Spalanie rośnie o 30 proc. Wszystko przez błąd kierowców

Wielu kierowców zastanawia się, na którym przełożeniu samochód zużywa najmniej paliwa. Nowoczesne samochody często sugerują szybkie przełączanie na wyższe biegi, co ma zmniejszyć obroty silnika. Jednak niektórzy kierowcy uważają, że takie podejście może zwiększać obciążenie silnika. Sprawdziliśmy, jak to wygląda w praktyce.

Spalanie podczas testu
Spalanie podczas testu
Źródło zdjęć: © WP | Autokult.pl
Tomasz Budzik

08.04.2025 | aktual.: 08.04.2025 09:21

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wpływ biegów na zużycie paliwa

Współczesne samochody wyposażone są w systemy, które sugerują kierowcom szybkie przełączanie na wyższe biegi, co ma na celu obniżenie obrotów silnika. Jednak niektórzy kierowcy twierdzą, że takie podejście może prowadzić do większego obciążenia jednostki napędowej, co w efekcie zwiększa zużycie paliwa. Aby to zweryfikować, przeprowadziliśmy testy.

Testy zużycia paliwa

Testy przeprowadzono na modelu Suzuki Baleno z silnikiem 1,2 DualJet. Sprawdziliśmy zużycie paliwa przy różnych prędkościach: 50, 70 i 90 km/h, używając biegów 3., 4. i 5. Oto wyniki eksperymentu.

Prędkość 50 km/h:

  • 3. bieg (2200 obr./min) – spalanie 3,9 l/100 km,
  • 4. bieg (1700 obr./min) – spalanie 3,2 l/100 km,
  • 5. bieg (1300 obr./min) – spalanie 2,8 l/100 km.

Prędkość 70 km/h:

  • 4. bieg (2300 obr./min) – spalanie 3,9 l/100 km,
  • 5. bieg (1900 obr./min) – spalanie 3,6 l/100 km.

Prędkość 90 km/h:

  • 4. bieg (3000 obr./min) – spalanie 4,6 l/100 km,
  • 5. bieg (2400 obr./min) – spalanie 4,2 l/100 km.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Wnioski z testów

Z testów wynika, że różnice w zużyciu paliwa między 4. a 5. biegiem przy prędkościach 70-90 km/h sięgają 8-9 proc. Największe oszczędności można osiągnąć przy miejskiej prędkości 50 km/h, gdzie zużycie paliwa może być nawet o kilkanaście do 30 proc. niższe. Nowoczesne samochody z automatycznymi skrzyniami biegów mogą oferować nawet 9 przełożeń, ale nie zawsze jest to korzystne. Przy dużych prędkościach, takich jak 140 km/h, użycie najwyższego biegu może zwiększać zużycie paliwa.

Praktyczne porady

W trudnych warunkach, takich jak jazda w górach, użycie niższego biegu może być bardziej ekonomiczne. Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów starają się utrzymać niskie obroty, co nie zawsze sprzyja ekonomii. W takich sytuacjach bardziej oszczędna może być jazda w trybie sportowym, gdzie skrzynia utrzymuje wyższe obroty silnika.

Komentarze (27)