Wymiana płynu chłodniczego – jak często ją robić, ile kosztuje?
Jako kierowca musisz wiedzieć, co robić, aby pojazd działał niezawodnie i bezpiecznie. Do Twoich obowiązków należy wymiana płynów. Właściciele aut zazwyczaj pamiętają o oleju, ale to nie wszystko. Do niezbędnych należy również wymiana płynu chłodniczego. Jak często musisz to robić? Jakie są rodzaje płynów chłodniczych? Wymiana płynu chłodniczego – po co?
01.12.2023 11:40
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Aby silnik mógł pracować niezawodnie, wszystkie elementy, które się na niego składają, muszą być sprawne. W przypadku układu chłodzenia są to chłodnica, pompa wody, przewody oraz płyn, który w nich krąży. Ten ostatni odgrywa kluczową rolę, ponieważ odbiera temperaturę z silnika i przenosi ją do chłodnicy. Odpowiedni płyn nie tylko eliminuje ryzyko zbierania się kamienia, ale też zapobiega korozji kanałów chłodniczych i magazynuje energię cieplną. Dzięki odpowiedniemu składowi nie zamarza.
Po co wymieniać płyn chłodniczy?
Z czasem płyn traci swoje właściwości. Zużywa się i nie chłodzi prawidłowo elementów układu, wskutek czego zaczynają się blokować termostaty i elektrozawory. Płyn chłodniczy pracuje w trudnych warunkach. Wraz z eksploatacją zmniejszają się jego właściwości przeciwzamrożeniowe. Przestają w nim działać środki antykorozyjne, a zanieczyszczenia zaczynają się osadzać wewnątrz układu. Po czasie nabiera kwaskowego odczynu, co prowadzi do uszkodzenia elementów plastikowych m.in. przewodów i zbiorniczka, w którym znajduje się płyn.
Żeby nie dopuścić do takiej sytuacji, musisz co pewien okres opróżniać wspomniany zbiornik i wlewać nowy produkt. Co ile wymieniać płyn chłodniczy? Od czego to zależy?
Jak często powinno wymieniać się płyn chłodniczy?
Jeśli posiadasz kilkuletnie auto lub nowsze to prawie na pewno kontrolki w samochodzie lub komunikaty ostrzegawcze na desce rozdzielczej poinformują Cię, kiedy w zbiorniku znajduje się za mało płynu albo silnik pracuje ze zbyt wysoką temperaturą. System pojazdu nie wykryje jednak, że parametry tego płynu są nieprawidłowe. Musisz wiedzieć, co ile go wymieniać.
Nie ma na to reguły. Możesz korzystać z różnych płynów chłodniczych. Jeśli to jeden z najtańszych, wymień go nie rzadziej niż co 2 lata. Produkty z górnej półki zachowują właściwości dłużej – do 5 lat. Jeśli nie wiesz, jaki znajduje się w zbiorniku auta, przyjmij wymianę po dwóch latach.
Najlepiej używać płynów chłodniczych polecanych przez producenta i wymieniać tak często, jak zaleca.
Rodzaje płynów chłodniczych
Dostępne są różne tego typu produkty. Który wybrać i czym się różnią? Otóż:
- IAT (Inorganic Additive Technology) – szybko traci właściwości i po około 2 latach wymaga wymiany. Nie używaj go, jeśli masz chłodnicę z aluminium. To najstarsza technologia płynów chłodniczych. Zawiera krzemiany, które stanowią podstawowy składnik tego płynu i wytrącają się z niego, a następnie osiadają na metalowych częściach układu.
- OAT (Organic Acid Technology) – charakteryzuje się wyższą żywotnością niż IAT. Zachowuje właściwości nawet przez 5 lat. Zawiera kwasy organiczne, które tworzą warstwę ochronną na elementach chłodnicy.
- HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – utrzymują właściwości przez nawet 5 lat. Zawierają kwasy organiczne i krzemiany. Środek tworzy warstwę ochronną na elementach chłodnicy.
Czy znaczenie ma również kolor płynu? To tylko barwnik, na który nie musisz zwracać uwagi. Dzięki niemu łatwiej możesz zlokalizować ewentualny wyciek. Zastanawiasz się, na co zwrócić uwagę przy zakupie samochodu? Układ chłodniczy należy do takich elementów. Kolor płynu powoduje, że trudno ukryć ewentualny wyciek, a jego usunięcie wiąże się z kosztami.
Uzupełnianie płynu chłodniczego – ile powinno go być w zbiorniczku?
Przeważnie układ chłodzenia w samochodzie osobowym mieści 5-6 litrów płynu. Z czasem może go ubywać. Jeśli ubytek wynosi do 1/3 rocznie, nie masz powodów do obaw. Wynika to z drobnych nieszczelności w układzie czy parowania chłodziwa. W przypadku gdy ubywa więcej płynu, prawdopodobnie występuje nieszczelność. Spróbuj ją zlokalizować na własną rękę albo udaj się do mechanika.
Ile powinno być płynu chłodniczego w zbiorniczku? Poziom ma oscylować między oznaczeniami min i max. Gdy wynosi mniej, musisz uzupełnić płyn chłodniczy. Możesz mieszać produkty o różnych kolorach – zwróć uwagę na technologię wykonania, która powinna być taka sama. Jeśli nie wiesz, jaki to płyn, wybierz uniwersalny. Możesz go mieszać z dowolnymi rodzajami.
Ile kosztuje wymiana płynu chłodniczego?
Jeśli masz odpowiednie warunki, nie musisz korzystać z usług warsztatu mechanicznego. Jak wymienić płyn chłodniczy? Musisz odkręcić zawór spustowy i spuścić płyn, np. do wiadra. Układ trzeba przepłukać wodą destylowaną z preparatem płuczącym. W kolejnym kroku należy wypełnić zbiornik płynem.
Gdzie oddać zużyty płyn chłodniczy? Możesz go zawieźć do sklepu, w którym został wcześniej kupiony. Możesz także oddać go do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
Ile kosztuje wymiana płynu chłodniczego w warsztacie? W zależności od firmy i lokalizacji od 100 do 300 zł łącznie z utylizacją zużytego produktu[1].
Pamiętaj, że wyciek płynu z chłodnicy może doprowadzić do unieruchomienia pojazdu i poważnej awarii. Przygotuj się na takie i inne ryzyka – wykup ubezpieczenie samochodu z odpowiednim zakresem assistance. Zgłoś szkodę, a uzyskasz pomoc, która obejmuje naprawę auta, pojazd zastępczy czy nocleg dla Ciebie i pasażerów.
[1] https://www.cito.info.pl/uslugi/cennik/