Hamowanie silnikiem. Wielu starszych kierowców się myli

Każdy, kto posiada prawo jazdy, zna podstawowe zasady prowadzenia samochodu, w tym to, że hamowanie jest niezbędne do bezpiecznego zwalniania. Jednakże prawdziwy entuzjasta motoryzacji powinien być świadomy istnienia alternatywnej metody hamowania, znanej jako hamowanie silnikiem. Ta technika nie tylko pozwala na oszczędzanie paliwa, ale również, jeśli jest stosowana prawidłowo, może znacznie zmniejszyć zużycie różnych części samochodu.

Hamowanie silnikiem
Hamowanie silnikiem
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

17.02.2024 | aktual.: 07.03.2024 09:54

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Hamowanie silnikiem jest w zasadzie prostym procesem, ale wymaga pewnego "wyczucia" pojazdu. W praktyce polega to na zwolnieniu pedału gazu, podczas gdy bieg jest nadal załączony. Istotna jest tu zasada, że im niższy bieg, tym większe będzie spowolnienie pojazdu.

Na przykład, jeśli zjeżdżamy z górki, zmiana biegu z piątego na czwarty spowoduje, że nasza prędkość zacznie się redukować. Zmiana na trzeci bieg spowoduje jeszcze większe spowolnienie, ale musimy być ostrożni, aby nie zwiększyć obrotów silnika zbyt mocno, co mogłoby skończyć się kosztowną naprawą. Dlatego tak ważne jest "wczucie się" w swój pojazd — każdy samochód ma przecież inną charakterystykę przełożeń przekładni. Kluczowe jest dostosowanie prędkości do biegu i na przykład nachylenia drogi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Co więcej, w nowoczesnych samochodach podczas hamowania silnikiem paliwo nie jest dostarczane do cylindrów, co oznacza, że praktycznie jedziemy za darmo. Wyjątkiem są starsze modele samochodów, w których za dostarczanie paliwa odpowiada gaźnik. W takich pojazdach oszczędność paliwa podczas hamowania silnikiem jest znikoma. To może tłumaczyć, dlaczego niektórzy starsi kierowcy mogą być sceptyczni wobec tej techniki.

Mimo to warto zastosować tę metodę, ponieważ pozwala to na zmniejszenie zużycia klocków hamulcowych. Jest to szczególnie przydatne w górach, gdzie podczas zjazdu ze stromego wzniesienia, można łatwo przegrzać cały układ hamulcowy, w zależności od jego stanu i wydajności.

Należy jednak pamiętać, że niewłaściwe hamowanie silnikiem może przynieść więcej szkód niż korzyści. Przede wszystkim, zbyt gwałtowne hamowanie silnikiem, na przykład poprzez redukcję o dwa lub więcej biegów naraz, może prowadzić do dużego obciążenia i zużycia sprzęgła. Takie zachowanie może również negatywnie wpłynąć na stan koła zamachowego, które ma za zadanie redukować wibracje.

Bezpieczeństwo jest kolejnym aspektem, który należy wziąć pod uwagę, zwłaszcza w samochodach z napędem na tył. Chociaż większość nowszych pojazdów jest wyposażona w system ESP, który pomaga kontrolować nadpobudliwą tylną oś, zawsze należy zachować ostrożność. W przypadku redukcji z wysokiego biegu na wilgotnym zakręcie lub na drodze pokrytej luźnym materiałem, może dojść do poślizgu tylnej osi. Elektronika to jedno, zdrowy rozsądek to drugie. Poza tym, nawet najbardziej zaawansowane systemy elektroniczne nie są w stanie pokonać nieubłaganych praw fizyki.

Komentarze (13)