W terenie bez pasów. Sprawdzamy, czy przepisy na to pozwalają

Regulacje dotyczące ruchu drogowego wyraźnie wskazują, że zarówno kierowca, jak i pasażerowie pojazdu są zobligowani do zapinania pasów bezpieczeństwa, o ile pojazd jest w nie wyposażony. Ale czy ta reguła obowiązuje również podczas jazdy offroadowej? Nie zawsze.

Niektórzy kierowcy preferują jazdę off-road bez pasów bezpieczeństwa. Czy to zgodne z przepisami?
Niektórzy kierowcy preferują jazdę off-road bez pasów bezpieczeństwa. Czy to zgodne z przepisami?
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Suzuki

30.07.2024 | aktual.: 30.09.2024 10:34

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zasadniczo, każdy kierowca i pasażer samochodu ma obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa. Ustawa Prawo o ruchu drogowym nie wymienia wyjątków dotyczących miejsc, w których można by jechać bez pasów. Dotyczą one jedynie osób, które mogą być zwolnione z tego wymogu.

Z perspektywy jazdy terenowej, czyli offroadu, kluczowe są zapisy pierwszego artykułu kodeksu drogowego. Mówi on: Ustawa określa zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu.

Aby więc odpowiedzieć na pytanie, czy w terenie musimy korzystać z pasów, należy ustalić, czy poruszamy się w miejscu, gdzie obowiązują przepisy ruchu drogowego.

Jazda offroadowa to jazda po drogach publicznych czy nie?

Wszystko zależy od terenu, po którym się poruszamy. Ważne jest nie tylko to, jakie znaki stoją przed wjazdem na dany teren. Równie istotna jest klasyfikacja drogi. Leśne drogi czy te prowadzące przez pola mogą być drogami publicznymi, ale nie muszą. Jak stwierdza komentarz do Prawa o ruchu drogowym wydawnictwa C.H. Beck: "elementem konstytutywnym drogi publicznej jest zaliczenie jej do kategorii".

Jeśli więc droga leśna lub polna nie jest zaliczana choćby do dróg gminnych (a często tak się zdarza), to nie kwalifikuje się jako droga publiczna i nie ma obowiązku zapinania pasów. Jednak trzeba pamiętać, że taka droga jest wtedy prywatna albo leśna, lub też oznacza strefę ruchu.

Droga leśna oznaczona w ten sposób staje się drogą, na której zachodzi obowiązek korzystania z pasów
Droga leśna oznaczona w ten sposób staje się drogą, na której zachodzi obowiązek korzystania z pasów© Autokult | Marcin Łobodziński

Jeżeli jest to droga leśna, może być zamknięta dla ruchu, co oznacza, że jazda po niej w ogóle nie jest dozwolona. W takim przypadku brak pasów jest najmniejszym problemem. Drogi prywatne można użytkować za zgodą właściciela i tutaj obowiązek zapinania pasów nie istnieje. Jeśli jednak droga należy do strefy ruchu, powinna być odpowiednio oznakowana, a na niej obowiązuje już nakaz używania pasów.

Podsumowując, na terenach objętych przepisami ruchu drogowego istnieje obowiązek zapinania pasów. Warto też dodać, że w przeciwieństwie do jazdy pod wpływem alkoholu, ten obowiązek nie dotyczy miejsc ogólnodostępnych.

Dlaczego nie warto jeździć w terenie bez pasów?

Oprócz regulacji prawnych i klasyfikacji dróg, w terenie zawsze warto mieć zapięte pasy bezpieczeństwa. Nawet na zwykłych polnych drogach można trafić na odcinki, które przy większej prędkości mogą być niebezpieczne, np. głębokie doły, powodujące wybicie samochodu i mogące skutkować uderzeniem głową w dach.

Szczególnie niebezpieczna jest jazda offroad bez pasów z dużą prędkością. Przypadkowy wybój czy dół mogą spowodować dobicie zawieszenia i uderzenie głową w dach
Szczególnie niebezpieczna jest jazda offroad bez pasów z dużą prędkością. Przypadkowy wybój czy dół mogą spowodować dobicie zawieszenia i uderzenie głową w dach © Materiały prasowe | Mercedes, Michał Pawłowski

W miejscach takich jak żwirownie, możliwe są kolizje z innymi pojazdami lub przewrócenie własnego. Tzw. "rolka" autem bez zapiętych pasów może skutkować urazami głowy, a nawet kręgosłupa. W terenie takie zdarzenia mogą nastąpić nawet przy niewielkiej prędkości.

W przypadku jazdy bez pasów i wypadku, może się okazać, że ubezpieczyciel zmniejszy wypłatę odszkodowania. Brak zapięcia pasów może być bowiem uznany jako przyczynek do zwiększenia rozmiarów szkody, co bezpośrednio wpłynie na wysokość odszkodowania.

Komentarze (2)