Samochody używaneVolvoUżywane Volvo V40 II (2012–2019) – opinie i typowe usterki

Używane Volvo V40 II (2012–2019) – opinie i typowe usterki

Volvo V40 pierwszej generacji było klasycznym kombi stanowiącym alternatywę dla sedana o oznaczeniu S40. Po zmianie generacji oznaczenie V40 zostało zastąpione przez V50 – aż do 2012 r., kiedy powróciło. Samochód ten cieszył się ogromnym powodzeniem aż do zakończenia jego produkcji w 2019 r. Do dziś jest ciekawą propozycją na rynku wtórnym.

Volvo V40
Volvo V40
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
Marcin Łobodziński

23.01.2023 | aktual.: 26.01.2023 18:43

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

  • Roczniki: 2012–2019 (modernizacja 2016 r.)
  • Ceny rynkowe: 30-100 tys. zł
  • Awaryjność: niska
  • Koszty utrzymania: przeciętne
  • Wersje nadwoziowe: 5-drzwiowy hatchback (oraz cross-hatchback o nazwie Cross Country)

Volvo V40 II (2012–2019) – silniki

W Volvo V40 II montowano następujące silniki:

  • T2 benzynowy 1.6 (120 KM),
  • T2 benzynowy 1.5 (122 KM),
  • T2 benzynowy 2.0 R4 (122 KM),
  • T3 benzynowy 1.5 (152 KM),
  • T3 benzynowy 2.0 R4 (152 KM),
  • T4 benzynowy 1.6 (150 i 180 KM),
  • T4 benzynowy 2.0 R4 (190 KM),
  • T4 benzynowy 2.0 R5 (180 KM),
  • T5 benzynowy 2.0 R4 (245 KM),
  • T5 benzynowy 2.0 R5 (214 KM),
  • T5 benzynowy 2.5 R5 (254 KM),
  • D2 diesel 1.6 (114 KM),
  • D2 diesel 2.0 R4 (120 KM),
  • D3 diesel 2.0 R4 (150 KM),
  • D3 diesel 2.0 R5 (150 KM),
  • D4 diesel 2.0 R5 (177 KM),
  • D5 diesel 2.0 R4 (190 KM).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volvo V40 II (2012–2019) – podstawowe informacje

Volvo V40 drugiej generacji bazuje technicznie na rozwiązaniach z Forda Focusa Mk 3 (cała płyta podwoziowa). To też sprawia, że choć V40 zachowuje charakter aut marki Volvo (wnętrze, poziom bezpieczeństwa), to przy naprawach i serwisie często pomaga pokrewieństwo z fordem i zamienność części.

W praktyce V40 jest typowym, bardzo klasycznym kompaktowym hatchbackiem z wysokim poziomem wyposażenia i bardzo dobrym wykonaniem. Deska rozdzielcza nie ma nic wspólnego z modelami Forda, za to wiele z pozostałymi volvo. Bolączką modelu jest mała kabina – z tyłu jest ciasno dla dorosłych osób, a bagażnik ma pojemność 324-335 l (zależnie od wariantu silnika).

Volvo V40
Volvo V40© Materiały prasowe | Volvo

Jeśli chodzi o właściwości jezdne, to nie mają wiele wspólnego z tym, co oferował Ford. Zwinność i precyzyjne prowadzenie nigdy nie były i nie miały być domeną samochodów szwedzkiego producenta. Ten postawił w V40 na wysoki komfort, ale zachował dobre właściwości zawieszenia Focusa. I faktycznie, jeśli chodzi o auta kompaktowe, to V40 jest pod tym względem jednym z najlepszych.

Volvo V40 II – eksploatacja, opinie i usterki

Jak spojrzycie na listę silników, to nietrudno się domyślić, że wybór nie jest łatwy. Tę kwestię ułatwia natomiast podział na roczniki, bo wielu silników nie było po lub przed liftingiem. Jeśli chodzi o dostawców, mamy tu niewiarygodny miszmasz. Niektóre silniki pochodzą od Forda (benzynowe 1.6 to Ecoboosty), inne od Volvo, a jeszcze inne od PSA. Te od Francuzów to oczywiście diesle 1.6 (D2) znane jako HDi. Z kolei 2-litrowe benzyniaki i diesle produkcji Volvo występowały w wariantach 4- i 5-cylindrowych. Co ciekawe, silniki 2-litrowe są ze sobą spokrewnione konstrukcyjnie, tj. ten sam blok i podobna głowica. Benzynowy motor 1.5 też pochodzi od Volvo.

Pozostaje pytanie: jakie silniki są najlepsze? Tu niestety trudno o jasną odpowiedź. Z benzynowych można postawić na bardziej kłopotliwe, ale tańsze w naprawach fordowskie 1.6 lub droższe, zwłaszcza w częściach, ale dopracowane volvowskie, najlepiej 4-cylindrowe. Wyjątkiem jest tu jednostka 2.5 turbo, którą uznaje się za wyjątkowo dopracowaną.

Wersja Cross Country wyglądem obiecuje wiele, ale w praktyce nie gwarantuje nawet napędu AWD (tylko w wersjach benzynowych). Daje też większy prześwit, co dla wielu jest w zupełności wystarczające
Wersja Cross Country wyglądem obiecuje wiele, ale w praktyce nie gwarantuje nawet napędu AWD (tylko w wersjach benzynowych). Daje też większy prześwit, co dla wielu jest w zupełności wystarczające© Materiały prasowe | Volvo

Z diesli najlepszym wyborem jest 114-konny D2 1.6 od PSA. To znana i bardzo dopracowana jednostka, która nawet w razie wystąpienia problemów jest dobrze znana mechanikom. Jeśli chodzi o większe diesle, to mechanicy bardziej chwalą młodsze warianty 4-cylindrowe niż starsze 5-cylindrowe.

Równie ciekawie jak z silnikami jest ze skrzyniami biegów, zwłaszcza automatycznymi. Tu mamy 6-biegowe PowerShifty Forda oraz 6- i 8-biegowe Volvo. Powershift występuje w wariancie T4 (180 KM) oraz D2 (114 KM). Pozostałe to przekładnie Geartronic, o których krążą różne opinie, ale zadbane (wymiana oleju) służą bardzo długo.

Kolejna rzecz w układzie napędowym to jego przeniesienie – na przód lub na cztery koła. W tym drugim rozwiązaniu użyto sprzęgła wielopłytkowego sterowanego elektronicznie, które działa szybko i… jest trwałe. Napęd AWD występuje wyłącznie w odmianach benzynowych, a szczególnie interesująco wygląda w wersji uterenowionej Cross Country.

Jeśli chodzi o pozostałe obszary, to Volvo V40 jest samochodem dopracowanym. Typowe usterki można wymieniać głównie dla silników. Jeśli więc motor jest w dobrej kondycji, o awaryjność i trwałość auta nie trzeba się martwić.

Typowe usterki Volvo V40 II

  • problemy z napędem rozrządu benzynowego 1.6
  • układ paliwowy w benzynowym 1.6
  • wycieki oleju w dieslu 1.6
  • przegrzanie zaworów EGR w 2-litrowych silnikach R4
  • drogie awarie skrzyń Powershift
  • zerwanie paska rozrządu w dieslach 4-cylindrowych
  • zerwanie paska osprzętu w 2-litrowych dieslach
  • ryzyko pęknięcia bloku w dieslach 5-cylindrowych
  • usterki systemów bezpieczeństwa

Czego szukać: wariantów 4-cylindrowych oraz AWD

Czego unikać: wariantów 5-cylindrowych oraz automatów PowerShift

Optymalna kwota na zakup: 50 tys. zł

Komentarze (14)