Porsche Panamera
W 2002 roku Porsche wprowadziło do oferty model Cayenne. Pięciomiejscowy SUV był bardzo przemyślanym ruchem marketingowym, który znacznie zwiększył przychody producenta z Zuffenhausen. Niemcy zdali sobie sprawę z tego, że klienci zainteresowani kupnem drogich SUV-ów są skłonni wydać nieco więcej, by jeździć czymś bardziej wyjątkowym od Audi, Mercedesa czy BMW.
Wykorzystując tę samą strategię oraz doświadczenie w budowaniu sportowych samochodów, w 2009 roku Porsche wprowadziło do swojej oferty kolejny samochód dla prężnie prosperujących przedsiębiorców.
Pierwszy pomysł na 4-drzwiowe Porsche narodził się pod koniec lat 80. ubiegłego wieku, kiedy to stworzono koncept o nazwie 989, będący tak naprawdę przedłużoną wersją modelu 911. Podczas prac nad Panamerą postawiono jednak na nieco bardziej oryginalną stylistykę, która i tak inspirowana była flagowym modelem niemieckiego producenta.
Oficjalny debiut Panamery odbył się w 2009 roku w Szanghaju. To kolejny przemyślany ruch, który pokazał otwartość Porsche na prężnie rozwijający się chiński rynek motoryzacyjny.
Już na pierwszy rzut oka widać w aucie wpływy modelu 911. Przednie reflektory nawiązują do sportowego garbusa, podobnie jest zresztą z tyłu. Luksusowa Panamera miała oficjalnie zarezerwować miejsce Porsche w zyskującej coraz większe zainteresowanie klasie sportowych limuzyn.
Od samego początku krytykowano auto za zbyt obłe kształty i mało dynamiczną linię nadwozia. W stosunku do rywali takich jak Aston Martin Rapide, Maserati Quattroporte czy Mercedes CLS Panamera faktycznie jest mało interesująca stylistycznie. Ciekawiej jest jednak we wnętrzu.
Podczas projektowania konsoli środkowej designerzy inspirowali się ekskluzywnymi telefonami komórkowymi produkowanymi przez firmę Vertu. Przed oczami kierowcy nadal widnieje centralnie umieszczony obrotomierz. Poza cyfrowym wyświetlaczem pokazującym parametry pojazdu oraz obsługującym system nawigacji tablica zegarów została w całości przejęta z 911.
Wszystkie stylistyczne niesnaski tracą znaczenie po przekręceniu kluczyka. Już w podstawowej wersji Panamery, która weszła na rynek ponad rok po rozpoczęciu produkcji modelu, do dyspozycji kierowca ma 300-konny motor V6 o pojemności 3,6 l. Dzięki takiej dawce mocy auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,3 s oraz z 6-biegową skrzynią manualną osiąga prędkość maksymalną 261 km/h.
Dla miłośników jednostek V8 przygotowano silnik o pojemności 4,8 l, który w wolnossącej odmianie Panamera S produkuje 400 KM i 500 Nm momentu obrotowego, w turbodoładowanej Panamera Turbo - 500 KM, a topowej Panamera Turbo S aż 550 KM i w overbooście nawet 800 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu, z dodatkowym pakietem Sport Chrono, 4-miejscowa limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 s oraz rozpędza się do 306 km/h.
Panamera oraz Panamera S są także dostępne w wersjach z napędem na 4 koła; można je rozpoznać po dodatkowym oznaczeniu cyferką 4. Ponadto Porsche oferuje auto z jednostką Diesla o mocy 250 KM. Osiągi tej wersji są bardzo zbliżone do 300-konnej benzynowej Panamery. Miłośnicy ekologii zadowolą się hybrydą, której podstawę stanowi silnik benzynowy o mocy 333 KM, dodatkowo wspomagany przez jednostkę elektryczną. Dla tych, którzy chcą pobawić się autem na torze, przygotowano zaprezentowaną w 2011 roku Panamerę GTS.
Panamera sprzedaje się jak świeże bułeczki, a wprowadzając ten model na rynek, Porsche udowodniło, że 4-miejscowa limuzyna, która świetnie nadaje się do długich podróży, może być piekielnie szybkim autem. Biorąc pod uwagę cenę Astona Rapide czy nawet nieco większego Mercedesa S63 AMG, Panamera broni się osiągami i dostępna jest za naprawdę rozsądne, jak na tę klasę auta, pieniądze.
Plusy:
- osiągi
- cztery miejsca
- świetne właściwości jezdne
Minusy:
- stylistyka