Wyprodukowanie auta w Niemczech kosztuje 5 razy więcej niż w Polsce. A jak inne kraje?
Nowe badanie przeprowadzone przez firmę konsultingową "Oliver Wyman" ujawnia, że Niemcy są najdroższym krajem na świecie pod względem kosztów pracy przy produkcji samochodów. Polska jednym z najtańszych. Wynik plasuje nas niemal na równi z Chinami.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zgodnie z raportem, średni koszt pracy przy produkcji jednego samochodu w Niemczech wynosi aż 3307 dolarów. Dla porównania, w Stanach Zjednoczonych koszt ten wynosi około 1340 dolarów, w Chinach 597 dolarów, a w Maroku zaledwie 106 dolarów.
Badacze z "Oliver Wyman" przeanalizowali dane z ponad 250 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Polska w rankingu uplasowała się na szóstym miejscu od końca, tuż nad Chinami. Średni koszt pracy przy wyprodukowaniu jednego auta wynosi u nas 663 dolary. Taniej niż w Polsce, poza zbliżonymi Chinami, jest tylko w Turcji, Meksyku, Rumunii i Maroku.
Średni koszt pracy przy produkcji jednego samochodu w podziale na kraje (w USD)
Kraj | Koszt pracy |
Niemcy | $3,307 |
Wielka Brytania | $2,333 |
Włochy | $2,067 |
Francja | $1,569 |
USA | $1,341 |
Kanada | $968 |
Hiszpania | $955 |
Słowacja | $830 |
Korea Południowa | $789 |
Japonia | $769 |
Czechy | $691 |
Polska | $663 |
Chiny | $597 |
Turcja | $414 |
Meksyk | $305 |
Rumunia | $273 |
Maroko | $106 |
Tym, co zaskakuje, są stosunkowo niskie koszty pracy w Korei Południowej i Japonii. Oba kraje, tak jak Niemcy i USA uchodzą za motoryzacyjne potęgi, lecz z punktu widzenia produkcji aut są wyraźnie tańsze.
Biorąc pod uwagę, że producenci coraz chętniej stosują strategię ograniczania kosztów, kraje z końca stawki mogą cieszyć się coraz większą popularnością jako lokalizacje do budowy nowych fabryk.