Wielu kierowców nie wie, do czego służy otwór przy wlewie. Jest ważny
Jeden z czytelników podzielił się fotografią niewielkiego otworu, który zauważył przy wlewie paliwa. Obawiał się, że przez niego woda może przedostać się do zbiornika paliwa. Tłumaczymy, jaka jest funkcja tego elementu.
Jakiś czas temu skontaktował się z nami pan Mariusz, który korzystał ze swojego audi od kilku miesięcy. Był zaniepokojony odkryciem, jakiego dokonał, gdy jego żona przyjechała samochodem na "głębokiej rezerwie". Komputer wskazał brak paliwa. Pan Mariusz, obawiając się podróży do stacji benzynowej z tak niskim poziomem paliwa, zdecydował się dolać go z kanistra. Miał w nim trochę benzyny przeznaczonej do kosiarki.
Akurat padał deszcz, a w garażu nie było miejsca, więc całą akcję musiał wykonać na niezadaszonym podjeździe. Klapka wlewu paliwa przez chwilę była otwarta, zanim pan Mariusz przyniósł kanister. Po rozpoczęciu tankowania zauważył mały okrągły otwór pod wlewem, do którego spływała woda. Szybko go wytarł, zamknął klapkę i napisał do redakcji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"To nowoczesne auto, a wiadomo, jak jest z tymi silnikami. Byle kropla wody i coś się stanie. Dlatego mam nadzieję, że te kilka kropel, które pewnie tam wleciało, nie wyrządzi jakiejś szkody. Nie chciałem pytać w serwisie, bo trochę się wstydzę, więc piszę do Pana. Chyba nic się nie stało, ale nawet jestem ciekaw, co to za otworek. Jeśli Pan mi nie odpowie, to może zapytam na następnym przeglądzie" — napisał czytelnik.
Tajemniczy otwór przy wlewie. Do czego właściwie służy?
Badając sprawę w sieci, można napotkać różnorodne opinie, często błędne, twierdzące, że jest to element odpowietrzający zbiornik. To nie jest jednak prawidłowa odpowiedź. Do czego więc służy otwór przy wlewie?
Trzeba zauważyć, że pytania dotyczące tego otworu pojawiają się głównie w odniesieniu do aut należących do Grupy Volkswagena, być może dlatego, że cieszą się one dużą popularnością na naszym rynku. Polacy dość często jeżdżą volkswagenami, audi, skodami i seatami.
Adam Lehnort z ProfiAuto Serwis wyjaśnia, że tajemniczy otwór przy wlewie paliwa służy jako odpływ. Jego zadaniem jest głównie odprowadzanie wody, aby nie gromadziła się ona przy wlewie. Nie we wszystkich samochodach korek wlewu jest całkowicie szczelny. Niektóre modele mają jedynie zatrzask, co oznacza, że zgromadzona woda mogłaby przeniknąć do zbiornika. Dlatego właśnie potrzebny jest wspomniany otwór. Dodatkowo, podczas tankowania nadmiar paliwa ma możliwość odpłynięcia, co pozwala uniknąć uszkodzenia lakieru.
Zazwyczaj kanalik odpływowy prowadzi do nadkola, skąd może być odprowadzony nadmiar paliwa lub woda. Z biegiem lat warto oczyścić ten otwór, ponieważ oprócz płynów, zbiera się w nim kurz, który w połączeniu z wodą i paliwem może zamienić się w lepką masę.
Każdy, kto zauważy otwór przy wlewie, nie powinien więc panikować. Jego obecność sugeruje, że nadmiar paliwa lub woda będą mogły być swobodnie odprowadzone.