Nie będą sprzedawać w USA. Dwie marki reagują na cła Trumpa

Na mocy decyzji Donalda Trumpa, europejskie samochody importowane do USA zostały objęte wysokim, 25-procentowym cłem. Dwaj producenci natychmiast zareagowali na ten ruch.

Jaguar F-Pace SVR Edition 1988
Jaguar F-Pace SVR Edition 1988
Źródło zdjęć: © Autokult | Maciej Rowiński
Aleksander Ruciński

08.04.2025 | aktual.: 08.04.2025 10:27

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

2 kwietnia rząd USA wprowadził wysokie cła na importowane samochody i części. Choć plotki o takiej decyzji krążyły od tygodni, oficjalne ogłoszenie wywołało wstrząs wśród producentów samochodów na całym świecie. Stany Zjednoczone, będące drugim co do wielkości rynkiem motoryzacyjnym, są kluczowe dla wielu firm z branży.

Ruch administracji Trumpa spotkał się z natychmiastową reakcją dwóch europejskich graczy. Niemieckie Audi oraz brytyjski Jaguar Land Rover podjęli decyzję o natychmiastowym wstrzymaniu eksportu aut do USA. Co dalej?

Obecnie dealerzy Audi w USA dysponują około 37 tys. pojazdów, co powinno wystarczyć na dwa miesiące sprzedaży. Dodatkowe samochody stoją w portach importowych, ale nie zostaną dostarczone do salonów do odwołania.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przyszłość Audi na rynku amerykańskim zależy od dalszych decyzji administracji. Jeśli cła zostaną zniesione, firma będzie mogła wznowić normalne dostawy. W przeciwnym razie konieczne mogą być radykalne kroki, takie jak podniesienie cen czy wykorzystanie zakładów produkcyjnych Grupy Volkswagen w Tennessee.

Jaguar również pracuje nad planem, który pozwoli zniwelować wpływ 25-procentowych ceł na jego działalność. "Podejmujemy krótkoterminowe działania, w tym wstrzymanie wysyłek w kwietniu, podczas gdy opracowujemy nasze plany średnio- i długoterminowe" - czytamy w mailu przesłanym do "Bloomberga".

Decyzja o wstrzymaniu wysyłek nastąpiła w momencie, gdy Jaguar jest w trakcie transformacji z marki premium w markę luksusową, mającą rywalizować z takimi gigantami jak Bentley. Kontrowersyjna kampania oraz prezentacja koncepcyjnego modelu Type 00 w Miami 2 grudnia miały na celu zasygnalizowanie nowego kierunku marki. Jednak w swojej ofercie cały czas ma modele Land Rovera.

Komentarze (14)