Ma je każdy samochód. Mało kto zna funkcję kropek na szybie
Niezależnie od marki, klasy czy przeznaczenia, niemal w każdym samochodzie możemy zauważyć na brzegach przednich szyb ciemne kropki różnych rozmiarów. Jaką pełnią funkcję? Wbrew pozorom nie znalazły się tam przypadkiem.
09.05.2024 | aktual.: 09.05.2024 12:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nawet tak pozornie mało istotna rzecz, jak kropki na krawędzi samochodowej szyby, może okazać się niezwykle istotna w procesie produkcji. To tutaj należy bowiem szukać odpowiedzi na pytanie, po co one właściwie są. Swoją rolę spełniają w momencie montażu szyby w aucie.
Na krawędzie szyby nanosi się bowiem ceramiczną farbę, a następnie poddaje ją działaniu wysokiej temperatury. Dzięki temu, nałożony klej lepiej przylega do szorstkiej powierzchni.
Wspomniane kropki pozwalają uniknąć znacznych różnic temperatury szyby, a tym samym zminimalizować ryzyko jej pęknięcia, ponieważ podczas podgrzewania farba osiąga znacząco wyższą temperaturę, niż szkło. Różna wielkość kropek ma zapewnić stopniowe rozłożenie ciepła. Ale to nie wszystko.
Oprócz kropek, ramka szyby charakteryzuje się dodatkowo ciemną obwódką. To tzw. frit, który ma maskować klej łączący szybę z karoserią oraz chroni go przed negatywnymi skutkami działania promieniowania ultrafioletowego. Całość przekłada się na trwałość montażu i żywotność części.