Maybach

Maybach to niemiecka marka samochodów osobowych. Obecnie jest tzw. sub-marką Mercedesa-Benza, a właścicielem całościowym pozostaje niemiecki koncern Daimler AG. Maybach w swojej ofercie posiada luksusowe auta premium i samochody sportowe.

Maybach
Maybach

Maybach – historia

Początki marki sięgają roku 1909 kiedy niemiecki inżynier Wilhelm Maybach razem z synem Karlem założyli firmę Maybach Motorenbau. Na początku przedsiębiorstwo produkowało wyłącznie duże silniki wykorzystywane m.in. w sterowcach Zeppelin. Wraz z rozwojem i zacieśnieniem współpracy z Daimlerem zaczęto produkować samochody - po latach firma uznana została za jednego z pionierów wykorzystujących silniki Diesela. Podczas wojny podobnie jak inne niemieckie zakłady, Maybach został wcielony do pomocy armii i tak przedsiębiorstwo rozpoczęło produkcję silników oraz skrzyni biegów do małych łodzi wojskowych, transporterów, ciężarówek i czołgów. Po 1945 roku firma starała się wrócić do produkcji samochodów, tak się jednak ostatecznie nie stało. Największe zmiany nastąpiły w roku 1960, kiedy umiera Karl Maybach, a prawo posługiwania się logiem przechodzi na wspomniany koncern Daimler-Benz. Niestety w tym miejscu rozwój marki zatrzymuje się na niemal 40 lat, bo nowe prototypy nazwane cyframi 57 i 62 zostają zaprezentowane dopiero w 1997 roku w Tokio. Tym razem nie tak długo, bo po niespełna ośmiu latach w 2005 roku Maybach przedstawia prototyp o nazwie Exelero, który wyposażony jest w opony Fulda, co jak twierdzi producent, pozwala na osiągnięcie prędkości bliskiej 350 km/h.

Maybach – przyszłość marki

Po raz pierwszy o złej sytuacji Maybacha świat usłyszał pod koniec 2011 roku. Na łamach Frankfurter Allgemeine Zeitung prezes Daimera Dieter Zetsche zapowiedział likwidację marki z powodu kłopotów finansowych. Nadzieja pojawiła się w 2014, kiedy koncern zmienił stanowisko i zapowiedział reaktywację Maybacha. Sposobem na wyjście z ciężkiej sytuacji miała być sprzedaż modeli jako alternatywnych wersji Mercedesa, a nie jak kiedyś traktowanie marki jako oddzielny koncept. Konsekwencją takiej polityki była prezentacja podczas targów samochodowych w Los Angeles modelu Mercedes-Maybach klasy S, który zbudowany był na podstawie przedłużonej wersji Mercedes-Benz W222. Już rok później ukazała się jego przedłużoną wersja nazwana Pullman. Najnowszym dotychczas prezentowanym modelem jest dwudrzwiowy Xenatec Cruiserio Coupe, który wzorowany był na Maybachu 57S. Wydarzenia ostatnich lat pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość, szkoda tylko, że nie ma większych szans na powrót do odrębności marki. Ma na to również wpływ fakt, że samochody Maybacha robi się prawie wyłącznie na zamówienie, a na odbiór gotowego pojazdu czeka się co najmniej kilka miesięcy .