Blisko 15 proc. aut w Polsce napędzanych jest LPG. Na gaz jeżdżą nawet porsche i rolls-royce’y
Auta na LPG odnotowały w 2019 roku znaczący wzrost popularności. W Polsce przybyło wtedy ok. 78 tys. samochodów na gaz, czyli blisko 2 razy więcej niż wszystkich aut z częściowym lub całkowitym napędem elektrycznym. Po ten rodzaj napędu sięgają dziś nawet właściciele aut luksusowych.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Napędzanie samochodu LPG ma wiele niewątpliwych zalet, a najważniejszą z nich jest niski koszt podróżowania. Mimo to wciąż nie brakuje przeciwników tego rozwiązania, którzy powtarzają: "gaz jest do kuchenek".
Trzeba jeszcze wspomnieć, że spalanie LPG wiąże się z mniejszą ilością zanieczyszczeń niż w przypadku benzyny czy oleju napędowego. Chętnych na redukcję kosztów jazdy nie brakuje, a według statystyk zainteresowanych jest coraz więcej.
Jak podaje portal SAMAR na podstawie danych z bazy CEPiK, pod koniec zeszłego roku w Polsce zarejestrowanych było ponad 2,6 mln aut z instalacją gazową, co stanowi 14,5 proc. wszystkich samochodów osobowych w Polsce. Liczba ta może być nieznacznie większa, ponieważ nie wszyscy użytkownicy legalizują montowane w domowych warunkach wyposażenie. Względem 2018 roku zanotowano 3-procentowy wzrost liczby rejestracji pojazdów napędzanych LPG.
Nie powinno dziwić, że dużą część tych pojazdów, stanowią starsze auta – 40 proc. z nich ma ponad 20 lat, a najpopularniejszym rocznikiem jest 1999 (223 tys. aut). Według statystyk im samochód starszy, tym większe prawdopodobieństwo, że jest napędzany gazem. Wynika to przede wszystkim z większej popularności prostszych konstrukcji silników, które łatwiej jest przystosować do LPG.
Jak to wygląda w poszczególnych województwach? Na tle wszystkich zarejestrowanych w danym obszarze pojazdów największy udział aut z LPG zanotowano w łódzkim (21 proc.), zaś najmniejszy udział występuje w opolskim (11,1 proc.).
Jakie auta są najczęściej "gazowane"?
Na pierwszym miejscu marek z największą liczbą samochodów z instalacją LPG jest Opel – ponad 400 tys. aut. Na drugim miejscu uplasował się Volkswagen (266 tys. aut), zaś podium zamyka Audi (208 tys. aut). Dalej znalazło się Renault (189 tys. aut), a piąte miejsce zajął Fiat (160 tys. aut).
Z wyszczególnieniem na konkretne modele prym wiedzie Opel Astra (168 tys. sztuk). Dalej uplasował się VW Golf (109 tys. sztuk), a na trzecim miejscu znowu opel, a konkretnie Vectra (82,5 tys. sztuk). Tuż za nią jest VW Passat (82,1 tys. sztuk), a TOP 5 zamyka Audi A4 (80 tys. sztuk). Ciekawym jest, że mimo iż Fiat jako producent należy do piątki marek, najczęściej występujących z LPG, to w rankingu modelowym najczęściej występujące Punto uplasowało się dopiero na 11. miejscu z wynikiem 45,2 tys. aut.
Wśród nowych aut najczęściej rejestrowanych z instalacją LPG króluje Dacia z modelem Duster (2901 sztuk). Nie powinno to dziwić, fabryczna opcja kosztuje bowiem zaledwie 1000 zł. Na drugim miejscu znalazła się Škoda z Fabią (1610 sztuk), a na trzecim – Opel z Corsą (1315 sztuk).
A jak wygląda rynek aut premium wyposażonych w LPG? Najczęściej są to wiekowe samochody, które na rynku wtórnym osiągają atrakcyjne ceny. W rankingu króluje Audi A4 z 1995 roku (11,8 tys. sztuk), za nim jest BMW Serii 3 z rocznika 1999 (7,2 tys. sztuk), a na trzecim miejscu – Mercedes Klasy C z 2001 roku (2,7 tys. sztuk). Nie brakuje jednak też takich marek jak Porsche (1041 sztuk), wśród których najczęściej "gazowanym" modelem jest Cayenne (339 sztuk). W bazie CEPiK znalazły się także 2 egzemplarze maserati, a także 2 rolls-royce’y z lat 70. Nie zanotowano za to żadnych modeli Ferrari, Lamborghini czy Bentleya.