Kolor płynu chłodniczego - jakie ma znaczenie i czy można je mieszać?
Czasami zdarza się, że trzeba dolać płyn chłodzący do układu, gdy jest go zbyt mało. Wówczas stajemy przed problemem koloru. Tak, koloru, bo płyny mają różną barwę, a wielu kierowców jest przeświadczonych, że ma ona znaczenie. Nawet producenci piszą to na pudełkach. O co z tym chodzi i co z ich mieszaniem?
01.12.2024 09:36
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zacznijmy od podstaw, czyli od zadań płynu chłodzącego, ale żeby to lepiej zrozumieć, należy porównać płyn chłodzący z wodą, nawet zdemineralizowaną, która teoretycznie chłodzi auto równie dobrze, a jednak się jej nie stosuje.
Podstawowe zadanie płynu chłodzącego - poza samym chłodzeniem - to ochrona przed mrozem, kawitacją i korozją. Jest to kompletnie niemożliwe przy zastosowaniu samej wody. Ponadto płyn chłodzący, zwłaszcza przy stosowaniu takiego, jaki zaleca producent auta, daje nam pełną kompatybilność z materiałami, z jakimi ma styczność. Czy to metale, z których zbudowany jest układ chłodzenia czy też uszczelnienia, z jakimi płyn ma kontakt.
Zapoznaj się z pełną treścią przy użyciu darmowego konta
Zaloguj się teraz z 1login, aby uzyskać pełen dostęp do naszych artykułów, ekskluzywnych treści i spersonalizowanych rekomendacji.