Przestoje w fabrykach i wstrzymanie sprzedaży do Rosji. Wojna już wpłynęła na branżę
Wojna w Ukrainie coraz mocniej wpływa na europejską branżę motoryzacyjną. Każdego dnia napływają do nas informacje o kolejnych zamkniętych fabrykach, wstrzymaniu sprzedaży czy wycofaniu się z rynku. Lista jest już naprawdę długa.
04.03.2022 | aktual.: 14.03.2023 13:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Rosja i Ukraina to ważne ogniwa dla europejskiej branży motoryzacyjnej - przede wszystkim duże rynki zbytu, ale i znaczący producenci. Swoje fabryki w Rosji ma m.in. Volkswagen, BMW, Hyundai, Mercedes, Stellantis czy Renault.
Większość z nich musi teraz wstrzymać lub ograniczyć działalność. Ukraina z kolei jest dostawcą kluczowych podzespołów dostarczanych przede wszystkim do niemieckich zakładów. Brak dostaw oznacza przymusowe przerwy w produkcji. Jakie decyzje w związku z kryzysem podjęły poszczególne firmy?
Audi - wstrzymanie produkcji w niemieckich fabrykach
Produkcja modeli A4 i A5 w zakładach Ingolstadt zostanie wstrzymana. Na razie mowa jedynie o okresie 7-11 marca. Z kolei fabryka w Neckarsulm produkująca większe A6 i A7 przewiduje przerwę w okresie 7-18 marca. Nie wyklucza się dalszych decyzji, o których Audi będzie informować na bieżąco.
BMW - wstrzymanie eksportu i sprzedaży w Rosji, przerwy w europejskiej produkcji
BMW postanowiło zawiesić działalność swojej montowni w Kaliningradzie oraz zamrozić sprzedaż na tamtejszym rynku. Braki w dostawach z Ukrainy z kolei przyczyniły się do decyzji o czasowych przerwach w niemieckich i brytyjskich fabrykach.
Zobacz także
Ford - zawieszenie operacji w Rosji
Osobowy oddział Forda wycofał się z rynku na długo przed konfliktem, głównie z powodów biznesowych. Marka wciąż jednak produkowała auta dostawcze na terytorium Rosji. Działalność została wstrzymana do odwołania.
General Motors - wstrzymanie eksportu do Rosji
Amerykanie zaprzestali dostaw nowych aut do Rosji. Rocznie sprzedawali tam około 3 tys. pojazdów.
Honda - wstrzymanie sprzedaży w Rosji
Honda Motor Company ogłosiła, że nie zamierza prowadzić biznesów z Rosją po inwazji na Ukrainę. Sprzedaż nowych aut i motocykli została wstrzymana.
Hyundai - zakłócenia w rosyjskiej produkcji
Hyundai nie może pochwalić się równie imponującymi wynikami, co Renault, ale 27 proc. to wciąż imponujący rezultat. Odpowiada za niego głównie fabryka w Sankt Petersbugu, która wstrzymała działalność od 1 do 5 marca z powodu przerw w dostawach.
Jaguar Land Rover i Aston Martin - wstrzymanie dostaw do Rosji
Brytyjskie marki mówią jednym głosem, decydując się na wstrzymanie dostaw w związku z sankcjami nałożonymi na Rosję i wynikającymi z nich utrudnieniami.
Mercedes/Daimler - ograniczenie produkcji w Europie i zawieszenie działalności w Rosji
Mercedes nie podjął decyzji w sprawie konkretnych fabryk. Wiadomo jednak, że przewidywane są zakłócenia w dostawach, które zmuszą producenta do ograniczenia produkcji. Przedstawiciele firmy przyznają, że ich fabryki działają elastycznie. Dostępne zasoby będą rozdzielane tak, by uniknąć całkowitych przestojów. Z kolei ciężarowy oddział - Daimler Trucks - zdecydował się zawiesić biznesy w Rosji i rozstać z Kamazem, którego był udziałowcem.
Mitsubishi - wstrzymanie rosyjskiej produkcji
We wtorek 1 marca Mitsubishi poinformowało o wstrzymaniu produkcji w Rosji, realizowanej w ramach spółki z Peugeotem i Citroënem w Kałudze. Producent nie wyklucza też wstrzymania sprzedaży, choć ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła.
Nissan - wstrzymanie eksportu do Rosji i przewidywane przerwy w produkcji
Nissan zawiesił transporty nowych aut na rosyjski rynek, motywując decyzję wyzwaniami logistycznymi. Przewidywane są kolejne problemy, wynikające z sankcji gospodarczych na Rosję. Renault-Nissan ma bowiem swoje fabryki w Rosji oraz duże udziały w lokalnym koncernie AvtoVAZ.
Porsche - zawieszenie produkcji w Niemczech
Fabryka w Lipsku produkująca Macana i Panamerę stoi z powodu braku podzespołów pochodzących z Ukrainy. Wstępnie od 2 do 11 marca, ale termin może ulec wydłużeniu. Warto też wspomnieć o milionie euro przekazanym przez markę na pomoc humanitarną dla uchodźców z Ukrainy.
Renault - ograniczenia w rosyjskiej produkcji
Renault blisko współpracujące z koncernem AvtoVAZ i posiadające kilka fabryk w Rosji musi mierzyć się z zakłóceniami w produkcji spowodowanymi brakiem podzespołów z Ukrainy. Firma wciąż nie podjęła decyzji o wstrzymaniu działalności. Warto pamiętać, że Francuzi odpowiadają za 40 proc. produkcji samochodów w Rosji.
Stellantis - powołanie specjalnego zespołu kryzysowego i wsparcie uchodźców
Druga największa siła w europejskiej motoryzacji na razie unika konkretnych i wiążących decyzji. Przedstawiciele koncernu poinformowali jednak o powołaniu specjalnego zespołu wsparcia i przekazaniu kwoty 1 mln euro na pomoc uchodźcom z Ukrainy. Obiecali też zastosować się do wszystkich koniecznych sankcji.
Zobacz także
Toyota - wstrzymanie produkcji w Rosji i dostaw nowych aut na tamtejszy rynek
Rosyjska fabryka w Sankt Petersburgu wytwarzająca głównie Camry i RAV4 na lokalny rynek stoi od piątku 4 marca do odwołania. Producent boryka się z zakłóceniami w dostawach. Zawieszono również import nowych aut marki produkowanych poza Rosją.
Volkswagen - wstrzymanie eksportu do Rosji, produkcji w tamtejszych fabrykach i przerwy w Europie
Największy producent samochodów w Europie postanowił wstrzymać dostawy nowych aut do Rosji oraz zamrozić działalność lokalnych fabryk wykorzystywanych przez różne marki koncernu. Mowa o zakładach w Kałudze i Niżnym Nowogrodzie. Konflikt wpłynął również na zakłady w Europie, nie wykluczając fabryki w Poznaniu, która z powodu braku części wstrzymuje produkcję do odwołania. Zakłócenia przewidywane są też m.in. w Zwickau, Wolfsburgu czy w czeskich placówkach Škody.
Volvo - wstrzymanie eksportu do Rosji i lokalnej produkcji
Volvo nie zamierza dostarczać nowych aut do Rosji, a przy okazji wstrzymuje całą produkcję swoich ciężarówek na Wschodzie. Warto wspomnieć, że szwedzka marka była jedną z pierwszych, które oficjalnie ogłosiły taką decyzję.
Powyższa lista przedstawia stan na dzień 4 marca 2022 roku. Biorąc jednak pod uwagę dynamikę zmian spowodowanych konfliktem rosyjsko-ukraińskim, można spodziewać się dalszych decyzji i kolejnych utrudnień, szczególnie po stronie europejskich fabryk uzależnionych od poddostawców ze Wschodu.