, że luksusowy Jag, dostępny także w przedłużonej wersji oznaczonej skrótem LBW, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 s oraz osiąga prędkość maksymalną, która podobnie jak w Audi, BMW czy Mercedesie została ograniczona elektronicznie do 250 km/h.

Dane techniczne

[sup]*[/sup]- ograniczona elektronicznie

Obraz

Maserati Quattroporte Sport GT S

Obraz

Maserati Quattroporte 5 generacji pojawiło się na rynku w 2004 roku. W najmocniejszej odmianie Sport GT S zostało zaprezentowane dopiero w 2007 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie.

Quattroporte wyposażone jest w napęd na tylną oś, a rozkład mas wynosi 49% na przód oraz 51% na tył, więc auto prowadzi się naprawdę wyśmienicie, a nawet jeśli nie da się jechać szybko, jednostka V8 zadba o odpowiedni soundtrack.

Obraz

W wersji Sport GS S, sercem 4-drzwiowej limuzyny jest jednostka V8 o pojemności 4,7 l, która produkuje aż 440 KM oraz 490 Nm momentu obrotowego. Dzięki takiej dawce mocy z systemem Launch Control auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,1 s oraz osiąga prędkość maksymalną 285 km/h.

Dane techniczne

[sup]*[/sup]- cena w USA[sup]

Obraz

Maybach 62S

Obraz

Maybach został wskrzeszony przez Mercedesa na przełomie wieków i od 2002 roku produkuje luksusową limuzynę w kilku wersjach, z których główne to 57 oraz 62, oznaczające długość pojazdu. Ponadto, topowa odmiana 62, czyli z większą ilością miejsca z tyłu, dostępna jest także w usportowionej wersji oznaczonej literką S

62S jest tak samo luksusowy jak standardowy Maybach 62, a więc można wyposażyć go w dosłownie wszystko, włącznie z interkomem, ścianką działową, wentylowanymi fotelami z funkcją masażu czy lodówką oraz schowkiem na kieliszki do szampana.

Obraz

Poza kilkoma drobnymi stylistycznymi zmianami 62S różni się od 62 sercem. Jednostka V12 o pojemności 6,0 l dzięki pomocy 2 turbosprężarek produkuje 612 KM oraz 1000 Nm momentu obrotowego. To dokładnie ten sam silnik, który napędza Mercedesa S65 AMG.

Ogromna limuzyna mierząca ponad 6 m długości, z szoferem i grubym lordem na pokładzie, dzięki tej jednostce napędowej rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,2 s oraz bez problemu osiąga prędkość maksymalną ograniczoną do 250 km/h.

Dane techniczne

[sup]*[/sup]- ograniczona elektronicznie

Obraz

[/sup]

Aston Martin Rapide

Obraz

Rapide to odpowiedź Brytyjczyków na trend budowania limuzyn przez producentów ekskluzywnych sportowych aut. Na szczęście Aston Martin zrobił to w swoim stylu i Rapide do bólu przypomina linię znaną z DB9. I bardzo dobrze.

We wnętrzu znajdzie się miejsce dla 4 osób, a poza ekranami LCD, odtwarzaczami DVD oraz miękką skórą na podłokietniku, największą atrakcją auta jest silnik V12 o pojemności 6,0 l, który produkuje 477 KM oraz 600 Nm momentu obrotowego.

Obraz

Tylnonapędowy Aston stojący na 20-calowych aluminiowych obręczach jest w stanie rozpędzać się od 0 do 100 km/h w 5,3 s oraz osiągnąć prędkość maksymalną 303 km/h. Rocznie z fabryki Magna Steyr w austriackim mieście Graz ma wyjeżdżać 2000 tych wyjątkowych limuzyn.

Dane techniczne

[sup]*[/sup]- cena w USA

Obraz

[/sup]

Volkswagen Phaeton

Obraz

Kiedy Volkswagen zaprezentował światu Phaetona, a było to w 2002 roku, niemiecki producent mówił, że zadaniem projektantów było zbudowanie najlepszego auta na świecie. Platformę zapożyczono więc od Audi, które akurat przygotowywało nowe A8, jednak reszta rozwiązań zaskoczyła nawet producenta z Ingolstadt.

Uterenowiony Passat - model Alltrack ujawniony

System, który sprawia, że szyby nigdy nie parują, panel przykrywający nawiewy czy jednostka benzynowa o pojemności 6,0 l w układzie W12 idealnie pasująca do charakteru tej luksusowej, ale niepozornej limuzyny.

Obraz

Po drobnym faceliftingu jednostka została wzmocniona i teraz produkuje 450 KM oraz 560 Nm momentu obrotowego. Pomimo tak sporej mocy ważący 2,5 tony Phaeton przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s.

Imponująca jest jednak prędkość maksymalna auta: po zdjęciu elektronicznej blokady duża limuzyna z Wolfsburga z łatwością może rozpędzić się nawet do prędkości 300 km/h.

Dane techniczne

[sup]*[/sup]- ograniczona elektronicznie

Obraz

[sup][/sup]

Lexus LS600h

Obraz

Historia marki Lexus rozpoczęła się od luksusowej limuzyny oznaczonej skrótem LS, która trafiła na rynek w 1989 roku. Po ponad 20 latach w salonach producenta ekskluzywnych aut topową wersją tego auta 4 już generacji jest model LS600h z napędem hybrydowym.

Jako przedstawiciel segmentu luksusowych limuzyn auto znalazło się w tym rankingu. Pod maską tej odmiany, która dostępna jest także w dłuższej wersji nadwoziowej oznaczonej literką L, znajduje się silnik benzynowy V8 o pojemności 5,0 l, wspomagany przez jednostkę elektryczną.

Obraz

Łączna moc tego układu to aż 445 KM, dzięki czemu auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,3 s oraz z łatwością osiąga prędkość maksymalną ograniczoną do 250 km/h. Co więcej, średnie spalanie wynosi według producenta zaledwie 9,3 l/100 km.

Dane techniczne

*- ograniczona elektronicznie

Obraz
Komentarze (0)